|
|
|
|---|---|
|
Hej Där ute. Min kupe fläkt har stannat i min 523 E61. Har pillat i sär så att jag har fåt ut fläkten och fläktmotstånd/effekt steg. Jag har test kört fläkten med 12 volt direkt till fläkten och då kör den. Och om jag mäter spänningen frm til fläkten så har jag konstant 12 volt mellan jord och den tunnan /styrspänningen så ligger den på ca 10.5volt, oavset om jag justerar fläktfarten mauelt. Om jag mäter spänningen efter effekt steget så är det 0volt är det effekt steget eller kan det vara något annat som är sönder? Enligt BMW i vbg så är det sällan som effekt steget går sönder på E60/E61 Är det nogonn som har förslag innan jag går och köpper ett nytt effekt steg? | |
| Det har vart vissa problem med panelen i en del bilar..har hänt min fläkt stannat några ggr gått igång igen om jag stängt av ac | |
|
Okej men jag har provat med att ta boprt strömmen helt, kopplat ur batteriet. Så det borde ge samma som att bara släcka för AC'en Är det nogon som vet vad det är för styrsignal till effekt steget. är det bara en spännings signal eller är det en typ av can siganal? |
|
|
Det var fläktmotständet som var problemet En begagnad in köptes påvinst och förlust för 575kr inkl frakt Har skiftat och allt fungerar igen |
|
|
Var det besvärligt att komma åt fläkt och effektsteg? Hur mkt behövde rivas, tidsåtgång? Dom sitter väl tilsammans på e60/e61? |
|
|
fårstår inte varför bmw fortfarande har problem me dessa steg. har ju krånglat ända sen e34 om inte tidigare. sorry om ja inkräktar på tråden men tycker de e illa ;) |
|
|
Problemet är inte ovanligt även hos andra biltillverkare och i motorstyrningar av liknande slag i allmänhet. Det är en besvärlig elmiljö och rätt höga effekter, man får attackera Bosch m.fl som bygger elmotorer/motorstyrningar, BMW köper bara in... En av de första jag kom i kontakt med i detta sammanhang var MB som hade effektsteget monterat direkt på fläktmotorn, inte alls lättåtkomligt om man säger så... E34 hade en variant med ett transistorsteg tillsammans med motstånd, en hybrid. Där höll oftast transistorerna medan effektmotstånden fallerade på liknande sätt som i tidigare generationer med 3-4 stegsfläkt. Jag hade under en tid en Volvo 850 med ACC och steglös fläkt. Problem: jepp, effektsteget till fläktmotorn... FP |
|
|
Det var en hel del som skulle plockas bort. Men det som är svårt är att hitta var skruvar och klipps sitter. Man vill ju inte förstöra något. Men nu när jag har gjort det en gång så tror jag att jag skulle klara det på 4 timmar Googlde en hel del före jag började. så jag var inte helkt bort innan jag började. Hittade bra info på följande länk, men jag kommer inte vilken "tis" det var. men det är bara att leta Länk |
|
|
Hej! Har samma problem på min 523i E61. Började med att jag alltid fick dra upp fläkten på högsta läget för att den skulle hoppa igång, höll ungefär en vecka. Därefter har fläkten varit stendöd. Hoppade igång vid ett tillfälle när jag körde i en liten håla på vägen. Men sedan stendöd igen och nu finns inga ”knep” att få igång den igen. Demonterade alla paneler för att komma åt fläkten. Matar jag fläkten direkt med 12V snurrar den fint, men matar jag via effektsteget är det stendött. Betyder det per automatik att det är effektsteget som är problemet eller kan det ändå vara någonting annat? Ska fläkten snurra om man matar steget direkt med 12V? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.