|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Det är så att jag hade en BMW M3 E46 CAB förra sommaren (tills körkortet blev taget, då såldes den) och det var ju en fruktansvärt trevlig bil när man mosade på kurviga vägar. Nu i våras så fick jag chansen att köpa min gamla drömbil, en toyota supra mkiv. Fick tag i en tt med manuell låda och targa för ett vettigt pris, så då slog jag till. Nu när man åkt i den ett par månader så börjar jag TYVÄRR sakna E46 karossen. Supran känns så mycket större och bökigare. Så då har jag börjat kolla på E46 igen. Jag var inte riktigt nöjd med klippet som var i M3an när jag hade den, kändes att det borde varit mera effekt för att man skulle kunna utnyttja chassiet ordentligt. Så då är jag i tankarna på att överladda en E46 nu. Antar att 330 är den man kan plocka mest driftsäker effekt ur (M3an är inget alt. då jag anser den vara för dyr för att börja laborera med). Har runt 450 hk motorhästar i supran, vill inte ligga under det med bmwn istf. Vad behövs? Bör man köpa allt av ett företag eller ska man leta lite grejer på olika ställen? Typ köpa vissa grejer "bättre beg." på blocket och köpa vissa grejer nya? Ekonomin är ju inte obegränsad men det finns ju lite flis att ta. Men om man lika gärna kan köpa vissa saker på blocket ist för nytt, så spar jag hellre dom pengarna till däck och soppa :) Har en hel del bekanta som åker e36 med turbo, så jag är lite mera inne på kompressor för att sticka ut lite. Kom med tips och råd bäst ni orkar, jag läser gladeligen allt :) Ha det bra! | |
|
Finns en lagunablå m3 med kompressor i på blocket för strax över 200k Om du köper m3 så får du bättre chassie bromsar drivlina original samt att bilen är snyggare med. |
|
|
Har bra kontakter för att fixa väghållning och bromsar till vettiga priser. En M3a är svindyr i försäkringen, där klämmer skon rejält! |
|
|
Köp komplett från en leverantör, kolla på www.pure-pf.com/ . e |
|
| 330 funkar kanon med turbo :) Det rekommenderar jag före kompressor iaf. | |
|
Får man fråga varför du rekommenderar turbo framför kompressor? |
|
|
ESS tuning gör färdiga kompressorkit för många BMW modeller, både 330i och M3. Men jag tror du får svårt att krama ur 450 hästar ur en E46 330, du måste nog upp på E46 M3 + kompressor för att få ut det. Eller göra som många andra här på forumet köra E90 335i som går att trimma upp med förhållandevis små medel. Populärast där är ju Cobb, DCI, större IC och downpipes. Borde ge dig ca 450 hk på veven. Men det finns ju en gigantiskt tråd om detta att läsa. Själv kör jag 335i med ESS mjukvara och större IC, mycket nöjd. Den sägs ge ca 400 hk på veven med min konfiguration. /DJ |
|
|
335an är lite väl dyr för min smak, där av en anledningen till att supran ska säljas. Tycker det känns lite väl riskabelt att åka bana med en bil som är värd uppåt 200tkr. Kikar på typ 330 e46 cab. Men jag tror inte det bör vara nå problem att plocka ut 450 hk ur en originalmotor, möjligtvis att man lär kompsänka den. Har bekanta som åker orörda m50b25 med den effekten jag siktar på. Och då har jag ändå tänkt ha en som är 0,5 liter större. |
|
|
Gör som E säger, gå in på ppf:s hemsida www.pure-pf.com. Där finns all tänkbar information om hur du ska gå till väga för att turbokonvertera en m54 motor. För att plocka 500 hk behöver du inte ens kompsänka om du kör på e85. Du behöver införskaffa i huvudsak följande: - Turbo i lagom storlek,wastegate,dumpventil - IC & tryckrör - Större spridare, bränslepumpar,ledningar, fuelrail,btr - cooperringpackning till toppen - byt koppling (svänghjul,tryckplatta,sinterlamell) - bygg 3" avgas - Ett standalone sprut typ vipec,nira,link,autronic,vems Byggkostnad om du gör jobbet själv ligger runt 50k-60k plus mappning |
