|
Sida 4 av 11
|
|
|---|---|
|
Mycket bra inlägg Dawwe. Jag håller med om att det blir larvigt när AMS gör tester med sprillans nya bilar, och dessutom på bana, och så sällan tar med "Kina-däck" (vad nu det är, jag är tämligen säker att ALLA däck tillverkas i Kina pga det är billigare att lägga tillverkning där) Det vore mer realistiskt om testerna gjordes med lagom inslitna bilar, på ett körsätt som 99.9 % använder (jag vill påstå att mindre än en promille kör bilen på bana), Och att man tar med ALLA däck - även de billigare. AMS hade ju iofs med Linglong i ett test, kul att se att de kom trea bland de elva däcken. :) Nu börjar man låta som Christer Glenning här, lasttröskeln, men jag couldnt care less hur de kör däcket på bana - jag, och 99.9 % av folk använder bilen till att pendla till jobbet, vi kör inte på bana - och skulle vilja ha reda på några enkla saker: 1 bromssträcka från 100 på torrt 2 bromssträcka från 100 på vått 3 rullmotstånd 4 slitstyrka 5 buller 6 pris |
|
|
Men har du inte läst testerna på Auto Motor Sport? Exakt det du eftersträvar testas ju. Sedan testas bana också men det kan du ju strunta i. Är bara ett moment i mängden. Det är ju absolut inte så att testen rangordnar däcken baserat på varvtid. Sedan tror jag inte det är någon som påstår att man alltid måste köpa de bästa däcken. Bara att man inte ska köpa de sämsta. ------- //Lövet |
|
|
Långt ifrån alla däck görs i Asien. Om ni (Lasse m fl) vill blanda in en mer osäker variabel så kommer ni vilsna att veta ännu mindre. Med en äldre/beg bil blir det svårt att verifiera testresultatet. Då kan det bli ännu svårare att jmf prestationer däcktest emellan. |
|
|
Det är väl mer relevant att man får veta hur stora skillnaderna när däcken testas på "inkörda" begbilar? Finns väl INGEN som byter ut däcken på sin fabriksnya bil? Ett "vanligt" däck håller väl i regel kring 4000 mil, vinterdäcken säg 3000 mil. I år räknat motsvarar det ca 4 år innan man byter däck första gången... De bra däcken kommer garanterat segra även i ett sådant test, frågan är bara om segern blir ännu större eller om marginalerna krymper, vore intressant att veta. Sedan så tycker jag man bör även tänka på bilens övriga delar om man vill åka så säkert som möjligt, tex chassie/stötdämpare, bromsskivor o så givetvis riktigt bra belägg...Men det verkar glömmas bort, däcken är bara en sak som bidrar till den totala säkerheten... |
|
|
Andreas: jag har läst - men som jag nyss sa - jag ser bara test av 1, 2 och 6 samt ett enormt fokus på bankörning, ungefär som om det handlade om formel 1? Dessutom testar de bara traditionella märkesdäck, vad jag kan se. Länka gärna till ett test som har med alla de punkterna, och som tar med lite billigare däck. |
|
|
turbo4ever: kan du vara mer exakt, så att man vet att du inte bara drar till med något utan att veta? Om en industriarbetare kostar 500 kr / timme i Tyskland med europas höga skatter, moms och sociala avgifter så vore det märkligt om tillverkarna inte flyttade tillverkningen till asien, som kanske kostar 50 kr / timme. Jag tror att i princip INGET tillverkas i Europa längre. Viss hopsättning av bilar finns kvar, men det är på väg bort och ingen grundläggande tillverkning av saker du har omkring dig (bilar, TV, kylskåp, telefoner, kameror, elektronik, möbler etc) finns kvar -- den konsten har vi glömt bort till förmån för duktiga asiater och baltikum. Vi i europa är inte konkurrenskraftiga längre, pga skatter. |
|
| Alla däck är väl märkta med tillverkningsland, men visst det går ju att fuska med det med... | |
Karl-Hilding |
"Fan jag som Håkan Juholt det kan jag inte släppa igenom." Jag tror att liknelsen är för allt ditt trams om att rädda SAAB. Staten skulle göra "All in" enligt dig. Det enda raka. Allt annat som skrevs var trams enligt dig! |
|
Jag förstår inte varför ett dåligt däck skulle bli bättre av att sitta i en sliten bil? Om man ska testa däcken ska ju givetvis bilen påverka så lite som möjligt så det man faktiskt testar är däcken och inte bilen. ------- //Lövet |
|
|
andreas: jag tror vi menar normala däck på en normal bil. Dyra märkesdäck på en splitter ny Audi TT som körs på bana har väldigt lite med verkligheten att göra. Åtminstone bland folk som äger sina egna bilar - inte kör arbetsgivarens diesel. Man kanske kunde tänka sig att de gjorde sådana testar ibland? |
