AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
38.559

Mercedes CLS 55 AMG

Sida 2 av 3
Ra
14
Raincheck
BMW 320i STCC -04
Lugnt, hör av er om ni har fler funderingar :)
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Sani; Ja, svart eller vit får det bli. Silver har jag aldrig fastnat för, även om den är guld värd ur underhållssynvinkel. Gillar BMW:s imolaröd och Audis röda också men CLS:en har jag inte hittat i någon liknande kulör. :)

Raincheck; Stort tack för tipsen, precis sånt man behöver inför köp av sådana här modeller. Sen gäller det att hitta någon och provköra också för att se hur känslan är innan jag fladdrar iväg på längre distanser och eventuell affär. Hell, det var ju fan svårt att få provköra en CLS500 utan dömande blickar - trots att jag är 30 år och ser hyfsad välvårdad ut, haha.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Köp en silver o foliera den Imolaröd II, sweet :)

Köper du en CLS får du nog tyvärr vara relativt okänslig för kommentarer från kreti o pleti..
Ra
14
Raincheck
BMW 320i STCC -04
Har du ingen E55 AMG i närheten då? Det är typ samma bil, har hört att CLS ska vara lite sportigare i chassit men samma motor/drivlina. Du kommer iallafall inte bli besviken, de går riktigt hårt.

Kan även tillägga att för er som letar E55 AMG ska man med tidiga årsmodeller (03-04) se upp med:

*Kylare måste vara bytt på garanti, annars riskerar man växellådsras. Kylningen för växellådan går genom stora kylaren och mellanväggen bryts ner/går sönder, varav kylvatten läcker in i växellådan och tar kol på den. Ring Mercedes och kolla av att den garantirepen gjorts / kolla upp att den har nya kylaren.

*SBC ger upp efter ett antal tryckningar på bromspedalen och måste enligt Mercedes bytas ut (Märks av genom ett meddelande i infodisplayen som säger: "Service brakes, visit workshop"). Ibland tar de hela reparationen på goodwill, ibland tar det hälften. Min servicekille kände någon som kunde programmera om SBC så jag slapp byta enheten a 20tkr. Det gick bara loss på 2tkr.

God servicehistorik är A och O, samt att följa upp att alla garantireparationer utförts genom Mercedes. Stjärncenter i västerås brukar vara hjälpsamma då man vill kolla upp en bil på chassinr/regnr.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag har kört SL55 AMG (500hk) och dom går, från mitt perspektiv, sjuuukt bra. Det är så mycket vrid i den, att den med lätthet spinner loss om man är lite ovarsam på gasen.
Vad ligger din budget på?
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Sani; det vore onekligen något! :)
Raincheck; får kolla det också men skiljer sig chassiet så kan du vara av stor vikt att testa den specifika modellen ifråga.
Roma; Maxtaket ligger väl runt 300000, svårt att säga nu när de börjat smyga ner i pris. Det finns ju några i trakterna runt 270-300 på Blocket nu.

Raincheck; vilka miltal bör man kika efter tro kontra slitagedelar man behöver kolla? Givetvis är ju låga bra men de som ligger ute nu ser ju att spanna mellan 8000-14000 om man bortser från den med 5200 mil som ligger ute för 305000. När kan man liksom "förvänta" sig att delar ska ha blivit bytta typ?
C.Ek : Jag bor granne med han som har den silvriga lågmilaren för 305' .. Utifrån det jag sett och vad jag vet om honom så är bilen väl omhändertagen. Alla bilar han köper är i silver och just nu står det en Lexus RX, Bmw e46 cab samt Clsen på infarten.. Bilarna ser alltid nytvättade ut och jag har nog aldrig sett någon utav bilarna skitiga om jag ska vara ärlig.

Det är en sådan som Jan-Åke man vill köpa en bil av, en som tar hand om grejerna. Dock har jag ingen aning om reparationer osv. Men bilen i hans ägo har aldrig gått hårt.. han är för övrigt ca. 55år och använder den som en glidar bil det jag sett :)
Ra
14
Raincheck
BMW 320i STCC -04
På en som gått 10000+ mil hade jag inte köpt en som inte fått det gjort.

