|
|
|
|---|---|
| Hej ! Som rubriken lyder så har jag en 740 e38 med krånglande färddator. Den vissar tid och datum rätt men bränsle förbrukninge stämmer inte alls, enligt den skulle förbrukningen liga på 7.7 l/100 km. Även service indikatorn står still på samma nivå hela tiden. Jag har försökt och koppla in en felsökare men inte fått någon kontakt med några av sensorerna i bilen. Va kan vara felet, förövrigt går bilen kanon inga konstigheter med den. Men jag skulle vilja få igång färddaton. Jag har varit inne i systemet som man kommer åt via instrumentbrädan och äntrat värden men de blir ingen skilnad ändå. Tacksam för ideer och förslag på orsak. | |
| Ok,nu har jag kommit på felet, de va Ike boxen som är trasig. Ganska vanligt va jag förstår men inge här som kännde till . | |
| Vad är IKE-boxen för något? | |
| Länk | |
|
Tack, där ser man. Man börjar samla på sig några förkortningar i BMW-världen. anledningen att jag frågade var att jag själv har problem med färddatorn på min E38, den kommer inte ihåg datum / tid (eller egentligen inga inställningar alls), och bilens fjärrnycklar fungerar inte - så jag letar var jag ska börja byta delar. :) IKE står för "I Know Everything"... nej, det gör det inte :) - det står för Instrument Kluster Electronic (eller liknande), och är tydligen en modul som fungerar både som ett minne och en kontrollmodul för i-bus-signalerna som går mellan bilens instrumentenheter. Sitter bakom huvudinstrumentet. LCM - light control module / ljusmodulen - tycks vara inblandad med IKE (enligt vad jag läste på nätet). LCM sköter väl bilens belysning? En ganska stor modul som sitter bakom handskfacket. EWS - Elektronischen Wegfahr-Sperre är startspärren, immobilizer. Tror den sitter vid rattstången, men är osäker. FBZV - FernBedienung Zentral Verriegelung är mottagaren som tar emot signalen från fjärrnyckeln. Sitter under hatthyllan på E38. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.