AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.225

Har jag Start och Stopp?

Visa användare
9
frikktion
120iM 5D -07
Har jag den där automatiska start och stopp funktionen om jag har avstängningsknappen nere till vänster om passagerarens stolsvärmare? Får det nämligen inte till att fungera. Har provat att stänga av den via knappen och sen sätta igång den igen. Laddat batteriet har jag också gjort. Batteriet ligger på ~14.40v när bilen är igång. Jag har även gått igenom listan i instruktionsboken utan framgång. :/
(bilen är en 120iM från 2007)

Med vänlig hälsning,
Frikktion
Visa användare
9
frikktion
120iM 5D -07
Hitta en tråd ang hur man kollar utrustningen i bilen och jag ska ha start och stopp funktionen. Får väl lämna in den till BMW för en felsökning.

Med vänlig hälsning,
Frikktion
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
mäta batteriet med bilen igång är ju inte någon större mening om du nu inte vill se att generatorn laddar (vilket den verkar göra).
Met ist batteriet med bilen av.
Karl-Hilding
Start-Stopp på en 318 -92??
Karl-Hilding
Men ok.

Jag kunde både starta o stoppa min 320 -87...
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
om du läser hela inlägget så gäller det en 120i Karl.
dock trodde jag att start stop bara fanns på diesel, men där hade jag nog fel isf.
Visa användare
9
frikktion
120iM 5D -07
När bilen är avstängd ligger batteriet på strax över 12.3v-12.4v.

Med vänlig hälsning,
Frikktion
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Lite dålig laddning, ett fulladdat/nyladdat batteri ligger på 12.80 volt.
12.3 då är det bara laddat till c;a 30%
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Förutsatt att batteriet inte är kasst så skulle jag ta en lång runda för att få upp motortempen till arbetstemperatur, med så mycket motorbroms som möjligt (funderar på om ettorna laddar även när man bromsar vanligt...) och se om det fungerar.
På min etta räcker det att stänga av AC:n helt så fungerar start/stopp från första metern efter start, kan också vara ett tips, speciellt nu när det har varit varmt så har AC:n fått jobba.
Visa användare
9
frikktion
120iM 5D -07
Mor och far bor fyra mil bort och jag har provat på den streckan utan framgång. Vid ett tillfälle lånade jag en laddare av en kompis och kopplade in den när jag var framme. Efter att den var klar provade jag igen när jag körde hem och det fungerade ändå inte. Man tycker att det borde komma ett meddelande i färddatorn när man försöker och den anser att den vill behålla motorn igång, och meddela varför.

Med vänlig hälsning,
Frikktion
Visa användare
9
frikktion
120iM 5D -07
Har även provat på att stänga av AC:n utan att det har hjälpt.

Med vänlig hälsning,
Frikktion
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
laddade du batteriet med en laddare? då ska det definitivt bli fulladdat, om inte batteriet är dåligt. Om det t ex varit helt urladdat någon eller några ggr ex under vintern, då kan man i princip aldrig få upp det till full nivå.
Visa användare
9
frikktion
120iM 5D -07
Okej. Frågan är ju då om jag ska lämna in den på felsökning eller prova med ett nytt batteri?

Med vänlig hälsning,
Frikktion
Handlar det om originalbatteriet som leverades med bilen (5 år?) är det nog snart dags att byta batteri i vilket fall.

mvh/ Anders
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Funkar bilens yttertemperaturmätare? Start/stopp fungerar bara vid temperaturer över +3C - samma sensor som till yttertemperaturmätaren används.
Funkar inte den, kopplas start/stopp bort.
frikktion: Den här start/stopp funktionen är inte så mycket att ha. Motorn är bara avstängd så länge som klimatautomatiken och batteriövervakningssystemet tillåter vilket ibland inte är särskilt länge. Det är inte värt att lämna in bilen på dyr felsökning, såvida du absolut inte måste ha det.
Visa användare
9
frikktion
120iM 5D -07
Yttertemperaturmätaren fungerar bra, eller den visar iaf rätt temperatur i färddatorn.

Nej, det är ju inget man måste ha. Men nu när bilen är utrustad med det så vill jag ju gärna att den ska fungera.

Ska man verkligen behöva byta batteriet vart femte år? Tycker det låter lite konstigt, men iofs så är dagens elektronik ganska hungrig.

Med vänlig hälsning,
Frikktion
T.o.m. kortare batterilivslängd än 5 år är inget ovanligt på dagens bilar. Se ex: Länk

mvh/ Anders
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
BMW-bilar av senare årgångar (fr o m E9x/E6x om jag är korrekt underrättad, 1-serien från första början) har en avancerad batteriövervakning. Elektroniken tar hänsyn till batteriets kondition och ålder, och anpassar laddningsspänning/laddningsström efter hand för att batteriet ska bli optimalt laddat. På bilar med "Efficient Dynamics" (det har du om du har start/stopp) är det ännu mer avancerat, där strävar man efter att ladda max vid motorbroms och så lite som möjligt annars.
Start/stopp funkar som nämnts bara under vissa villkor - yttertemperatur över +3C, motorn uppe i arbetstemperatur, inte för varmt i kupeutrymmet, batteriet tillräckligt laddat och i tillräckligt bra kondition, osv.
Jag tror nog 5 år är ungefär normal livslängd för ett batteri - det är i alla fall inget konstigt om det börjar bli dåligt. Troligast är batteriet "boven"!
När man byter batteriet, måste detta registreras i bilens elektronik för att laddningskarakteristiken ska bli "rätt" för det färska batteriet.
Enklast är såklart att åka in till en BMW-verkstad, be dom koppla upp diagnosdatorn och kolla batteriets kondition. Är det kass, låt verkstaden byta batteriet och "nolla" elektroniken - då får du nog diagnosen "på köpet" med batteribytet.
Är batteriet mot förmodan OK, kanske du i alla fall kan få reda på vad som hindrar start/stopp från att fungera - det kan ju vara värt en femhundring eller vad diagnosen kostar.
la
24
laagee
Bmw 120d
När du står still och bilen är varm, har du då ena foten på bromsen, växelspaken i N samt koppling uppe? En klassiker är att glömma släppa upp kopplingen ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.