AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
8.146

varför denna fixering vid "NAVI" ?

Sida 1 av 3
es
97
essen88
325iA E93 -09
320iAT E36 -99
X1 28i E84 -11
Ferrari 458 -11
funderar på varför alla verkar så fixerade vid att bilarna måste ha "NAVI". kostar ordentligt med pengar på en ny bil och andrahandsvärdet är väl högst tveksamt efter några år(tänk en monokrom skärm från 2002).

men mera rent praktiskt, vid 99.999% av alla resor vet jag var jag ska, annars känns telefonen's gps som fullt tillräcklig.

troligen har jag missat nått, men för 20-25k tar jag hellre en större motor tex.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
För mig personligen är det inte värt pengarna vid nybilsköp men helt klart är det trevlig utrustning att ha.

Många använder dessutom bilen i tjänsten och det finns säkert flera som varje vecka måste ta sig till okända platser. Du, som vet vägen till 99 999 fall av 100 000 är nog ett unikum på den fronten.

essen88
325iA E93 -09
320iAT E36 -99
X1 28i E84 -11
Ferrari 458 -11
trevlig utrustning beg, absolut, men att det är ett totalt no-go om det inte finns på en i allt annat bra utrustad begagnad bil känns något märkligt. de som köper begagnad bil(inte har tjänstebil) och reser mycket i tjänsten till svårnavigerade metropooler som åmsele etc borde vara lätträknade.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Skulle ALDRIG betala för det vid nyköp. Inte värt i närheten av kostnaden.

Att betala 2-3 tusen extra beg skulle jag dock kunna göra.

-------
//Lövet
Håller med om att det är surt att betala 25-26 tkr för navi prof i en ny bil och det har jag skippat några ggr och tro det sen att de flesta sen kommenterar att den saknas. Köper numera mest typ demobilar där det oftast finns med men där bilen tappat närmare 20% på bruttopriset och då är den ett nästintill "måste" för mig då jag använder den alltsom oftast. Skulle aldrig navigera efter Iphone eller liknande, det är för krångligt tycker jag. Till 320d F31 som jag beställt har jag dock ingen navi beställd, det är för dyrt på en ny bil.

/Anders
Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
Håller helt med... skulle aldrig betala för det på en nybil, och ser det inte ens som "plus" på en begagnad..
Samtidigt skulle man kunna tillägga att varför köpa en ny bil när man kan köpa en nästan ny bil av samma modell och märke med 500-1500 mil 3-9 månader gammal med ungefär 20% rabatt på nypriset. Den frågan är mera värd att ställa tycker jag då den gäller betydligt mera pengar än med eller utan navi...

/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Anders: Det är en bra fråga. Ett svar skulle väl kunna tänkas vara att bilen inte än ny utan nästan ny samt att man är beredd att betala 10-12% mer för att få bilen i exakt rätt spec. Sen är väl inte utbudet på 3-6 månader gamla bilar jättestort heller.
es
97
essen88
325iA E93 -09
320iAT E36 -99
X1 28i E84 -11
Ferrari 458 -11
självklart är det en bra plan att köpa 6-9 mån beg och spara 20%, men min fundering är varför så många beg köpare(i alla fall här på AP) ser Navi som nån sorts go vs no-go. finns inget som åldras så fort som gammal elektronik. vem väljer en e38 med icke fungerande gsm telefon framför en utan (allt annat lika).
Jo men går man så långt tillbaka som en E38 eller motsvarande så är det ju helt skicket som avgör om man är intresserad eller ej, om den sen är ex. vis en svensksåld eller import har då mycket mindre betydelse än på en rätt så ny bil. Alla options sjunker ju i värde ju äldre bilen blir, oavsett om vi pratar navi eller annan extra utrustning. Det jag talar om är nyare bilar och visst är en bil med navi betydligt mera lättsåld än en utan allt annat lika. Givetvis är det ju ingen som betalar motsvarande extra för bilen som den kostade ny, men det är ju lika för all extrautrustning. Det finns ju många såna exempel, ex.vis metalliclack. En vit bil är idag ofta mera lättsåld än en svartmetallic ex.vis.