Men! Har precis upptäckt att arnott nu säljer luftbälgar som är mkt enklare att montera än vanliga (bakvagnen behöver ej lyftas ner + att de bara kostar 900$ ex frakt+tull. Sjukt bra om man ska köpa en sån här bil då du sparar mkt pengar! Kan ha sagt fel tidigare, har för mig att materialet gick loss på 18k totalt för bälgarna bak+arbete på det.

Länk
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Raincheck; vad tror du om denna?

Länk

2 ägare, svensksåld. Grått läder är väl inte min favorit men man kan ju inte få allt. Det är ju det där med luftfjädringen då.
Ra
14
Raincheck
BMW 320i STCC -04
Ja den ser väl bra ut, grått läder är kanske ingen hit... Sen tycker jag att svarta bilar är sjukt svåra att hålla rena och repfria. Den verkar sakna aktiva stolar och panorama vad jag kan se.

Ett tips: Pruta som bara den - det är löjligt svårsålda bilar.
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Svart vill jag ha eftersom de är mestadels verkar finnas i silver bara. Grått läder är sådär som sagt men går an. Tänkte inte på stolarna men å andra sidan; är inte de stolarna sjukt dyra om det blir något med dom? En kompis farsa fick laga/byta sin ena på en S-klass och det gick loss på ca 25000 om jag inte missminner mig. Panorama kan jag också leva utan, har aldrig riktigt förstått mig på takluckor/panorama ändå. :)
Ra
14
Raincheck
BMW 320i STCC -04
Ok, kändes som många valde bort min e55 då den inte hade panorama... :)

Kan hända att de kostar mkt att laga ja...
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Hittar faktiskt ingen med panorama på Blocket, är kanske ovanligt?
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Hej

Jag gjorde en ny tråd men sedan såg jag denna så jag klistrar in mina frågor här: :)

Efter lång tids funderade fram och tillbaka så är jag nu lite smått sugen på en E55 AMG, årsmodell runt 03-04. Jag är egentligen inte speciellt glad i automat bilar men gillar designen. Jag har inte provkört någon ännu så hoppas på att någon här kan dessa bilar. Jag känner mig inte så hemma på MB forummen ännu:)

Hur är dom att köra?
Växlar automaten som den själv vill trots manuellt läge? Tex utgång av rondell, växlar den precis när man börjar få ett litet ställ? Stör man sig på automaten?
Bränsleförbrukning? Såg 1,29 blandat? Min gamla M5 e39 låg på 1,4 så den borde ligga något under M5an?
Hur håller kompressorn?
Ska man passa sig för långmilare?
Finns tydligen en riktig diffbroms i vissa paket. Finns det elektrisk diffbroms också?
Går det att koppla ur antispinn? Läste något om att den sätts på så fort man trycker på bromsen, stämmer detta?

Många frågor men hoppas någon orkar svara:)

Mvh. Richard
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Välkommen De verkar ju bygga på samma konstruktioner så du hör nog hemma här. Raincheck har ägt en E55 så när han ser detta kommer du nog få svar på dina frågor! :)
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Jag har också ägd en E55 -04 enda problemet jag hade vart IC-pumpen vanligt förekommande fel runt 10000mil att den lägger av. Går precis som med allt annat att köpa bättre och billigare pumpar i USA. annars är det en grym bil kostar inte så mkt att äga tycker jag. Försök att hitta en fin sv-såld med låga mil då har du en kanon bil.

Det är garanterat prutläge på dessa idag då de är SVÅRSÅLDA

C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Det verkar helt klart vara prutläge på dessa då många ligger kvar på Blocket. Hur är de att vinterköra? Tänker främst på "coupé"-mekaniken med rutan åker ner lite när man öppnar dörrarna? Och går det att kolla luftfjädringen och dess skick på något sätt eller är det bara att kolla om de är bytta eller inte som gäller?
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Nån med vintererfarenhet av CLS:en?
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Körde min E55 med 18" org. med Pirelli 245/40 runt om funkade fin fint iaf

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.