|
|
|
|---|---|
|
Min fru var med barnen på Kolmården igår, när dom kommer ut visar det sig att lyset varit på och dragit ut batteriet. Inget problem, Falck tillkallas och strax är bilen startad. Men bakluckan uppför sig lite konstigt först vill inte stängas vill inte öppnas (har Softclose, inte den hydrauliska varianten), men som Falckkillen säger så löser det sig själv snart, bilen behövde en stund att vila nerverna antar jag. Familjen åker mot mina föräldrar i Motala, mao gott om mil för att batteriet (som är nytt) ska ha tid att laddas. Nu till själva problemet. På något vis (orkade inte bry mig om detaljerna när klockan blivit efter läggdags) så har låsbygeln i låshuset hakat upp sig så att det inte går att stänga luckan. Jag gjorde så med flit för över en månad sen när jag skull köra hem en möbel som var lite för stor och behövde knyta ner luckan, det var inget som helst problem att få bygeln att släppa hemma. Men jag kommer då fan inte ihåg hur jag gjorde! Har öppnat luckan minst två gånger om dagen sedan dess utan problem. Jag försökte via mobil "visa" henne olika sätt som det kunde göras på utan resultat. Till slut tillkallas även Falck igen, han gav upp efter en timme. Dom ska köra hem från Motala via Stockholm till Gävle idag, det finns inte någon som helst tid att åka till någon verkstad. Dessutom får jag utslag bara av tanken på att köra så långt med luckan på glänt. Summering: - Har batterispänning - Softclose - Delen av låset på karossidan (den som roterar) fungerar - Det elektriska i bakluckan, det klickar och låter, belysningen fungerar. - Låsbygeln i låshuset sitter stumt fast. Om det finns någon hjälpsam och vänlig själ i Motala eller på vägen mot Stockholm som kan titta på problemet som hastigast, och kanske lösa det, så blir vi otroligt glada och tacksamma. Annars blir jag väldigt tacksam för alla goda råd jag kan få. Tack på förhand. Peter med familj. | |
|
Enligt god forumkutym skall frågor besvaras och trådar knytas ihop. Jag tryckte in nämnda låsbygel och band fast ett snöre där, när jag ville ha luckan i mer arbetsvänlig höjd för att slipa rost! Höll på att bli tokig när jag inte fick upp den igen, googlade på det och fick på köpet lära mig allt om softclose. Till saken, på låshuset sitter ett litet vred, har samma form som en kil (PKR) jag vred på den och vips var det upplåst:-) 12 cm kan vara skillnaden mellan succé eller fiasko! |
|
|
Tack så mycket för svaret! När dom kom hem så kunde jag inte förstå varför det inte gick att få luckan att "fastna" i låset. Allt verkade funka precis som det skulle. Till slut så rev jag loss låset från luckan och började vända och vrida, göra rent och smörja, tillbaka med låset men det var likadant. Bort med det igen, och då såg jag att det var något som såg konstigt ut, i själva stålstommen. Den hade blivit böjd, så efter några välriktade slag med handsläggan så funkade allt som det skulle, som om inget hade hänt. Men jag har aldrig fått svar på vad hon gjorde med bakluckan som skulle kunna orsaka det här, det är ju rätt kraftig stål. Det kan ju vara Falck som blev lite överentusiastiska. :-) Avslutningsvis så vill jag tillägga att om man inte lägger ut 500:- på en Falck Assistansförsäkring så är man dumsnål, det är min bäst spenderade femhundring någonsin. Du skall inga andra bilar hava jämte BMW! |
|
|
Hejsan. Enda fördelen med Softclose som jag tycker är att luckan "spänner" sig själv mot det man har som sticker ut ur bagaget. Jag har aldrig använt något extra, som tex snöre, för att spänna ner luckan. Varför skulle man behöva ett snöre? /Gunnar /Svart(303/9) 740iA |
|
| Därför att man har en möbel som sticker ut några decimeter och inte vill att luckan ska göra märken i möbeln eller att den tunna frigoliten som man lagt emellan som skydd ska blåsa bort medan man kör dom 4,5 milen hem. Som jag skrev så har jag inte den hydrauliska varianten. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.