|
|
Andreas: Ett dåligt däck kan kanske bli ännu sämre på en dålig bil? Vad man eftersträvar är väl att bilfärden i sin helhet blir så säker som möjligt, o då är det mer än bara däcken som spelar in...Det är inte säkert att skillnaderna är lika stora (eller kanske ännu större...) på en begagnad bil, o det är väl det som är det intressanta om man nu skall få hjälp att välja ett däck som har optimalt förhållande mellan pris/prestanda. Jag säger inte att testen med nya bilar är missvisande men det vore mer relavant att testa däcken på bilar med rilmlig ålder o normalt skick, för det är ju faktiskt på sådan bilar de kommer sitta. Eller tror du att alla som köper nya däck går igenom o säkerställer att dämpare/fjädring/bromsar mm är 100%? Knappast. Jag tror att du är ganska överens om att ett givet däck, av en given dimension, kommer uppvisa olika resultat beroende på vilken (ny!!) bil det sitter på, dvs bilens väghållning/bromsförmåga är även den en faktor (nej kanske inte när det gäller vattenplaningsförmågan, men väl i momenten med undanmanöver samt broms på torr väg) som spelar in. |
|
|
Här blandas det friskt in nya parametrar för att göra det hela helt omöjligt att avgöra med 100% säkerhet.... Men om man tänker lite logiskt. 1. Billiga däck är sämre när det gäller "marginalerna" i grepp både i bromsning och i sidogrepp (ger några meter extra bromssträcka, vattenplanar lite tidigare och har lite sämre sidogrepp vid häftig undanmanöver, när de pressas till gränsen för greppet). 2. Dåliga stötdämpare och slitna bussningar försämrar bilens förmåga att hålla däcken i backen under kontrollerade former. Lägger man ihop dessa två parametrar kommer man garanterat att få effekten där dåliga däck blir ännu sämre än bra däck blir om de monteras på en "sliten bil"! Med andra ord - har man en "sliten bil" är det ännu viktigare med bra däck! Och jag skulle råda de personer som tror att alla däck är tillverkade i Kina bara för att "det blir billigast så", att gå ut och läsa på vilket tillverkningsland det står på däcksidan...med samma logik skulle ju allt tillverkas i Kina, även BMW-bilarna. ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Jag drog in parametern som ett "svar" på där du skrev nåt i stil med "Den dagen olyckan i framme vill jag ha största möjliga chans att klara mig". Har man den inställningen så finns det betydligt mer att kolla över än bara däcken. Stötdämpningen tex, är det OK med att ha "Kina dämpare"? Det kan ju tex mycket väl vara så att en bruxis med frisk/fräsch fjädring och "kina däck" klarar sig lika bra somn en likadan bil med "originalfjädring a 20000 mil" o märkesdäck vid en undanmanöver tex? Att föra fram däcken som den enda enskilda sak som kan få en att undvika en olycka är bara löjligt, det finns många fler saker som spelar in. Eller är det som så att när det kommer till de "andra sakerna" så väger helt plötsligt den ekonomiska aspekten mycket högre? Hur man än vänder o vrider på det så blir det aldrig rättvist. Men att såga något som man uppenbarligen inte testat? Nu försespråkar jag INTE användandet av "Kina däck", men det finns fabrikat, tillverkade i "Kina", som är helt OK, därmed inte sagt att ALLA är det. Federal är en som gör iaf ett rimligt däck (SS-595 som finns i 3 varianter) Kumho är en annan. |
|
|
Tillägg: Det är inte alls säkert att resultaten förstärks i den sämre riktningen. Olika däck har olika uppbyggnad av stommen, o vid "dåliga dämpare" kommer stommarnas flex in som ytterligare en parameter. En hårdare stomme ger kanske bättre vägegenskaper med friska dämpare men får mer slitna att studsa (ännu) mer, medans en mjukare stomme gör kanske att effekten "maskeras" en aning. Jag vet inte, och ingen annan heller. Vi får vänta på svaret tills den dagen någon gör ett test. Era gissningar är lika bra som mina, men de är just gissningar. O jag tycker fortfarande att testerna borde göras på sådan bilar som de kommer hamna på, dvs ett sommardäckstest i 15" dimension borde dels göras på en 3-4 år gammal "småbil" OCH en 8-9 år gammal mellanklassbil...För det är ju på sådana bilar däcken kommer hamna, bilar som har "några tusen" mil på nacken, o inte fabriksnya bilar där allt är 100%. Vore intressant att se de verkliga skillnaderna på sådana bilar som däcken kommer användas med. Som sagt jag är helt säker på att de bra däcken kommer fortfarande vara bäst, MEN hur går det med differnserna, minskar de? Eller ökar de rejält? Eller ungefär samma? Hur man än vänder o vrider på det så kommer alltid den ekonomiska aspekten in, förr eller senare, på ett eller annat sätt.... |
