AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.987

Konstigt stänk på fläktbladet, läckande visco?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla entusiaster:)

När jag för en tid sedan öppnade motorhuven för att göra lite översyn så såg jag att det var som stänk i hela motorrummet. Det verkade som att det härstammade från kylfläkten då denna var "kladdig". Konsistensen på kladdet var inte glykol/vatten utan mer en smidig transparent olja. Kan det vara en läckande viscokoppling tro ? Vilken typ av olja innehåller viscokopplingen? Till saken hör att jag bytte viscon för lite mer en två år sedan Bmw original (Behr). Ska en visco inte hålla längre en så.....

Har skruvat bort kopplingen idag och den är ordentligt kladdig men jag kan inte se ngn synlig skada. Var brukar de läcka?

Tips på felsökning emottages tacksamt :)

Mvh/ Kermit

Min Bil-blogg. Länk
Kopplingen innehåller en slags silikonolja, den är säkert lite kletig jämfört med vanlig olja.
Ovanligt fel men du verkar ha ringat in orsaken. Det skall inte börja läcka efter så kort tid, många fungerar klanderfritt i 10+ år. Som konsument kan du hävda ursprungsfel i upp till tre år.

FP
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej folke.

Jo, konsumentköplagen säger 3 år, dock var det en bekant som är bilmekaniker som köpte in den med rabatt och monterade den. Eftersom han köpte in den på sin firma har han, mig veterligen, bara 2 års garanti. Bmw sa blankt tvär nej då han frågade om ev. reklamation. Rätt eller fel.....?

Nåväl, jag mekande med bilen i går och gjorde lite service. Eftersom jag monterat bort fläktkopplingen och gjort rent både den och fläkten passade jag på att göra en ordentlig motorrengöring med lite avfettning och en stor hink med varmt vatten och bilschampo. Sedan monterade jag tillbaka fläktkopplingen och fläkten. Jag gav mig ut och körde relativt hårt men när jag kom hem och öppnade motorhuven fanns inga stänk, rent och snyggt........märkligt.

Dock noterade jag ett "swoschande" ljud när jag stod på tomgång och varvade ur några gånger. Tänkte att det kanske var insugsljud som lät. Idag begav jag mig hem från landet i Östhammar tillbaka till Stockholm. Körde på ordentligt och passade på att svänga förbi Autoexperten här hemma för att kolla upp vad en ny fläktkoppling skulle kosta. När jag stängde av radion och "vevade" ner rutan lät det som en enorm fläkt framifrån motorrummet så fort jag gav gas och varvet steg. Jag stannade utanför Autoexperten och bad killen där inne komma ut och gasa och lyssna. Det verkade inte bättre än att fläkten följde varvtalet så fort man varvade upp, det lät verkligen jätte konstig. Mig veterligen så skall inte viscon ha något att göra med varvtalet utan tuffa på i sin egen takt beroende på värme.

Jag tror att all olja i viscon har läckt ut och att den på ngt sätt börjat kärva ihop....verkar det rimligt ?

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Det är rimligt, beskrivningen stämmer bra med fläktkoppling som är helt fastlåst med remskivan och följer motorvarvet osv. Du skall inte köra mer än nödvändigt och inte varva högt, fläkten kan sprängas och slå sönder kylare och annat.
En normal viskofläkt slirar även när den går med förhöjt varvtal vilket den endast gör vid sällsynta tillfällen vid stillastående eller långsam kökörning i riktigt heta temperaturer. Så snart bilen rullar i 20-30 km/h och högre tar fartvinden över och viskon släpper taget osv.

Garantier: Hur din bilmekaniker köpt in den osv är ett eget kapitel, och mellan honom och BMW gäller "normal" garanti, det är du som slutkonsument som har 3 års reklamationsrätt. Fast det kanske inte funkar mot din bekant..
Otur och ovanligt att en så pass ny produkt lägger ner.

FP
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej igen Folke.

