AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.983

Tips kring denna varningslampskombination

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej,
Jag undrar vad ni har för ideér/åsikter kring följande varningskombo som dök upp i bilen idag:

På väg hem i ca 70 km/h med fyra plank på taket, och Pling!
Länk

Jag har använt sökfunktionen här så jag vet att EML är motorstyrning.
Mycket riktigt, orkeslös motor. Väl hemma 5 min senare fick bilen stå.
Startade nu ikväll och alla lampor borta utom beläggvarnaren (tid bokad 16/8 för byte bromsbelägg) och maskinen går som en klocka. Drar prickfritt till 6500 varv och inget tjafs.

Vet inte om detta kommer poppa upp imorrn igen när jag ska ha bilen...
Har ni några tips?

När den tändes på min, så var det gas spjälls huset som klabbade. Något Elfel i det var det på min. Köpte ett nytt på skroten och har varit klockren sedan dess.

I början tändes den sällan. Blev tätare och tätare mellan gångerna och till slut lyste den mer eller mindre hela tiden.

Problemet jag hade när den lyste sällan var att jag fick ingen felkod på gasspjällshuset. Felkoden kom först när den mer eller mindre lyste hela tiden.

Skulle det visa sig att ditt gasspjälls hus är kass på något sett, så har jag ett till 330 2004 års modell som gått c:a 8000 mil innan den krockades och fungerar kanon.

Hör av dig om du skulle behöva det. Vi ordnar bra pris sådana fall. Schmiedmann tar 3200:-. Bmw vet jag ej.
Förra inlägget gäller Eml och Antispinn lampan.

Ang dina 2 andra, så kolla även så du har bromsvätska som du ska, så inte nivån är låg.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Framför höger bakhjul sitter "plinten" där både abs-sensorn (som även används av antispin-systemet) och slitagevarningssensorn för bakhjulen sitter inkopplade - kan det vara så att du fick dålig kontakt där av någon anledning? Körde du t ex genom en djup vattensamling?

Även spänningsfall kan ge mysko felsignaler...hur mår batteri/generator (kolla även ev. glappa anslutningar vid t ex batteripolerna).

Du får göra en felkodsavläsning om problemet dyker upp igen, för att få lite ledtrådar till vad som har falerat i elektroniken.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tack Clintan och Johan! Mycket matnyttigt där.
Jag kollar runt lite enligt ovan och återkommer.
Är det huset du nämner Clintan, så snackar jag gärna med dig kring den du har från 04'an.

/Anders

Ja det är hela gasspjälls huset jag menar. Bara att hojta till sådana fall.

niklasrydberg@bahnhof.se
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.