|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag har laddat ned appen Navigon i min iPhone, den är helt guld och har aldrig missat målet. Kostar runt 400 kronor. Fördelen förutom att den är bra och uppdateringarna är enkla, är att jag alltid har den med mig, vilket varit bra då jag haft hyrbilar och andra. Rekommenderas starkt! MVH Robert |
|
|
man kan hoppas att tillverkarna går över till att köra ett öppet system(läs Andriod) så man själv kan välja vilken navigatormjukvara man vill använda, Navigon, Google Navigate, Waze, mm.. men det tar nog något år till... som tidigare sagts i tråden så är det den otroligt långa "drift tiden" på de integrerade systemen som gör dom "out of date" mer eller mindre direkt. Se tex. MK4... 2002-2008!! |
|
|
Hur är det egentligen med uppdateringar av kartor till bilar med navigator? Antar att det är svindyrt? Bästa vore väl som Pirayan säger om de började använda ett öppet system så att man själv kan skaffa den mjukvara man vill ha. Själv kör jag waze av den enkla anledningen att det alltid finns uppdaterade kartor där enligt min erfarenhet. Vid en ombyggnation tar det bara några dagar eller någon vecka innan någon uppdaterat kartorna. |
|
|
Kolla hur ofta ni uppgraderar er mobil, en 5 år gammal Nokia är inte skoj. Min cooper har "navi", den suger faktiskt i jämförelse med den portabla som vi har. Nu använder jag bara Google maps i mobilen, funkar topp. |
|
|
Jag använder min navi ytterst sällan, men den är ju underbar när det väl behövs. Nu är jag inte särskilt uppdaterad i nyaste tekniken men jag tycker min navi från 2002 är toppen, jag har en stor och fin karta till höger och pilar med körinstruktioner i instrumentpanelen. |
|
|
Jag köpte en Dynavin till min e93:a. Där får man både navigation, telefon, radio, bättre förstärkare m.m. för ca: 7000:- Och med android.Länk BMW CS #5206 |
|
|
Poängen med Navi Prof är väl också att man får iDrive? Det skulle jag kunna tänka mig lyfter interiören rätt rejält, däremot anser jag det inte värt 25 000 kr. Max 10 000 kr möjligtvis, som på kampanjen på E91:orna i våras (även om det nog inte var Prof). Saab höll för övrigt på med Android prototyper i sina instrumentbrädor innan dom gick i konkurs. Rätt tänkt om du frågar mig, på så sätt är Navi funktionen mer eller mindre bara en App som skall köpas (och som likväl kunde heta Navigon eller TomTom). |
|
|
Jag har alltid tillhört den grupp som tyckt inbyggd Navi är otroligt överskattat. Det finns varken några logiska eller ekonomiska argument som talar för att betala nypriset. Trots detta kryssade jag för det i ren fåfänga när jag köpte X3:an. Det kostade precis som "acey" skrev 19kkr, sen fick jag 20% rabatt på optionen så det landade på knappt 15kkr. Och då ingår hårddisk med musiklagring, större 9-tumsskärm, snyggt interface med MP3/Spotify, Splitscreen som visar 3D-avfarter samt ett utmärkt TMC system som varnar för köer och ger dig alternativa vägar. Detta fungerar utmärkt i Köpenhamn där jag jobbar och använder mig därför direkt eller indirekt av Navin dagligen. Det är alltså inte särkilt ofta jag använder "hitta vägen", däremot är överblicken av trafiken den ger guld värd tycker jag. Och så att man faktiskt alltid har den med sig där den behövs som bäst, dvs i bilen. Däremot skulle jag inte ha det som en dealbreaker om jag letade begagnat, och troligen inte heller köpt det om det rörde sig om en kostnad på uppåt 30kkr som det gör till vissa modeller. I fallet X3 kändes det trots allt som en hygglig affär med tanke på bilens totalkostnad. |
|
| Kristoffer_L, låter ju bra att "Navin" +TMC kan hitta vägar runt alla köer i Köpenhamn. problemet i stockholm är att det finns inga genvägar, och skulle de(mot alla odds) finnas är de också fulla med bilar styrda av sina "navi". Alltså är "Navi" komplett värdelöst för att undvika köer i stockholm. Så den ödmjuka frågan är fortfarande...var navigerar ni ? :) att folk vill ha större displayer för att ställa in stereon etc är väl ok, men seriöst, att ha det som krav på en 5 år gammal bil. jaja,lämnar det där. :) | |
|
Smaken är som baken....för mig är navin ett måste..sen vad man gör med den eller inte är en annan femma.. har haft mkt nytta av navigeringen både hemma och utomlands...interiören blir mkt snyggare med navi än utan.. samt så är det det mkt flera funktioner skärmen/navin har med navi pro sen hur gammal navin blir är skitsamma..de blir mobilerna oxå..hellre en äldre navi än en sugpropp med sladdar m.m på rutan... är helnöjd med min MK4 DVD navi i min m3a visst mk1-mk2 är väl typ som commodore 64/amiga 500....typ 80 talet.. nya hårddiskbaserade navin som farsan har i sin 535IAM-2011 är grymt snabb,med bra grafik,info m.m finns det nån eftermarknadsnavi eller navi ala telefon som slår den hårddiskbaserade navin??!! |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Bor i skåne så det blir många turer ut i europa och då har navin funkat super. Hemmavid används den på hemväg från sommarstugan förvatt hitta nya trevliga vägar. Jag typ styr rakt in i bushen och sedan kör jag in på ägar jag tycker ser trevliga ut ( finns måååånga okända vägar i småland/skåne med fantastisk natur) När jag sedan ruttnar så följer jag gps hemåt - funkar klockrent varje gång. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