/Anders
Håller med om att gammal navi i bilen är föga värt. Finns nya lösa som är betydligt bättre till vettigt pris. Håller klåfingriga pundare borta dessutom om den tas ur bilen./ Kartläsarn.

mrMPOWER
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har inte ekonomin för att köpa en ny bil, och skulle inte betalt 25tkr för en navi.

Men är det något som inte känns "fräscht" så är det ju en eftermarknadsgps sittande på någon plastig konsol och är ful. Så jag värderar nog GPS rätt högt vid köp av bil, främst för att jag tycker det är kul med mycket lull-lull.
På en bil som har gått att få med navi känns det snikigt att inte ha det, förutom att det så myckey mer praktiskt o snyggt med en fast monterat i stället för en lös med massa sladdar hängande som man inte vet vad man ska göra av vid parkering. Så navi är ett grundkrav om det inte handlar om en tillfällig bil som snart ska säljas.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Jag föredrar att köpa beg bil sim är 2 eller fler år
Pga priset på ny kan bara tacka alla som tar de första jätte förlusterna på ( full utrustade bilar ) för de vill iaf jag ha som begbil
Skulle nog inte få för mig att köpa helt ny och förlora hundratusentalskronor på tre år

Ha deT
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
En annan fördel med navin är ju att man får en skärm till media och färddatorn.
Det är kanske inte heller värt jättemycket pengar, men helt klart trevligt att ha.

-------
Min bil suger inte...
Har man haft navi med hårddisk är det svårt att tänka sig utan, sen är det snyggt som fan.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ja på nyare bilar så finns oftast en rad andra funktioner kopplade till "naven" vilket gör det mer intressant. På F25 så gör det utökade instrumentklustret ganska stor skillnad (tillsammans med den större högupplösta skärmen) för interiören. Naven kostade 19 000, minus 10% som jag fick i rabatt vilket gör att det landade på ca 17 000. Om en riktigt bra Portabel navigator kostar 3000 kr. Det skulle då ge en merkostnad på 14 000. Enligt Bilpriser.se så skulle min fd X3:a vara värd 8900 kr mer med Nav Pro än utan som begagnad idag. Så realiteten är att Nav Pro då kostat 5100 kr. 5100 kr för inbyggd navigation, högupplöst skärm, utökat instrumentkluster, hårddisk, BMW Office / BMW Connected och möjlighet till BMW Apps.

Jag tycker inte det är en så dålig affär på det stora hela faktiskt.
es
97
essen88
325iA E93 -09
320iAT E36 -99
X1 28i E84 -11
Ferrari 458 -11
ok, förstår hur ni tänker. min fundering är kanske också att det som idag är superduper HD navi med häftig skärm (och två generationer gammal 3G 384 kbit/s uppkoppling mot internet)kommer att kännas som en GSM från 94 om några år. men jag är å andra sidan helt insnöad på extern Shadowline och kan inte ha en bil utan..så :)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
essen88: Det har du helt rätt i, "stupet" på värdet av navin är ganska brant, mer brant än för t ex M-sportpaket eller i ditt fall shadowline.

Uppdateringsfrekvensen från tillverkarna kommer också vara snabbare än tidigare, vilket kommer göra att tekniken snabbare sjunker i värde. Men jag tror också att tekniken kommer bli billigare i framtiden, och namnet som "navigation professional" tror jag kommer försvinna. Istället kommer "navigation" bara vara en liten del i större teknikpaket. Det kanske inte dröjer länge innan navigation kommer vara en "basfunktion" som en del av färddatorn.
es
97
essen88
325iA E93 -09
320iAT E36 -99
X1 28i E84 -11
Ferrari 458 -11
acey, du har helt rätt, kostnaden för "navi" och annat kommer att sjunka dramatiskt dom närmaste åren. min poäng är att tex ett m-paket på något sätt aldrig blir omodernt, medans en massa gammal risig elektronik alltid kommer kännas sunkigt i en i övrigt skön klassisk bil. alltså, så "rena" bilar som möjligt är min teori och det handlar mindre om ev värde på prylarna.
es
97
essen88
325iA E93 -09
320iAT E36 -99
X1 28i E84 -11
Ferrari 458 -11
men kanske ursprungsfrågan kvarstår...ni som måste ha "navi"...vart navigerar ni ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.