AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.207

Vrida växelspak så knoppen blir rak?

Hej!

Behöver hjälp med att växelspaksknoppen ska hamna rakt.

Jag har bytt koppling och passade på att byta allt till växellänkaget inkl. ny växelspak (alu. typ med ett rakt spår på toppen).

När allt var ditsatt och jag skulle trycka på knoppen hamnade denna snett eftersom låsningen inuti knoppen är snedställd, medan spåret i själva spaken pekar rakt mellan vänster och höger när man sitter i bilen.

Då tänkte jag att eftersom spaken är ny, är det nog något fel på knoppen. Beställde en ny knopp och låsningen inuti den är ju med snedställd.

Hur gör jag? Skall man vrida i spåret på spaken?

Satte upp gamla spaken i skruvstädet och kände på det lite. Då märkte jag att den gick att vrida lite åt det hållet så att knoppen hamnade rakt. Men sen gick den sönder ganska lätt när man vred till lite, så vågar inte på den nya spaken nu när allt sitter på plats.

Mycket tacksam för hjälp!

Bilen är en 635 e24. Lägger inlägget här nu eftersom jag inte fått svar i 6-8 forumet på många dagar. Är ju samma drivlina som 5-serie.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag antar att E24:an är ganska lik E34:an kring dessa detaljer. När jag bytte växellänkage och växelspaksknopp hade jag inte dessa problem.

Har du monterat växelspaken rätt?

På min E34 så var spåret i växelspaken inte helt horisontalt utan var lite vridet medurs. Har ett par bilder på hur det såg ut utan växelspaksknoppen som jag kan lägga upp om det är intressant.
Hej igen!

Har också tänkt tanken att den är felmonterad. Växelspakens överdel (den med spåret i) är ju vinklat en del mot underdelen (den som kopplas på växelstången under bilen).

I sådana fall måste jag väl satt dit spaken 180 grader fel mot växelstången. Men allt känns ju rätt med friläge i mitten och back samt växlar. Så själv har jag tänkt att eftersom spakens under- och överdel är så pass vinklat mot varandra borde utslaget bli stort genom att hela spaken blir sned i tex friläge. Har jag fel?

Kollade på realoem när jag skulle montera själva spaken. Hade märkt upp allt utom denna. Jag satte dit den så att den vinklar och pekar bakåt undertill. Är det rätt? Funderade också en del på själva växelstången under monteringen. Detta eftersom bilden nedan visar att låsringsänden på stången pekar åt andra hållet mot hur det satt innan på min bil. Men det var ett litet urtag på stången som gav mer plats åt svängningsdämparen som sitter runt hardyskivan såg jag sen. Då satte jag växelstången som den suttit innan och som jag märkt upp.

Vad är fel tro? Kan man lita på dessa bilder? Länk

Tack så långt! Mvh Magnus
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, min tanke var att du monterat växelspaken 180 grader fel men inser nu att det är helt omöjligt att göra för då skulle aldrig någonsin länkaget #10 kunna passa.

Lägger upp ett par bilder på hur det såg ut på min E34, verkar vara exakt samma lösning där som på din E24.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här kan du se hur den sitter på min E34
Länk
Länk
Länk

Vad är det för knopp du köpte? Vilket BMW reservdelsnumer har den?
Tack för så snabb hjälp!

Nya knoppen är från schmiedmann 25117503231.
Gamla knoppen och den nya är ju gjorda för att sitta som dina bilder, spåret pekar inte horisontalt rakt, som det gör nu i min bil.

Vad är fel tro...
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är en knopp för E36, E46 och E39 - kan det vara så att dessa är något annorlunda än E24/E34-knopparna?

Men hur ser sitter spåret längst upp på din växelspak då? Dvs är det vinklat precis som mina två första bilder?

Har du några bilder på detta?
Spåret är inte något vinklat så att säga, utan helt rakt pekandes från vänster till höger.

Gamla knoppen (troligtvis original) ser ju ut som den nya jag fått. Har tyvärr ingen möjlighet att ta bilder...
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ser ut som E36 har samma position av spåret längst upp på växelspaken så då bör det inte vara några problem att det är en E36/E46/E39 växelspaksknopp
Länk

Men som sagt, några bilder?
"spåret är inte något vinklat osv" då menar jag spaken....
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Så spåret är inte vinklat som på mina bilder?

Så växelspaksknoppen sitter vriden för mycket moturs?

Ingen digitalkamera? Så mycket enklare med bilder :-)
Exakt så som du säger!
Hej!

Var ute i garaget och skulle få hjälp av en kompis att ta kort och lägga upp. Tryckte dit nya knoppen och den hamnade ganska rejält snett, så pass att man inte kan stå ut med det.

Sedan la jag i tvåan och skulle dra av knoppen för att ta kort på själva spaken, då gick något åt skogen med länkaget. Antar att den stora vita plastringen (ny) har släppt. Ändå hade jag tankar om att på något sätt avlasta länkaget, men gjorde inte det eftersom ingen annan verkar göra det? Var dessutom väldigt noggrann vid monteringen och allt kändes rätt när jag vred plastringen osv.

Har ringt bmw och talat med mekaniker om det hela. Han menade på att spåret uppe på spaken pekat rakt från vänster till höger på alla bmw han mekat med. Och att han reagerat på att knoppen blir snedvriden mot ratten så att säga, han sa att det måste va för ergonomins skull...

Jag tror att de bilder du "bmw-slangen" lagt upp ändå är så spåret i spaken ska peka!
Lite sned kan ju själva knoppen vara för då stämmer ju vinkeln med t.ex. handbromsens handtag, vilket är ganska vinklat i förhållande till förarstolen.
Men min knopp hamnar ju ännu mer snett, så det ser inte roligt ut.

Vad göra nu? Behöver råd känns som jag förstör mer än vad jag gör nytta just nu....

Så här är ju helt ok. Ngt vinklad och linjerar med knapparna till fönsterhissarna vilka är snedställda:Länk

Min hamnar dock ännu mer snett tyvärr.....
Visa användare
23
bjarnum
328i sedan -00
320 cab -91
316 compakt med soltak -96
En enkel lösning är ju att borra ut styrtapparna i knoppen, och limma dit den.
Är fult medveten om att det inte är den optimala lösning.
Lycka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.