AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.494

Sinnesjukt lagförslag om tvångsskrotning

Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
Det är en artikel om detta i senaste bilsport. Förslaget innebär att man bara ska kunna ha bilar avställda max 12 månader.

Finns dessa trådar om det:
Länk
Länk

Var med och stoppa skiten, skriv på uppropet: Länk

BMW - Allt annat orsakar illamående.
bag: Varför kan du inte ge korrekta länkar istället för länkar till en suspekt hemsida, som kan innehålla skadlig kod?
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Chris87, jag vet inte vilken sten du har sovit under de senaste åren men bit.ly är en sajt för att korta ner länkar, inget skumt med den. En ovanlig domänadress är inget som säger att sajten ska innehålla skadlig kod.

/Masten
Direktlänk (längre)
Länk

mvh/ Anders
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Masten har rätt, det är också för att kunna tracka hur många som kommer från en viss länk, ritter, fb eller dyligt.
Masten: Jag vet vad bit.ly är. Det är ovissheten kring vart länkarna kommer leda mig som jag ser som ett problem. Hur vet du vilken sida du blir vidarehänvisad till? Länkarna ovan kan lika gärna leda till hemsidor fulla med mal-/spyware med mer.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
Om du är så orolig så behöver du inte klicka. Går att googla sig fram om du hellre vill det. Har du dessutom ett vettigt skydd installerat så varnar det för allt sådant. I vettiga OS så finns det skydd inbyggt som skyddar mot det mesta.

Kan vi inte diskutera det absurda förslaget istället?

bag: Inget illa menat, men om du tror på det du skrivit så är du inte så värst insatt i ämnet om datorsäkerhet. Långt ifrån majoriteten av all skadlig kod upptäcks av de där programmen. =)

Beträffande förslaget så håller jag för övrigt med om att det är lite absurt, men samtidigt kan jag förstå varför myndigheter vill införa det.
Man vet aldrig, Chris87 kanske surfar på en databasserver eller liknande ;-)

Du är observant Chris87 som först kollar domänadresserna! Jag gillar inte heller suspekta adresser och jag kan förstå din oro. Men jag är bara sysadmin så vad vet jag om sånt här :-)

Påskrivet!

mvh/ Anders
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
Visst skyddar det inte mot allt. Men har som vana att använda bit.ly för att det är mer fördelar än nackdelar.

Alltid bra att vara försiktig. Men palla att vara överdrivet försiktig då kan man ju inte göra nånting...

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Var nånstans i rapporten står det att man inte kan ställa av mer än 12 månader??
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det handlar ju om att du inte får skrota en bil själv längre. Som det är nu så får du skrota din bil på gräsmattan hemma om du lovar att göra det miljövänligt. Det är den möjligheten som ska bort.

Läs hela rapporten istället: Länk

-------
//Lövet
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
eller plocka några delar från en bil eller ens reparera din egen bil... eller är jag helt ute och cyklar?

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Som tur var har vi MHRF i Sverige, som har lyckats enormt bra med att hålla de värsta avarterna borta i avseende begränsningar för gamla fordon. Som medlem i MHRF känner jag mig ganska trygg att det blir fallet även denna gång när allt är färdigutrett. Genom åren har många dålig förslag kommit fram som efter remiss till MHRF, har anpassats på bra även för bilentusiaster, innan beslut har tagits.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.