|
|
|
|---|---|
|
Ratten skakar vid inbromsning. Styrstag båda sidor utbytta. Det blev bättre men inte helt avhjälpt. Främre bärarm höger sida och bakre bärarm vänster sida utbytta. Kör man över 100 känns det i ratten vid inbromsning. Kan skivorna vara skeva utan att det känns i pedalen? Rimligen inte antar jag. Det bör inte vara framhjulslagren då jag inte har något glapp om man håller händerna "klockan 12 och 18" och rycker i hjulet. 120d som gått 18 000 mil. | |
| Vibrationer vid imbromsning brukar indikera skeva bromsskivor? | |
| skivorna tror jag! testa att göra ett par höghastighets inbromsningar så skivorna blir lite varma, då kan det bli bättre. | |
| Ett annat tips är däcken. Jag hade samma symtom och det visade sig vara obalans i däcken som bara visade sig vid inbromsning. Trodde först också på skivorna. | |
|
Har du kollat eller bytt bussningar? De lär ju om du inte har bytt dem vara slitna efter 18 000 mil. Det lösa problemen för mig i allafall. |
|
| Byt skivorna så är problemet borta helt klart | |
|
Varför är bara ena bärarmen fram, respektive bak bytta? Dessa byts normalt sett alltid parvis på hela axeln samtidigt! Om inte bärarmarna är bytta tidigare, skulle jag tippa på att det är bussningar/leder i den bärarm som inte byttes när högersidan fick ny, som är dåliga och ger vibrationerna... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag bytte helt enkelt de som jag tyckte mig hitta glapp i. Styrlederna tog bort cirka 70% av skaket. Har aldrig hört talas om att man byter bussningar/länkarmar som inte är glapp i bara för att de sitter på samma sida? Stötdämpare och skivor byts självklart parvis. Nu är i alla fall skivor och belägg beställda, återkommer med besked hur det gått. Tack för hjälpen hittills! |
|
|
Hålborrade skivor från gtech och EBC greenstuff, förhoppning om mindre bromsdamm, är nu monterade. Inget skak i ratten kvar. 2100:- för skivor och belägg är ett helt ok pris dessutom. |
|
| var försiktig på banan bara så dom inte spricker.. | |
| skönt att de löste sig! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.