Jo, fast tråden handlar väl inte om huruvida en navigator är användbar i sig utan snarare om det är värt att ha den inbyggd i bilen och vilka fördelar/nackdelar det ger. Att ha navigator är ju helt oslagbart oavsett om man har inbyggd navi eller en fristående sort Bianca, klart att telefonerna blir gamla men poängen är att då kan man ju byta dem. Visserligen kan man säkert det med inbyggd navi också men det är ju förmodligen lite krångligare och jävligt mycket dyrare. Sen att det medkommer andra funktioner med navi och att det blir renare och snyggare i bilen håller jag definitivt med om. |
|
| Jag köpte för drygt tre år sedan en X5:a, E70, som var drygt året gammal. Den har inte navigator och inte dragkrok vilket gjorde att ingen annan än jag verkade intresserad. Välutrustad i övrigt och till salu till mycket bra pris, jag tycker att den är och var ett fynd. Jag har en lös navigator där jag dock ordnat med dold sladddragning, fungerar bra och ser ok ut. Jag har också svårt att förstå allas fixering vid massor av dyr elektronisk extrautrustning. | |
|
I mitt fall var det en no-brainer eftersom jag ville ha HUD igen och just samarbetet HUD och Nav är en av de stora fördelarna med att ha det integrerat. Tycker att den hårddiskbaserade varianten är riktigt bra och känns lika "ny" nu som för 2 år sedan. Dyrt är det, men vilken extrautrustning på en BMW är inte överprisad i förhållande till utvecklings- och produktionskostnad...? ---- BMW CS #6212 |
|
|
Det är en sak att den är dyr, det är en annan att andrahandsvärdet är genomuselt. Köper du exempelvis ett M-paket återstår mer än hälften av värdet efter 3 år. En navi som kan ha kostat nästan lika mycket höjer andrahandsvärdet några enstaka tusenlappar. ------- //Lövet |
|
|
Ett M-paket är inte värt så mycket efter tre år, oavsett hur mycket man håller det kärt. :) Sanningen är brutal, men all extrautrustning är en ekonomiskt usel affär. Det handlar bara om var man själv, helt subjektivt, drar gränsen för vilken ekonomisk förlust man är beredd på att ta. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Men inlägget som Bellner skrev ovan, visar ju ändå att en ex. vis en X5-a utan navi saknar mer eller mindre köpare, då kan man ju inte bara säga att navin är värd några fåtal tusenlappar som begagnad. En "dyrare" BMW-modell utan navi är nästintill omöjlig att sälja utan att dumpa priset rejält. Sett ur den synvinkeln så får man tillbaka tämligen bra av de tusenlappar som den kostade ny. Däremot till en 1-serie och en del 3-seriebilar så finns det många köpare även till bilar utan navi, men så fort man kommer upp på ex. vis 530d, 535d, 550 samt 6-7 serie och X5, då har den oftast sitt värde för att finna köpare till bilen. /Anders |
|
|
Narvselius: Självklart är ett M-paket också en förlust men skillnaden är stor. Lägger du 35 på ett M-paket återstår kanske 15-20 efter 3 år. Lägger du 25 på en navi får du vara glad att få 5 extra. ------- //Lövet |
|
|
inbyggd navi är helt klart snyggt, bland det fulaste jag vet är en navi som sitter i en sugkopp på rutan med en tamp hängandes ned till cigg-uttaget. En inbyggd navi hade jag inte betalat ett öre extra för eller ens reflekterat över om det fanns eller inte. Slår återigen ett slag för Navigon-appen som Garmin ligger bakom, oerhörd bra och behändig. Skönt att ha allt samlat i samma apparat, telefonen, där man dessutom kan göra en snygg fast installation. En annan uppsida är att man kan ha med sig den när man går omkring i en okänd stad. Att alltid ha navin med sig har grejat upp en del situationer. MVH Robert |
|
|
Jag tror många ser navin enbart som ett hjälpmedel att hitta till en viss plats. Givetvis är detta kanske den viktigaste egenskapen men inte den enda. De allra flesta av oss kör säkert allra oftast på sträckor där vi hittar fram utan karta och navigation, men en stor fördel är att kunna se i varje ögonblick när jag är framme, hur lång sträckan är och vad en alternativ väg innebär. Dessutom får man kontinuerligt via TMC eller motsvarande info om ev. vägarbeten, köer eller annat som kan påverka situationen. Det är värt en hel del. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.