AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.027

Någon som kan beskriva vilka delar av nav prof på F10/F11/F30 som fungerar?

Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Om du beställt en F1X med professional navigation och hunnit testa den, kan du berätta vad som fungerar? Nästan allt utanför navigeringen verkar vara avstängt i Sverige pga avsaknaden av Assist och Online (enligt en brittisk sida om ConnectedDrive).

Finns all hårdvara ändå?

Fungerar det om man åker till Tyskland?

Kan den komma att aktiveras i framtiden?
Mi
1.167
Micleg
Det verkar som att BMW Online och RTTI saknas för oss svenskar, för att vi inte kan kö
Mi
1.167
Micleg
...inte kan köpa Assist. (Råkade komma åt submit.)

BMW Live är en delmängd av Online och utnyttjar blåtandsansluten telefons internetanslutning.

Bluetooth Office verkar ingå i nav prof.

Återstår att ta reda på om vi har lika mycket hårdvara som tyskarna så vi en dag kan aktivera Assist, RTTI och Online.
Mi
1.167
Micleg
Uppenbarligen klarar systemet inte av att ansluta till internet själv, utan en mobiltelefon. Måste förhöra BMW om detta men det lär inte bli lätt.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Återkom gärna med info här, Micleg. Jag är också väldigt nyfiken och frågade lite om det när jag diskuterade F30 med en säljare, men det var lite oklart vilka delar som skulle aktiveras "senare" som han uttryckte det.

Om man jämför med i USA så verkar deras bilar utrustas med SIM-kort som gör att de kan komma åt vissa tjänster, till exempel se var bilen befinner sig just nu, se om bilen är låst, skicka en kartadress till bilen osv. Som jag förstår det så har inte svenska bilar SIM-kort och därför kan vi inte använda oss av de tjänsterna.

Vad är skillnaden på RTTI och det nuvarande TMC-systemet?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hmm, googlade och kan nog svara mig själv på min sista fråga i förra meddelandet. RTTI använder sig också av FM för att ta emot trafikinfo, dvs RTTI = TMC. Funktionerna som visas i bilderna för RTTI är så det fungerar redan idag med TMC-tjänsten.
Mi
1.167
Micleg
RTTI är mycket mer avancerat än TMC och tas emot via mobilt bredband (lite som Navigons trafikinfo på en iPhone) och visar hela trafiksituationen med grönt, gult och rött. Kräver assist pga uppkopplingen.
Mi
1.167
Micleg
Kolla denna sida som beskriver Assist:

Länk

Upp ett steg finns sedan beskrivningen av Online som man inser inte heller fungerar utan är ersatt av Live som är ett urval ur Online.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vad jag förstått så skiljer sig inte hårdvaran åt. Det har under årens lopp skickats förfrågningar till BMW Sverige om när / eller ens om Assistbitarna i ConnectedDrive kommer till Sverige utan några vettiga svar. Tror det finns några strötrådar om detta i forumet.

Trist att betala det överpris som Navigation Pro trots allt är utan att kunna använda samtliga funktioner fullt ut.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Där ser man. Nu minns jag inte sidan jag googlade fram igår men den beskrev RTTI som ett enklare system.

Mycket av det där känns som väldigt trevliga system, jag hade uppskattat speciellt att kunna skicka google maps-adresser till bilen.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Wiberg: Nu är detta inte någon "bra" lösning, men en lösning jag hade för att gå runt problemet med att inte kunna skicka google-to-car car. Om jag fick ett mail med en adress eller liknande jag skulle till så klickade jag upp adressen i Maps-appen på iPhonen. Där sparade jag sedan adressen till en kontakt som jag kallade "BMW Services". Därifrån var det sedan väldigt enkelt att bara klicka i adressen via iDriven utan att behöv skriva in den.

Inte optimalt, men det gick snabbare än att mata in adressen manuellt.
Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Angående hårdvaran som stödjer ytterligare funktioner till navi professional så finns det tre versioner i F10.

Mulf2, gammal lösning som ger telefon via bluetooth.

Combox Media. Ny lösning med telefon via buetooth, Bluetooth Audio, Album Art Covers, Office, Internet & BMW Live

Combox Telematics, samma som Media + BMW Assist support. Denna lösning har även yttligare GPS-mottagare kopplat till sig samt en "telefon" förmonterat.

Så för att kunna få tjänsten BMW Assist måste man ha Combox Telematics, ngt som jag gissar få bilar i Sverige har.
Mi
1.167
Micleg
Hmm, 6NR, BMW Apps, går ju inte att hitta i listan över utrustning för F31. Vet någon varför? Det rullar ju bilar med sådant installerat idag (dock inte F31 förstås).

Kryssar jag för Internet så fylls Online i. Fast det är ju egentligen bara Live. Undras om det går att skippa Internet och ta bara Online. Å andra sidan är det ju förhållandevis billiga grejer och det känns livsfarligt att skippa sådant trots att det framstår som meningslöst just nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.