AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
8.145

varför denna fixering vid "NAVI" ?

Sida 3 av 3
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det jag tycker är konstigt är att BMW inte sänker kostnaden för navi till hälften mot idag. Då är jag rätt övertygad om att kanske 80% av nybilsköparna skulle kryssa i tillbehöret och totalt sett de skulle tjäna mer pengar. Jag utgår från att merkostnaden i produktionen för en navigator är relativt försumbar.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
För övrigt fungerar TMC bedrövligt dåligt i Sverige men det är ju inte navigatorns fel.
Jag har då inte märkt av några problem. Du kan få in informationen via FM-nätet eller t.ex via GSM, funkar inte dessa näten bra i Sverige?
Informationen via FM ligger överlagrad som en biprodukt i samband med pilottonssystemet för stereo. Kan du få in en vanlig stereosändning så kan du få data för TMC (och hela RDS-systemet).
Att berörda verk och myndigheter, vägoperatörer osv däremot inte matar in data om vägarbeten osv är däremot ibland ett problem i mellanåt, tekniken i sig är det inget fel på.

FP
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min navi varnade för 1,5h fördröjning i Nyköping pga vägarbete sist jag var ute och åkte på E4. I verkligheten var vägarbetet ungefär 4st koner och fördröjningen var mindre än 1 minut.

-------
//Lövet
Jag tycker också att TMC systemet fungerar ganska kasst i Sverige - ibland nollställs inte farorna utan den kan ibland varna för olyckor som hände i går.

Däremot fungerar det riktigt bra i Köpenhamn och vad jag förstått även i Tyskland.
Vi får försöka påverka de som lägger in och tar bort varningarna i systemet, jag var mest inne på den tekniska aspekten och anledning till att välja navi osv..
På tal om, hur många "varning för vägarbete" med skyltar och koner åker man inte förbi och igenom, utan att det finns en levande skäl där eller något uppgrävt osv inom synhåll?
Långa sträckor på större vägar men även inne i städerna, gärna med sänkt hastighet och över långhelger osv.
Oerhört dåligt och man undrar vad syftet är?

FP
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Folke, det var inte tekniken jag syftade på. Den fungerar utmärkt. Men uppdateringarna i Sverige har mycket låg kvalitet, precis som Lövet beskriver.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.