|
|
Jag tror faktiskt inte alls att den inbördes ordningen skulle ändras av att sättas på en sämre bil. Bara att skillnaderna skulle öka ytterligare. ------- //Lövet |
|
|
Det märkliga är ju att det tydligen aldrig görs några sådana tester. Antingen har de ingen fantasi alls på redaktionerna, eller så är det däcksimportörerna som styr vilka tester som utförs. Femtielva tester av "sommarsulor för sportig körning" - alla de stora, dyra märkena jämförs på bana - 225/50 17 med en Golf diesel. Subjektiva bedömningar i de flesta fall, ganska ovanligt med mätvärden. Att t ex däcken bara skulle skilja 2 db i buller låter helt galet :) Jag efterlyser test av andra däck också, även om de stora importörerna inte vill det (de kanske sponsrar tidningen?) -- och tester med äldre bilar, som Davve påpekar. Hur farligt kan det vara att pröva att göra EN annorlunda däcktest än de femtioelva andra som redan finns? Lite "wild and crazy" ? :) |
|
|
Lasse är inne på en ömtålig men ack så tänkvärd sak! "Jag efterlyser test av andra däck också, även om de stora importörerna inte vill det (de kanske sponsrar tidningen?)" Fundera över det när ni läser era tester.... If God doesn't drive BMW, then why is the sky blue and white Mvh Jocke W BMW CS #01430 |
|
|
"Det märkliga är ju att det tydligen aldrig görs några sådana tester. Antingen har de ingen fantasi alls på redaktionerna, eller så är det däcksimportörerna som styr vilka tester som utförs." > Eller så är det en metodik som inte längre testar däcken utan andra parametrar. Det har gjorts tester med slitna bilar, exempelvis har Teknikens Värld testat Ruben Börjessons gamla V70 GLT båda innan och efter byte av stötdämpare. Tyvärr finns inte det testet online. ------- //Lövet |
|
| Men det intressanta är ju fortfarande hur däcken presterar i "det verkliga livet" o inte under optimala förutsättningar väl? Däcken sätts på "slitna" bilar i regel, så varför inte testa de på just såna bilar med? Är ju lite samma sak med den angivna bränsleförbrukningen, tillverkaren uppger en viss förbrukning enligt EU-norm, medan man vid tester ofta kommer fram till en något avvikande förbrukning. Nu säger ni säkert att körstilen spelar in, dessutom när en bil testas så kör man extra hårt. Helt klart jag håller med, men i ärlighetens namn det är väl lite det som är vitsen med ett oberoende (?) test, att se vad bilen (eller vad det nu är) går för under "real life conditions". Känns lite som att ni målar in er i ett hörn, eller rättare ni har bestämt er för att det inte kan finnas "Kina däck" som trots allt har rimliga prestanda, givetvis INTE i närheten av att vara lika bra som märkesdäcken men ändå tillräckligt bra för att köra omkring med på en äldre bil? Eller resonerar ni likadant när ni byter dämpar,bromsskivor, belägg o allt som kan ha med säkerheten att göra, att det är bara märkesgrejer som är gott nog, även om bilen så är en gammal E46 med 20"+ mil med ett uppskattat värde om ca 25"? Jag är tämligen övertygad om att flertalet här tycker att det är "gott nog" med billiga "ebay.de dämpare" istället för dyra märkesdämpare. Vad man då glömmer bort är att de billiga dämparna kanske inte alls har samma karratkär som friska original, men detta motiverar man med att "De är fortfarande ljusår bättre än de gamla". Är det inte lite samma sak med däcken? Istället för att åka omkring på slitna däck (märkes eller inte) så väljer vissa att köpa billigare däck, med samma motivering som ni använder "Bättre med nya Kina-däck än att köpa halvslitna märkesdäck för samma slant" | |
|
Jag anser att är det något man inte ska snåla på så är det bra däck. Kan man spara några meter vid en inbromsning eller köra lite säkrare vid kraftigt regn så är det väl självklart? Jag har själv ett kritiskt öga men så länge jag inte äger ett teststall så väger jag in däcktester tungt samt. rek. från min däckkille. F.ö tror jag att det många gånger är ren snålhet när man köper lågprisdäck. /Bellamy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.