|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Håller med där Titta på 00:or med 12-13k mil på mätaren runt 120k och då fanns det säkerligen prutmån på detta också runt en 10%. 00:or fick ju uppdaterade motorer med lägre oljeförbrukning också som gör yngre årsmodeller kallare på marknaden. |
|
| Verkar som det tål att upprepas: Skick kontra pris. En fräsch välvårdad -99:a med nybytt koppling nya skivor,, fräscha däck o i ett allmänt bra skick men kanske lite högt prissatt kan mycket väl bli betydligt billigare i slutändan än om man köper en "facelift" där koppling mm inte är bytt tex...Tycker det fokuseras lite väl mycket på facelift, fokusera på det enskilda exemplaret istället. De begärda priserna har jag inga synpunkter på, för det är vad köparen begär, sällan de går för begärt pris även om det förekommer... | |
|
Visst är skicket viktigare än årsmodellen, men hur man än vrider och vänder på det så vill folk ha en faceliftbil mycket för looken men även för dom mekaniska uppdateringarna. Sålde min riktigt fina -99a ca 8000 mil, våren 2010 för 155.000:- Kopplingen bytt, fina bromsar, nya LMM, hyggliga däck osv. Överlag är dom flesta M-bilarna klart övervärderade av sina ägare, men visst måste man sätta ett (relativt högt) utgångspris för att sen kunna pruta, så gör jag själv. Jämför man sen svenska med tyska marknaden släpar den svenska marknaden efter ganska rejält, speciellt när en ny generation kommer, titta bara på ex vis M5 E60. I Tyskland får du en lågmilad premium selection LCI för runt 300-350.000 kr (Euron är under 9 kr) Medans liknande bilar i Sverige ligger ute för upp mot 500.000:- |
|
|
en bil som m5 förutsätter man ju att den har skött exemplariskt och vårdats väl oavsett årsmodell.. Visst finns det lik, men flesta m5:or är ju eller ska vara väldigt välvårdade. Skulle så ej vara fallet går ju dom flesta entusiasterna därifrån ändå. Konkurrensen är väldigt tuff för m5 ägare idag och facelift och den uppgraderade motorn har stor fördel just nu.. Svensksåld bil är också ett väldigt stort plus, då det skapar en form av trygghet för köparen att det är enkelt kolla historik etc.. |
|
|
Själv personligen tycker jag inte att marknaden är trög för M5. Finns alltid köpare till välvårdade bilar med rätt pris. Har bra koll på blocket och rätt bil till rätt pris försvinner ganska kvickt må jag säga. Nästan samtliga M5:or är som är till salu på blocket är helt övervärderade därav blir dem icke sålda. Ett axplock från blocket: Länk Länk Länk Länk Ja,listan kan göras hur lång som helst... Undrar hur många röda pilar och förnyade annonser på blocket dessa kommer att få innan dem går iväg? PWtec: I början vet jag inte hur du tänkte när du prissatte bilen men den var helt klart för högt prissatt med en prislapp på var det 159 eller 153 från början? men nu börjar priset se mer realistiskt ut. Tror inte att din bil blir kvar länge hos dig om du ligger under 130 strecket. Lycka till! BMW M-POWER |
|
|
Det stämmer väl att man gärna övervärderar sin pärla. Samtidigt vill man inte "skänka" bort en bra bil. GINO Så här tänkte jag: jag hade satt ett pris som jag tyckte var vettigt. Bestämde mig sedan för att lägga på 4 nya däck och låta göra en 4- hjulsinställning. Då höjde jag priset med ca: 5 tusen, alltså ca: hälften av kostnaden. Men det var väl lite högt :) |
|
|
PWtec: Visst vill man få tillbaka lite av det man har lagt ut men ju högre utsatt pris är desto svårare blir det att komma till skott men jag förstår ditt tankesätt. Självklart skall du inte skänka bort bilen, hoppas att bilen hamnar i rätta händer om den verkligen är så pass bra skick som det annonseras om. OT: Ett minus med din annonns enligt mig är dina bilder, vet inte riktigt vart man skall börja men man får inte direkt den här "vill ha känslan utifrån bilderna". Känns som om man inte får en helhetsbild över bilen? Jag kan ha fel men kanske vore klokt att se över bilderna för att lyfta fram bilens rätta jag. Dessa annonser med bilderna kanske kan förklara det lite bättre det jag menar. Länk Länk BMW M-POWER |
|
|
Fel tid på året och för många M5 e39 till salu. På blocket finns det nu 31 st M5 e39 till salu, när jag sålde min (se min profil för info) i april iår så fanns det 5 st till salu! Den såldes på 2 veckor! /Rickard |
|
|