Nej, det känns lite konstigt att kräva en ny fläktkoppling av min bekant, han har varit oerhört hjälpsam med så mycket annat.

Bet i det sura äpplet och beställde en ny fläktkoppling från Autoexperten. Denna gång blir det inte original leverantör som Bmw använder (Behr/Hella) utan en Sachs istället. Denna kunde de plocka hem till idag så att jag kan byta den och köra upp till landet igen. Min sambo och 4-veckor gamla son vill inte vara ensamma mer än nödvändigt :)

Tack för all info :)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Kör försiktigt (lågt varv) fläkten kan förstöra mycket, kompisen fick 2 blad rakt upp genom motorhuven på sin E46a
om du inte hunnit beställa än finns här för 400kr inkl frakt med 3års garanti.
Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Den på ebay verkar täcka lite för många modeller.

M50, M52, M54 har en koppling 11527505302 (TIS: Tillslag 90C, frånslag 60C).
M60, M62, M70, M73, S70 har en annan koppling 11527502804 (TIS: On: 95+-4, off 60C. ETK: 92 grader).
E28 har några olika varianter beroende på motor.

Så ska man vara petig finns ingen som täcker alla de där modellerna. Har sett forumtrådar där folk bytt koppling och fått fläktar som gått för ofta t.ex. pga fel inkopplingstemp.
okay men finns ju några fler o välja mellan på ebay.sachs tror ja låg på 700kr allt e ju så ockerdyrt här i swe.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej igen.

I fredags var jag över hos min mek och gjorde en motorrengöring och sedvanligt oljebyte. Hade redan dagen innan beställt en ny visco från Autoexperten som kostade 2385 kr. Det blev en Sachs istället för original Behr Hella. Han på autoexperten hade själv tidigare reparerat viscokopplingar och var förvånad över att den bara hade hållit i lite drygt 2-år. Måste ha varit ett "Måndags ex" var hans kommentar. När jag monterade bort kopplingen kunde man se att det hade läckt ut lite mer olja och den var återigen lite kladdig, men helt klart hade merparten av oljan redan slungats ur.

Bilen lät riktigt mycket när jag körde ut till min mek, som ett propellerplan emellanåt. Tog det lungt och varvade minimalt för säkerhetsskull. Passade på att fråga honom beträffande knäckta fläktblad och sönderslagna kylare i samband med en total låst visco. Han tyckte att de lät lite märkligt då viscon borde klara högre varv än den normalt ska gå på i alla fall kortare perioder. Lite marginal finns alltid. Men om det redan fanns skador på antingen fläktvingarna eller själva vattenpumps axeln, ja då kan det definitivt hända tråkiga saker.

Nu är den bytt i alla fall och fungerar som den ska igen. Får hoppas denna Sachs visco håller bättre än Behr/Hella viscon :)

Mvh/ Kermit

Min Bil-blogg. Länk
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Min 518g (M43) lät som en gammal 240 när jag varvade motorn. Visade sig vara stelopererad visco, det satt en svetsloppa som låste den helt. Tattarmek...

Vet inte hur länge föregående ägare kört runt med den men fläktbladen såg OK ut så de fick fortsatt förtroende.
ma
7.450
marin849
Så vad betyder "fungerar som den ska då"?
När börjar den låsa t.ex.?
inte för o verka dryg men hur kunde du ;).

Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
@marin849.

Viscon snurrar på lugnt och tyst när bilen står på tomgång. Allt eftersom motortempen ökar så verkar den "greppa" mer och mer. Nu följer den tack och lov inte varvtalet när man gasar utan verkar sköta sig som den ska. Exakt hur mycket den greppar vid olika motortemperaturer vet jag faktiskt inte, tyvärr.

@Ron.

Jag hade inget val då jag var tvungen att ta mig tillbaka till landet dagen efter jag upptäckte att den låst sig. Tror dock inte att den viscon du länkar till skulle passat till min bil. Jag har bara tre fästpunkter inte fyra som på bilden.

