AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.989

BMW 745i -81 (M102)

ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Så, jag har kommit över en gammal 745:a i hyffsat skick. Den är från 1981 och togs in i sverige 1986, från vilket land har jag inte kollat upp men gissar på tyskland.
Sitter då den "lilla" 3.2 liters sexan i denna och ett Jetronic sprut med separat tändning.
Till och börja med vill jag få upp lite effekt med orginal grejerna.
Verkar finnas magert med info/tips/trim till dessa tycker jag. Dom senare med motronic finns det mycket mer till.
Fått sagt att det inte ska vara nån cutoff på min vid 0,7 bar men det har jag motbevisat.
Har pulat lite och fixat så jag kan ställa laddtryck nu. Och har även kopplat bort givaren för trycket så den inte stryper soppa när jag når 0,7bar.
Har testat ytterst lite då jag inte är helt 100 på om soppan räcker och vill inte köra magert.
Ska dit med lambda snart så kan jag hålla koll.

Till det jag undrar är just soppa. Om jag ska ladda uppåt 1bar och kanske lite över vad behövs göras för att den ska få tillräckligt med soppa. Det sitter samma spridare på denna som den senare M106 motorn så dom bör räcka till kring 400hk i alla fall. Men jag har ingen aning om styrningen till sprutet hänger med och ger rätt eller om man måste ändra nå tryck eller lura luftburken eller... ja inte vet jag.
Är inte så jätte insatt på mer avancerad trimning men lär bli det.

Tänkte först satsa på 350-400hk och sedan fixa alla småskavanker på bilen för att sedan bygga lite mer seriöst och kanske satsa på 500+hk, men det är en bit in i framtiden nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.