AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.259

Svårstartad när den är nytankad E61 / E60

Do
181
Dofus
E39 528i -00
Har "ignorerat" detta problem ett tag då jag trodde det bara uppstod ibland.Men efter 250 mil senaste 2 veckorna kan jag konstatera att varje gång jag tankar fullt så startar inte bilen omedelbart utan jag måste dutta till gasen för att den ska gå. Den går även "ojämnt" i ett par sekunder.

Har försökt söka på detta i forumet, och "misstänker" väl högtryckspumpen. Men hur in i h-***e kan det endast dyka upp när bilen är nytankad ? Jag tankar bara 98 oktan och i övrigt går bilen perfekt. Någon annan givare som kan strula till det ?

Bilen är en 530xi -08 som gått 11400 mil i dagsläget.

bm
187
bmwjim
523im -05
Blir det samma om du inte har skruvat på tanklocket?

På min mercedes så blev det något skumt vacum så jag fick byta ut locket, tog mig 2000mil och två år att komma på det.
Do
181
Dofus
E39 528i -00
Skall ta och prova det med.. Kan ju vara så simpelt att nått avluftningsrör eller liknande är igensatt.
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Har problemet löst sig och i så fall hur?
Har exakt samma problem med min 525xi -07!

/Rickard
Do
181
Dofus
E39 528i -00
Nej, det har inte löst sig tyvärr :(

Inte hittat någon annan heller som har problemet (förutom dig!).

Brukar räcka med att peta till gasen så går den, men den går lite ojämnt i några sekunder. Övrig tid går den perfekt. Lock på /av gör ingen skillnad.
Karl-Hilding
En tanke. Eller kanske två.

När du startar bilen första gången på dagen hur beter den sig då?
Som den skall eller?

När du tankar så är ju motorn varm och ditt stillestånd bara ett par min.
Har du provat att bara stanna motorn när den är varm och efter en "tankpaus" starta ingen.
Händer det samma sak då som när du tankat så har du ju isolerat problemet till att:
Motorn är varm och är svårstartad när den är varm. UNgefär som att den chokar sig/får för mycket soppa.

Tips: Kolla NOX-sensorn och högtryckspumpen.
Mín 530 med N53 motor betedde sig likadant och det blev bara värre tills motorsymbolen tändes.
Fick byta högtryckspump, Nox-sensor och termostat.
Enligt BMW var det för mycket snålkörning - håller med - men det var en jäkla vinter 2010-2011 och inte så lätt att dra ur bilen då och då.
Plus att jag bara skulle tanka 98. Enl. dem så var 95 bannlyst!
Min går bäst på Volvos 98.
Har skrivit mycket om detta om du söker på N53 och 98 okt.
Do
181
Dofus
E39 528i -00
Har aldrig någonsin sett några tendenser till detta annars, kört bilen nästan 1200 mil sen i sommras, i olika väderlekar och olika långa /korta stopp (typ in på 7/11 och köpa en kaffe ~ samma tid som det tar att tanka). Händer endast när man tankat fullt.

Bilen startar direkt även när den stått still i 2-3 veckor (vilket den rätt ofta gör då jag har en annan pendlarbil), Därav snålkörs den väldigt sällan också. Hade den inne på kontroll av spridarna på Factory Recall men det var ingen åtgärd, Frågade då om problemet men de ville ta in den för felsökning a 1500:-, så ev får de titta på det vid nästa service.

Karl-Hilding
Har du nästan tom tank när du tankar fullt?
Prova att tanka när du har 25-30 liter kvar.

Är det samma station du tankar från?
Mycket lägre temp på den nya bensinen?
Men tydligen så har det med soppan att göra sopm du tankar.

RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Jag har alltid problemet vid tankning samt nu på sista tiden även när den står i varmgaraget på jobbet. När jag skall åka hem efter jobbet så beter den sig på samma sätt som vid tankning dvs man får hålla inne knappen samt hålla foten på gasen och "dutta" så den startar.

Just nu är bilen inne hos BMW för andra gången och de kliar sig i huvudet och kan inte hitta felet!

/Rickard
Do
181
Dofus
E39 528i -00
har tankat 5 liter, 10 liter, från halvfull, från i princip tom, toppat av den m.m.

Problemet uppstå bara när tanken är full. troligen är det något knas med avluftningen som "släpper" när pumpen sugit lite ordentligt.

Har ju kört ca 1200 mil, och snittat 0.88, så minst en 15-16 Tankningstillfällen. Problemet uppstår alltid. Tankat på på i princip alla olika typer av mackar, 2 ggr har det blivit 95 oktan då annat ej funnits att tillgå, men kan inte påstå jag märkt någon skillad i varken gång eller problembild då.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.