|
|
Bubbi förslag ser rimligt ut. Men om jag skulle turbokonvertera skulle jag i alla fall kompsänka med hjälp av tjockare toppackning. Det är inte "bara" att turbokonvertera, framförallt gäller det att justera eftermarknadssprutet rätt. Rätt inställt kan man ta ut mycket ur "orginalgrejer" och fel inställt kan man spika sönder värstinggrejer. E |
|
|
Det är det som är det fina med e85.......det spikar inte! Kör man med cooperring packning +arp bultar så klarar du lätt 500 hp. Det som ger sig först efter en bra mappning är antagligen vevstakarna. Ska du ha mer än 500 hp bör man köra med smidda stakar och kolvar, 16-20k till. |
|
|
Jag kör ett ESS VT2-550 kit på min med lite andra småmods. Anledningen till att jag valde kompressor är att jag kör en del bana och motorkaraktären på en kompressor passar bättre för bankörning. Sen vet jag att ESS kit är beprövade och det håller bra på standardmaskin. Vill du få ut max prestanda är självklart turbo att föredra. Besiktning kan vara ett gissel med både kompressor och turbo men jag gissar att det rullar igenom fler kompressorbyggen än turbobyggen om man skulle göra en undersökning. Flåklypa |
|
|
I princip är det omöjligt att besikta e46 med turbo eller kompressor. Men det går ju att ta bort före besiktning och sätta tillbaka efter. Bilen är i och för sig inte besiktad, rent formellt ändå, men om farbror blå gör en snabb utvändig okulärbesiktning så kan man ju köra med bilen. E |
|
| Risken att åka på en flygande bes. är nog ganska liten... | |
| Ja det förekommer väl knappt aldrig att någon snokar under huven och har synpunkter på trim. i värsta fall om det händer är det bara att besiktiga och ta eventuella böter men det är helt osannolikt att det skulle inträffa och gör det det är det inget att bekymra sig om. | |
|
inga problem o plocka ur 500whp ur en helt oöppnad 330 med turbo :) ///Jörgen |
|
| Du nämner effekter runt 450 hp och utnyttja chassiet. Då ska du väl ändå se till att ha en E46:a med tak på!? Se till att läsa profildata för vridstyvhet för två lika breda fyrkantsprofil samt U-balk så begriper du ;) | |
|
tro nu inte bara det går att ladda på o att det kommer o hålla hur länge som helst... många amatörer bygger ju numera turbomaskin av bmw o man vet ju många timmar de flesta måste "underhålla" sina maskiner med.... jorgen, ja det håller kanske ett litet tag men förr eller senare rasar det. det tråkiga är att man aldrig vet när det går åt helvete. visst kör man som en gammal gubbe så kanske... finns ingen motor som håller utan marginaler. |
|
|
Jag har ingen praktisk erfarenhet i ämnet men en att en "orörd M50B25" kan ge en massa effekt innebär väl inte automatiskt att en M54B30 kan det? M50 har gjutgärnsblock, M54 aluminium och i allmänhet mer modern = mindre marginaler? Visserligen står att att veven på M54B30, till skillnad från M54B25, är "adopted from S52 (M3)" men det är ju inte allt :) |
|
|
M54 har stålfoder. ///BMW - Was sonst! |
|
|
M54:an har stålfoder......:-) Det finns ett en bil på ppf forumet som kört med oöppnad motor och 500 whp en hel sommar utan problem I.a.f....,men som sagt....det finns inga garantier för hur länge det håller. Om du nöjer dig med säg 430 -440 whp kan du säkerligen åka bra långt utan problem |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.