|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Så jag sneglar åt lite ny bil titt som tätt. Dock är det ju rätt svårt att byta från ett 475 hästars jänkarmonster. Har alltid tyckt att CLS är så fruktansvärt vackra i allmänhet, 55 AMG i synnerhet. Är det någon som ägt en sådan och har lite koll på ägandekostnader, upplevelse etc? Är det samma monstruösa servicekostnader som M/RS-bilarna? I just den aspekten är ju min nuvarande ganska oslagbar. Har även kollat på en CLS 500 men skillnaden kanske blir för stor? Åsikter? | |
|
Servicekostnaderna ligger i paritet med M/RS, sen vet jag inte om de är monstruösa (beror vad man jämför med). Min erfarenhet säger att S/RS-bilarna är dyrast när det gäller servicekostnader. Däremot kan det vara bra att ta en titt på försäkringskostnaderna som brukar skena på den här typen av bilar när de börjar komma upp i ålder. Det är ganska stor skillnad mellan 500-modellen och AMG-modellen. Inte minst upplevelsemässigt. AMG-åttan har ett fantastiskt motorljud och en helt annan respons. Sen beror det lite på vad du är ute efter. Testa in 63 AMG om du inte är beredd på att öppna plånboken :) |
|
|
Ska faktiskt och testa en 500 idag men misstänker att skillnaden kommer vara för stor. Ljudet har jag förstått är ganska trevligt med originalsystemet. 63:an ligger nog fortfarande lite utanför prisramen men visst verkar det vara en trevlig maskin! Hr är det kvalitetsmässigt? Inte direkt hittat några bra begagnatguider på dom. Jo, jag var intresserad av en RS6 innan jag köpte min men har för mig att bara en bromsservice gick på ca 26000:- vilket är sjukt med tanke på hur lite jag betalar för min. Och det är ändå Brembo-bromsar som sitter på. |
|
| Kolla detta forum: Länk | |
| Hm, det var ett ganska fattigt forum. Hittar ju bara annonsmarknad samt filmer och träffar? | |
| Har kört en polares e55 amg -03a som har samma motor som cls55 och även min storebror hade i samma veva en clk500 som jag rattat en del och kan nämna att det är en ganska stor skillnad mellan bilarna prestandamässigt. Cls55 är en riktigt vacker bil tycker jag. | |
| Då har jag åtminstone testat CLS 500 nu. Vridmomentet saknades helt trots V8 på 306 hästar, antar att det är just det som blir svårt att ersätta. Visst åker man mjukt och fint men det roliga tog slut där. Hård, grå och tråkig läderinredning tillsammans med plastigt trä. Den där lyxkänslan infann sig aldrig och jag förstår inte hur någon skulle vilja lägga ut 270000:- på just den bilen när man kan få så mycket annat roligt och lyxigare. Nej, till och med min plastiga jänkarinredning kändes bättre än det här. Nu återstår bara AMG:n att testa då, misstänker att jag inte blir lika besviken där. | |
| Annars så finns ju Alpina B5 också. | |
| Helt klart en potent bil. Kan dock inte bestämma mig riktigt om utseendet. Gillar M5:an i samma kaross, den är riktigt rå. Men på Alpinan är det egentligen bara den kaxiga vingen jag gillar. Fronten och bakdelen, utan estetiskt tilltalande utblås på vardera sida, ser helt enkelt inte lika råa ut. | |
| Jo, M5:an ser klart mer kraftfull ut. | |
| Forumet är välfyllt av både inlägg och kompetens, men det verkar tyvärr som att man måste vara reggad för att komma ut det mesta av inehållet (är alltid inloggad så visste inte om det) | |
|
Alpina B5 har tyvärr inte bromsad diff som standard, däremot har M5 V10 (och M5 V8) det... ;) Mvh |
|
| Hur är det med B5s då, den har det väl? ;) | |
|
Där är jag mer osäker, förhoppningsvis är det standard på B5s... Mvh |
|
| Funderar lite också mellan en M6 eller en CLS55 AMG... någon som testat båda och kan ge en liten rapport? :) | |
| Hur går det i monsterjakten då?? :) | |
