AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.315

Tuggande ljud från bakdäcken?

ko
29
koth
316i -94
Tjena.

Har köpt en 316 -94. Hör ett tuggande "duckduckduckduckduckduckduck" från bakdäcken, särskilt runt 70-100 km/h när jag inte gasar. Undrar om detta kan vara hjullagren? Jag hittade nämligen två nya hjullagssatser i bagaget. Eller kan det vara nåt som går emot trumbromsen? Säljaren hade nämligen haft i handbromsen efter tvättning vilket gjorde att vi fick gasa rätt bra för att däcken skulle börja rulla.

Tack på förhand! Fantastiskt forum detta.

/Andreas
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är du säker på att det är ifrån båda backdäcken?
Har du lyft upp däcket och rullat runt och känt om det glappar någonting?

Finns det nu nya hjullager liggandes som tidigare ägare köpt lutar det ju starkt åt att det är något hjullager som behöver bytas.
Svårt och se att man går och köper nya lager utan att kollat upp innan att det verkligen beror på de.
ko
29
koth
316i -94
Ja det är märkligt. Har inte känt nåt glapp men ska känna lite extra idag. Det är ju inte det klassiska ljudet av dåligt hjullager eftersom det inte är konstant dånande. Men vad skulle det annars kunna vara?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Eftersom det är ett dubbelradigt lager är det inte säkert att du känner så stort glapp även om en "rad" i lagret är slut. Det brukar dock låta en del om man snurrar på hjulet när det hänger fritt, om lagret är dåligt.

Se även till att pressa in bromsklossarna med en stor skruvmejsel eller liknande innan du känner efter glapp - bromsklossarna har en förmåga att stabilisera mindre glapp genom att fungera som en styrning mot bromsskivan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ko
29
koth
316i -94
Har känt på båda bakdäcken som inte glappar. Ska hänvisa lite till denna länk:

Länk

Det låter inte lika mycket som det gör i den videon men ljudet påminner lite om det.

När jag snurrade på höger bakdäck lät ingenting. Men när jag snurrade på vänster bakdäck kom detta tuggande/klickande ljud "duckduckduckduckduck" som om nåt slog emot på ett ställe typ.

3:30 in i videon där drivaxeln går in i bakvagnsmitten där det sitter torxskruvar, när jag drog de 3 "lagren" mot mig och från mig så glappade det på båda sidor bak. Kan det vara detta eller ska det vara lite löst där? Och varför låter det då bara från vänster bak drivaxel där den går in i bakvagnsmitten...?

Nåt förslag?
ko
29
koth
316i -94
Kan det vara kullagret från drivaxeln till balaxelklumpen? Behöver jag isåfall en sån här: artikelnummer på schmiedmann.se: 33131213892

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.