För övrigt: Vet någon hur många rpm viscon snurrar i när den "greppar" max resp. när den går på lägsta fart?

Mvh/Kermit

Min Bil-blogg. Länk
Det finns många trådar om fläktkopplingar som låst fast, och det finns bilder på förstörda kylare och även hål igenom motorhuven osv. Så ingen tvekan om vad som kan hända... sök gärna bakåt bland trådarna.
Även funktionen har beskrivits tidigare: Vid normal drift snurrar fläkten med runt 300-500 rpm.
Når temperaturen på luften som strömmar genom kondensor och motorkylare stiger till en hög nivå, säg 70-80°C och värmer upp fläktkopplingen kommer en bimetall inne i kopplingen böja sig och öppna en ventil som låter silikonoljan göra att slirningen mellan kopplingens halvor minska och fläktens varvtal ökar. Luftflödet ökar och temperaturen sjunker åter osv
Det är alltid en viss slirning även vid högre temperaturer, en frisk fläktkoppling låser aldrig fläkten till remskivans varvtal.
Så snart man kör 20-30km/h eller mera så gör fartvinden att kopplingen ytterst sällan ger ökat fläktvarvtal, kylningen från fartvinden håller nere temperaturen, och speciellt tillsatsfläkten (den elektriska) ger normalt tillräckligt luftflöde.

FP
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
@Folke.

Lysande beskrivning :)
Intressant att veta hur den fungerar. Du skriver att fläktkopplingen aldrig låser fast till remskivans varvtal och det låter vettigt. Vet du på ett ungefär hur många rpm fläktkopplingen snurrar på då den går in och slirar som minst dvs. då den kyler som mest? Lite nyfiken bara:)

Har precis, som du skriver, tidigare läst igenom div. trådar med havererade kopplingar som resulterat i otrevliga följd skador. Det jag tror min mek menade var att det förmodligen krävs ytterligare åtminstone en faktor förutom en fastlås fläktkoppling för att generera dessa skador. T.ex. en defekt remskiva, skadad vattenpumpsaxel, en spricka i fläktbladet, dåligt åtdragna skruvar etc. Jag tyckte resonemanget lät vettigt i mina öron :)

Mvh/ Kermit

Min Bil-blogg. Länk
Beskrivningen kommer från BMW:s interna kurser och beskrivningar. Man anger inte vilket varvtal fläkten har när den går med förhöjt varvtal, det är ju varierande. Jag kan tänka mig att den kanske varvar upp till 1500-2000 rpm max.

FP
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
@folke.

Okej. Ja, 1500-200 rpm låter ju rimligt då fläktvingarna är stora samt att även el-fläkten hjälper till. Funderar bara på om en frisk visco samt hel fläktvinge har marginal och hållbarhet att snurra i låt oss säga närmare 6000 rpm vid kortare tillfällen utan att ta skada......

Mvh/ Kermit

Min Bil-blogg. Länk
Nja, det har den ju inte, den är inte designad för detta och bevisligen blir det haverier.
Det är inte det höga varvtalet enbart som spelar in, det finns ju andra fläktar som enkelt klarar detta. Men designen och stigningen på fläktbladen gör att fläkten forceras att pumpa väldiga mängder luft, då håller den inte. Jag kan tänka mig att bladen böjs lite tills de tar i kylaren och sedan splittras de.

FP
ma
7.450
marin849
6000rpm på en fläkt med den diametern och bladvinkel blir rejält med kraft på bladen!
Låter väldigt rimligt att de böjs och slår i eller bryts av snarare än att de lossnr bara pga varvtalet.
Håller med, 6000rpm på den fläkten är inte rimligt.
Fläktkopplingen har ett min och ett maxmoment som den reglerar emellan. Maxmomentet bestämmer fläktens maximala vartal.

Fläkten skulle kunna snurra fortare med bilen i rörelse (fartvinden) men samtidigt kommer nämnda fartvind att kyla mer och fläktkopplingen minskar momentet (varvtalet).

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.