Rick: Av dem 31 st M5:or som du reflekterar till, hur många är i entusiast skick tro? Jag kan nästan påstå att samtliga bilar är oftast +20 000 milare eller slit o släng M5:or som ligger ute på blocket förutom den svarta 03:an som firman vill ha 320 000:- för. Jag skulle tro att anledningen till att det gick smidigt för dig att sälja M5:an berodde på 3 aspekter: Rättpris, icke slit o släng bil och ej någon +20 000 milare. Har jag fel? BMW M-POWER |
|
|
GINO: du har nog helt rätt med tillägg för att det är enklare att sälja en entusiastbil i början på säsongen. Tyvärr så jämförs entusiastbilar prismässigt ofta med "slit och släng" bilarna när utbudet ökar. Vilket givetvis är helt fel! /Rickard |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Tror iofs det kvittar om det är en 20+ eller inte, handlar mer om timing och "tur" tror jag för det finns alltid köpare för "allt". Är det en köpare som är på jakt efter en billig bil som tycker att miltal, skick osv är av mindre värde så handlar det bara om att ha annonsen ute i rätt ögonblick. Gäller även om man har en tip topp bil. Så summarum så gäller det att vara uthållig och att man "syns" överallt. När jag skulle sälja min 540 så var det lögn men till slut ringde en kille från vst och sade att han tar den "- kommer förbi på söndag då jag är på väg hem från DE efter en shoppingtur med pappsen" Sagt och gjort - han kom och köpte den. Han brydde sig inte ens om att provköra utan han ville ha en viss modell i ett visst skick vid ett givet ögonblick till en viss summa (iofs så hade jag en hemsida uppe med all info om bilen så jag antar att det underlättade) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
Rick: Kan inget annat än hålla med, tyvärr är det så oftast när köpare skall jämföra något. BMW M-POWER |
|
| sänkte priset till 85 idag och nu vart de ett jäkla intresse, så med lite tur kanske man får iväg den nu =) | |
|
Nu finns det två exemplar ute som kostar 80k: Länk Länk Vad tror ni, finns det rullande exemplar för 60-70k i vinter? :) |
|
|
Båda ser "på pappret" ut som välvårdade ex som skulle kunna gå många mil till. Med lite tur kanske till och med utan större kostnader. Samtidigt, som så ofta sagts är risken stor att det dyker upp saker som behöver åtgärdas. Och då kan det mycket väl handla om tiotusentals kronor. Så man kan i slutändan ha en bil som kostat lika mycket som en lågmilad men med sämre andrahandsvärde. |
|
|
Mardrömmen vore att få tag på en långmilad m5a där allting börjar på och ge upp, då blir det inte billigt att hålla efter grejjerna. Förhoppningsvis så är det mycket bättre kvalite på m5orna mot övriga e39or. Men jag har haft en långmilad 523a och där var det del på del hela tiden som behövde bytas, det tog aldrig slut. |
|
|
När bilar börjar bli gamla går grejer sönder även på lågmilare, men jag köper ändå lågmilare, inte för att det är bästa affären, men för att man får mer "nybilskänsla" för pengarna, hur mycket man än lagt ut på reservdelar och underhåll känns inte en långmilare lika tight och fin att köra som en lågmilare. |
|
|
60-70k har vi väl redan passerat eftersom Bilförsäljningen i Påarp sålde en 28000-milad silverstone svensksåld 00:a (PBY***) för 49000 kr under sommaren. Denna rullar numera i Katrineholm. Dom verkar hålla hyggligt i motor och drivlina. Den som gått längst i Sverige (enligt mätare bör tillgäggas) har rullat 33k. Men visst, jag skulle nog inte köpa mig en långmilare av dessa nästan oavsett pris. Hellre en bra och skapligt välvårdad 17-18k-milare för 80k än denna 28k-milare för 50k. Folk är rädda för höga sifferkombinationer på mätaren. Ju fler man talar med förstår man att det inte alltid har med slitageskräck att göra utan snarare att "ingen vill köpa en lågmilare". Bilen i sig kan vara påkostad och fräsch men man avstår ändå pga det som står på mätaren. M5 E39 i Sverige Länk |
|
|
Svårt de där med miltalen, hade varit lite kul med fakta på hur många som åker runt med m5or som har backade mätare 5-7tusen mil. Min hade gått 14-15tusen mil första 4åren i tyskland vilket jag tycker känns ganska bra för mycket mer en så kan man ju inte hunnit åka tycker jag |
|
| Skulle kunna tänka mig en långmilad E39 M5a men tycker att de som är ligger lite högt i pris ännu. Har väl knappast börjat nå kultstatus som E34an ännu och det är för många reggade för att de skall stanna upp i pris. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.