AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.842

Strulande vindrutetorkare

Hej. Är hos min far långt uppe i mörkaste norrlands-skogarna och min fars Bmw 320i -01 Touring har problem. Plötsligt slutade torkarna fram att fungera och spolningen fram + strålkastarnas spolning funkar bara till och från?
Har läst i trådarna på forumet om relä problem hos fler än E46 modellen.

Till saken hör att bakre torkaren fungerar felfritt likaså spolningen dito.
Har kollat av säkringar,men mallen som är på tyska förbryllar lite då min tyska inte är den bästa ;)
Hittade en översatt lista på nätet men den stämmer inte riktig med min fars bil när det gäller placeringarna/platserna på säkringsdosan dessvärre.

Frågan jag undrar över är var reläet sitter?
Likaså om detta kan bero på ögat/sensorn för regnsensorn i framrutan?

Tacksam för snabba svar....det regnar som f..n här uppe o norr.
Fantastisk forum det här ....
Min far äger troligen den enda E46an i Sverige som torkarna strulat på?!

Till någon annan som söker i framtiden på detta forum så har vi efter felsökning och av hjälp via telefon utav Bmw Skellefteå troligen lokaliserat felet till den sk Grundmodulen (nr5).
Tack till Markus på Bmw Skellefteå för hjälpen via telefonen.
Alex84 skrev: "Fantastisk forum det här ...."
Inget illa menat, men bara för att du skapar en tråd i ett forum innebär det inte per automatik att någon svarar dig.
Som vanligt, ett inlägg utan relevans. Bra Chris87 du har visat precis det jag menar i mitt inlägg.
Je
19
JensM
320i Touring -01
Har för mig att just det reläet sitter i den svarta lilla dosan i motorrummet. Det torde vara nr4 på bilden. Jag kan dock ha fel. Lycka till!

Jag tror inte att det beror på regnsensorn. Men prova att koppla ur sensorn och se om det blir någon skillnad. Du kan öppna den lilla dosan bakom backspegeln och koppla ifrån sensorn.

Länk
Tack för svaret JensM, det är mycket riktigt detta relä som man bytte ut på min fars bil. Relä-bytet utfördes av BMW i Luleå då alla andra alternativa verkstäder var fullbokade. Notan slutade på 1300kr totalt med felsökning och relä. Till saken hör att man upptäckte att en säkring saknades med?

Hoppas någon annan finner hjälp i denna tråd i framtiden...
ap
8
apicus
330i touring -01
hej, har samma problem med vindrutetorkare på min E46 01 Touring.
bytte ni hela "Grundmodul nr5"?
allt ok nu?
har även problem med centrallås, verkar som denna "modul" även styr detta…
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.