| Jag har inte hittat någon CLS 55 AMG inom rimligt avstånd för testkörning än. Dessutom kryllar det av silverfärgade - vilket jag skyr som pesten. :) | |
|
OK. Kan annars rekommendera just silver på Merca, kanonfärg :) Riktigt fin, gärna med stora blänkande fälgar, och lätt att sköta/smutsen syns ej så väl. (Hade det på en CLK en gång) Eller ska du gå på en totalsvart look denna gången också..? Och - om det ryms inom budgeten - överväg en CLS63; bättre ljud, faceliftad bil, härlig sugmotor (de första åren) och mindre risk för tidigare trim? |
|
|
Hej! Jag har ägt en Mercedes E55 AMG W211 (iprincip samma bil) från 2003 i nästan två år. Saker du måste se upp med är bland annat: *Luftfjädringen - den är totalt hopplös. Luftbälgar som läcker och kompressor som slutar fungera. Jag pröjsade 20tkr för att byta mina luftbälgar baktill (de var tvungna att lyfta ner hela bakvagnen för att göra det). Problemet är att det är mycket svårt att upptäcka läckage om inte bilen får stå någon dag (då den sjunker ihop och varnar att den är för låg för att gå att köra). Köp inte en bil som inte nyligen renoverats. Framdämparna ska vara enklare/billigare att byta än bak och vad jag vet finns det även billigare material från staterna. Finns även ersättningskompressor från staterna som gick loss på 2tkr och är relativt lätt att byta. Vet att fjädringen mår sämre av att man kör bilen på vintern - försök undvika det. Ett alternativ är att byta ut luftfjädringen mot vanliga stötdämpare - vet att det gjorts av någon på MBworld, bara att söka. *Rem/löphjul till generator, ac osv tenderar att ge upp. Viss av dem är gjorda i plast och totalt värdelösa. Fick ras på min bil och det slutade på 20tkr (var även tvungen att byta ac-aggregat då lagret till det remhjulet också skurit). Det finns ersättningskit från staterna med rem/löphjul i aluminium som ska vara mycket bättre. Byt illa kvickt om du köper en E55/ClS55 då kylare och allt möjligt kan slås sönder vid ras. Man kan höra om rullarna är slitna då det brukar kunna knacka en hel del om dem. *Läckage vid ventilkåpor / liten kåpa på ventilkåpa. Kostar inte mycket att ordna till, men märks rätt lätt då det luktar bränd olja i bilen. *Har hört om vissa som bytt kompressor a 60000kr (ja, det kostar sinnesjukt mycket pengar att underhålla bilarna). Svårt att avgöra om den är dålig eller ej, det är liksom en riskpeng man får ha med i kalkylen :). *Bromsbelägg fram kostar runt 5 papp för båda sidorna (800kr hos autoexperten). Skivor kostar också riktigt mkt, men ska gå att få tag på billigare på nätet. Utöver de sinnesjuka underhållskostnaderna är det en brutal bil. Den går - löjligt hårt och låter helt fantastiskt (e63 ska tydligen låta mer/bättre), jag förstår inte varför man bryr sig om att trimma dem (vilket är enkelt med kit från staterna med nytt remhjul till kompressor och mjukvara). 700nm original känns bra kan jag lova. Kostade mig relativt lite att försäkra (ca 12000kr om året helförsäkring, 9000kr självrisk, 24 år gammal i sthlm innerstad). Skatten på min bil var även relativt billig (ca 2600kr om året) när jag jämförde, vissa kostar 4500kr om året. Den drar fånigt mkt soppa, brukade ligga runt 3l/mil till/från jobbet. Om du söker information rekommenderar jag forumet mbworld (googla). Det svenska forumet är riktigt dött. Lycka till! |
|
|
Och just det - CLS 63 / E63 ska enligt verkstaden jag servade min bil på kosta ännu mer att underhålla. Högmora bilservice / MBservice är jätteduktiga på dessa bilarna och har dessutom avsevärt bättre priser än Mercedes. |
|
| Raincheck - tack för de guldkornen! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.