AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.801

Borde jag byta däck?

Köpte en e87 i vintras som jag är helnöjd med men har i det senaste märkt att den har ganska dåligt grepp på våt väg. Däcken är Pirelli Cinturato P6 och är tillverkade 4008.

Någon som har erfarenhet av detta däck? Tycker inte att fyra år är särskilt mycket men jag vet ju inte hur de förvarats innan jag köpte bilen och det känns som om jag borde köpa nya för så dåligt grepp tycker jag inte att det ska vara. På torr vägbana är de helt ok

Ska göra en långresa till Sundsvall på torsdag och borde nog i så fall byta innan men det blir kanske svårt i semestertider
E3
1.828
E36
USA bilar
Hur är mönsterdjupet? Minst 3 helst 4 mm bör du ha ur säkerhetssynpunkt, speciellt ur vattenaspekten, dock säger lagen 1,6

Varför skulle det vara svårt att få däck bytta under semestertider? Du har ju minst 3 arbetsdagar på dig innan resan, klart du hinne rfå däcken bytta innan dess
BTW vilken dimension har du?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tycker du svarat på din egen fråga eftersom du inte är nöjd med de däck du har...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo jag är väl rätt så inne på att byta. Ville mest höra om någon har erfarenhet av däcket i fråga då jag tycker att fyra år är ganska lite. Men som sagt så vet jag ju inte hur de är förvarade. Mönstret är helt ok, 4-5mm

Varför det skulle vara svårt att få däcken bytta på tre dagar i semestertider? Ja du, jag vet inte hur jag ska utveckla det resonemanget... Varför är himlen blå?
Varför så brådis med byte? Skall du ta varvtider på Mittsverigebanan? Om inte, utan bara landsvägskörning så brådskar det inte när du nu känner till däckens svagheter, anpassa farten vid kurvtagning rfter däckens förmåga så blir det inga problem. Men om du ändå promt ska byta kan du lika gärna göra det före resan. Mvh,

mrMPOWER
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Här är ett däcktest från 2009 där Pirelli P6 Cinturato är med: Länk

Däcket ska vara av mer lättrullad karaktär och är väl därför en liten kompromiss mot våtgreppet. Verkade ju trots allt prestera skapligt i det där testet.

Var inne på däckverkstan förra veckan och han som ägde stället tyckte inte att jag behövde byta. Däcket såg bra ut och jag fick nog räkna med det greppet på våt väg med det däcket. Jag avvaktar nog säsongen och byter förmodligen till nästa sommar.

För övrigt blev jag riktigt förvånad över att däckkillen inte tyckte att jag behövde byta när jag mer eller mindre stod där redo att betala för fyra nya däck. Sån ärlighet kommer jag att belöna genom att komma tillbaks till honom
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Anledningen till att du ville byta var att greppet var dåligt på vått underlag, men däckgubben säger att det greppet får man räkna med de däck du har.

Hur påverkar det situationen? Borde du inte fortfarande byta för greppet ändrades ju inte av däckgubbens kommentar? Det är fortfarande lika dåligt, med skillnaden att nu "vet" du att det inte är kopplat till förvaringen eller slitage utan helt enkelt konstruktionen.

Jag har ingen kommentar angående om du ska byta eller inte men ditt resonemang finner jag... udda.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@FunkySpyder : När du skriver att däcket har ganska dåligt grepp på våt väg, hur har du gjort utvärderingen och kvantifierat resultatet?

Är det bromssträckan som är dålig? Eller släpper framvagnen/bakvagnen okontrollerat vid tex normal rondellkörning i normal hastighet? Vad jämför du emot?

Man får ha riktigt dåliga och gamla bakelitsulor om man ska känna av några problem vid normal körning (förutsatt man har tillräckligt mönsterdjup såklart). Skillnader hos olika däcks prestanda märks ju först när man börjar pressa däcken - vilket inte händer vid normal körning (undantag är risk för vattenplaning och nödsituationer såsom plötsliga inbromsningar/undanmanövrar - men detta borde man ju inte utföra regelbundet varje gång man tar en runda med bilen).
Hehe
Utvärderingen har gjorts högst ovetenskapligt genom att stå på lite grann i kurvorna och då släpper bakvagnen mycket lättare än vad jag är van vid från tidigare bilar. Det kan ju helt enkelt vara så att jag är ovan vid bakhjulsdriften

Grelle, tack för att du har sånt förtroende att du tror jag kan redovisa hela mitt tankeförlopp på dessa få poster. Dock har jag inte sån förmåga än men jag jobbar på det.

Kort sagt trodde inte däcksnubben att jag skulle få så mycket bättre grepp med nya däck.

Men med tanke på klimatet i Sverige nu för tiden borde man kanske skaffa rena regndäck :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
FunkySpyder, övning ger färdighet. Med tanke på det du skriver i senaste posten kan vi göra ditt tidigare resonemang logiskt med hjälp av att byta ut ett enda ord. =)

Du skrev tidigare: "Däcket såg bra ut och jag fick nog räkna med det greppet på våt väg med det DÄCKET."

Men kan det vara så att du menade:

"Däcket såg bra ut och jag fick nog räkna med det greppet på våt väg med den BILEN." ?

För då blir ditt resonemang logiskt. Då betyder det ju att nya däck inte hjälper, men som du skrev tydligare så tolkar jag det som att ett nytt däck skulle hjälpt.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
I min sista mening skrev jag fel, istället för "tydligare" ska det stå "tidigare".

RaiderViking
z4 sDrive 35is
Det satt Pirelli Cinturato RFT på min oxå när jag köpte den och det bästa jag någonsin gjort var att byta bort dem till "vanliga" däck, alltså icke RFT. Finns ett antal trådar i 1-serie forumet om däck och olika rekommendationer, själv har jag använt Hankook S1 Evo och Michelin PS3 och varit mkt nöjd med bägge.

Det du bör göra dock om du byter bort RFT däcken är att skaffa dig ett kit liknande BMWs Mobility Kit eftersom du inte har ngt reservhjul i bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.