AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.615

PDC-sensorer failure

Visa användare
81
erfo02
BMW 550i -07
Har tittat igenom några av trådarna i forumet angående PDC-sensorerna då jag nyligen fick larm om detta. Har lyssnat på sensorerna och samtliga bak klickar hörbart. Vänster fram klickar också men de övriga fram är tysta vad jag kan höra.
Min fråga är därför om sensorerna är seriekopplade och att vänster fram är den första i raden? Verkar lite osannolikt att tre sensorer skall gå sönder samtidigt.
Ser också att det finns sensorer till salu på ebay.de till överkomligt pris.
Någon som handlat och vet vilken sensor man skall leta efter?

//Eric
fredde 7
tre kablar till varje sensor. om du misstänker sensor så testa att byta plats på dem.
pdc modulerna sitter i reservhjulsbaljan om jag inte missminner mig, där kan vara fukt som orsakar problem.
Ärgade kontakter på givarna ??
Finns en huvudkontakt för alla fyra givare som sitter under vänster kofångare fram, om den är ärgad så kanske det kan bli såhär.

Visa användare
81
erfo02
BMW 550i -07
Du nämner reservhjulsbaljan - är det även för de främre? Främre stötfångaren skall omlackeras så då ska jag passa på att byta för visst är det så att den måste demonteras för att komma åt såväl kontakter som kopplingsbox?
Jag har läst som sagts att en sensor slår ut hela systemet men om det sitter en kopplingsbox fram så borde väl alla fyra vara kopplade separat eller kan de fortfarande ligga i serieså om en fallerar så påverkas de bakomliggande sensorerna också?

//Eric
fredde 7
erfo02:modulerna till pdc fram och bak 2 st, ligger i reservhjulsbaljan.
för att komma åt givarna och dess kontakter måste kofågaren lossas så man kommer åt baksidan.
kommer inte ihåg 100%, men jag har för mig att en givare skall kunna vara trasig utan att hela pdc falerar... alltså isåfall ej i serie.

Hur kom problemet? ngt annat som är gjort med bilen? dragkroksmontering? BMW som åtgärdat den berömda batterikabeln?

Visa användare
81
erfo02
BMW 550i -07
Nej tyvärr kan jag inte erinra mig något som gjorts mer än rent mekaniska reparationer (två bärarmar bak samt bromsskivor fram). Helt plötsligt dök det upp vid start en morgon.
På displayen så syns ingenting mer än de gråa sektorerna dvs inga indikeringar varken fram eller bak men jag hör som sagt var hur det tickar från samtliga bak men enbart vänster fram - övriga tysta vad jag kan höra.
Om det vore modulen fram borde ju samtliga sluta fungera tycker man men det kanske de gjort och jag bara inbillar mig att jag hör tick från vänster fram.
Vad gör man med modulen? Kollar kontakterna bara eller finns det några specialknep?
fredde 7
du kan ju prova en fungerande modul, om du kanske känner ngn som har en likadan bil.
annars får du nog börja att nysta ...kanske går det att koppla om modulerna så att fram blir bak, eller på annat sätt byta plats så man kan utesuta eller ringa in vad som är fel?
bm
187
bmwjim
523im -05
Är nog inte omöjligt att 3 har gått sönder.
För mig va alla trasiga fram.

De är ytterst känslig för högtryckstvätt, stenskott och väta/frost
bm
187
bmwjim
523im -05
Ska du köpa på ebay så måste du kolla på realoem.com så du får exakt det nr du behöver, annars passar inte kontakten.

Jag köpte 4st på skroten för 2000:-

bm
187
bmwjim
523im -05
Glömde..

du behöver inte ta bort stötfångaren för att byta.

De två i mitten tar du bort njurarna bara o sticker in handen.
Den på sidan tar du bort strålkastarna som sitter med 4 skruv.
Min ena pdc sensor (vänster bak) har pajat och ska bytas.

Fråga 1: Är det samma pdc till M-Paket som till vanlig? Har nämligen hittat en ny på ebay med samma färg för 300:-

Fråga 2: Är det enkelt att byta vänster bak?
Tyckte jag kände den med handen när jag lirkade upp armen. Min tanke är att hissa upp bilen så bör man komma åt den lätt?

Fråga 3: Hur ska man demontera, sitter den med skruvar eller?

tack på förhand. mvh
Hade en fråga till..

I början larmade bilen om PDC failure, då fungerade inga och lampan blinka. När jag sedan rörde samtliga med fingret fungera det igen och larmet försvann.

När när jag testade alla genom att lägga fingret mot upptäckte jag då att vänster bak inte gav någon signal eller visade nått i displayn. Dock så larmar bilen inte mer men övriga fungerar som de ska.

Ska det va så eller borde inte bilen larma varje gång jag startar den?

mvh
Jag bytte 2 sensorer förra veckan (bak), pris på ebay: £15 styck
Lossade listen och bytte båda på 15 minuter.

Totalkostnad med frakt: 377:-
Leverans UK-Swe tog 9 dagar

Mvh
/Bruno, Uppsala
Länk
BMW CS 4657
Alpina CS 111
Har tyvärr ingen list bak. Vi har nog inte samma bil?
Sorry, läste fort men fel

Mvh
/Bruno, Uppsala
Länk
BMW CS 4657
Alpina CS 111
Vinyl: de sitter inskjutna i en plasthylsa som har "hakar" som låser fast i bakkant när PDCn tryckts in på på plats. För att lossa dem böjer du undan plasthakarna drar den rakt bakåt (inåt).
Lasse: tack tack. Kommer jag åt den om jag hissar upp bilen utan att behöva riva baken?
Gav mig på PDC'n idag. (Vänsterbak) men jag fick fan inte ut den. Nu har jag inte demonterat baken, tänkte det skulle gå ändå om jag lirkade upp armen, men den jävla järnbalken är lite ivägen. Hakarna borde inte sitta så hårt ändå. Dock svårt att frigöra dessa två samtidigt dra ut PDC'n det känns som om jag inte kommer lyckas. Men jag kommer nog inte ge mig.. Nån här som lyckats utan att demontera baken?
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Har pdc sensorer till lci om någon är intresserad , titta Power börsen.
Jag vet inte om det går att komma åt utan att lossa kofångaren, men misstänker att det inte går.

Har för mig bakre kofångaren sitter med två plastnitar i vardera hjulhus, och sedan antingen två bultar uppifrån (under lastskyddsplasten på en touring), eller fyra bultar (två på varje sida) inifrån skuffen.

Sedan drar man stötfångaren en dm bakåt, så man kommer åt att inifrån dra ur PDCn (lossas bakifrån stötfångaren, in mot skuffen så att säga, dvs man Kan inte lossa dem ut genom hålen, inte på e39 i varje fall)
Lasse: Tyckte där satt en jävla massa skruvar och och plastnitar överallt. Inte så sugen på att demontera.

Funderar om jag ska hissa upp kärran, kanske lättare då? Jag har en annan idé. Om jag sticker under en tjockare skiva 2x2cm ca under hackarna borde dom frigöras och ska då lätt kunna dra ut pdc'n, bara en tanke jag fick igår.
PDC i min 540 är inte direkt stabila heller. ;-)

Har inte fungerat under hela vinterhalvåret, var inställd på att göra något åt det men plötsligt fungerar hela systemet igen. Tror dock även jag haft problem efter någon tvätt tidigare.

Känns som att åtminstone en eller ett par av mina sensorer är väldigt känsliga för fukt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.