AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
80.841

HITTAD M550D

Sida 4 av 6
Karl-Hilding
Ja just det.
Bilen har blivit våldtagen och vem kan med säkerhet veta i viken kondition mortorn är.
Hur är den körd kan vi bara ana oss till..........
Jag skulle aldrig behålla denna bil. Sälja fort som fan och försäkringsbolaget skall betala ev.förlust.
Vad har man en försäkring tillannars?
Har själv upplevt samma sak och jag sålde/bytade bilen direkt efter reperationen och omlack.
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Karl hilding Men om man är en seriös människa så måste man ju upplysa framtida köpare om bilens historik! Bilen blir då grymt svårsåld om man nu inte halverar priset och har då kvar en jätteskuld på bilen(om man nu har lån på den). Så hursomhelst är de en svår sits! Fel att säga och möjligen olagligt, men personligen hade jag funderat på att råka få ett bränsle läckage, tappa en tändsticka. Fast detta är bara funderaringar, inget jag hade kunnat göra
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Haha glömde, diesel brinner dåligt så glöm mina dåliga funderingar.
ch
129
cheffer
525i -90
Skulle nog kalla mig själv bilentusiast så du behöver inte förklara det för mig (varför lägger jag annars ner alla pengar jag tjänar på bilen och vårdar den bättre än mig själv?) samt kallas biltokig, bilnörd och entusiast av alla jag känner så det har inte med saken att göra utan är mer individuellt. Skulle inte gilla om någon av mina bilar blev stulna men skulle ändå kunna tänka mig att ha en bil som varit stulen, så länge den är helt återställd. Förstår vad du menar med att den blivit "våldtagen" men ser det något överdrivet. Man får stiga över det och äga bilen bara tycker jag. Har inget att göra med entusiast eller inte. Antar att hans fru inte är sån entusiast och hon kunde ju inte sätta sig i bilen, mer det jag syftar på. Om en bil varit stulen en gång betyder det inte att den är förstörd. Så att hela glimten med bilen skulle varit borta för att någon som inte betalat för bilen tagit den ser jag som en överdrift och lite snobbigt faktiskt. Skulle min bil bli stulen och komma tillbaka skulle jag nog behålla den faktiskt, då jag gillar den så mycket men skulle säkerligen göra om lite saker med den för att få tankarna på annat möjligen. Förstår att man vill sälja, det gör jag verkligen men att kräva försäkringsbolaget på ersättning för värdeminskning är ju något man tyvärr kan se sig i stjärnorna efter, tråkigt nog. De är inte så medgörliga och går då miste om sin vinst, vilket absolut inte de går med på..

Ja, en m550d är ju säkert jätte lugnt körd i övrigt. Det är ju därför man köper värstingen.. Den hade ju inte hunnit gå speciellt långt i tjuvarnas "ägo" eller hur? Om det är så att en dieselmotor skulle vara slut efter det även om den körts hårt så är det bara att döma ut motorn på en gång. De byter ju alla delar som är skadade och även sånt som misstänks kunna vara skadat samt att de provkörs ganska noga innan de släpps iväg till kund igen, och de pressas även under de provkörningarna för att se att sakerna håller måttet :) Om det ändå skulle uppkomma komplikationer senare så tas det om hand då men det är försäkringsbolagen väldigt noggranna med att det inte ska hända då det blir en ökad kostnad för dem. Att informera en köpare om att bilen varit stulen men kommit tillbaka ger ingen enorm värdeminskning, def. inte så mycket så att du måste halvera priset, vilka sjuka överdrifter. Finns många bilar ute på blocket som varit stulna någon gång och kommit tillbaka och är helt återställda. De ligger i samma prisklass som de andra :)
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Stefan. om du inte utnyttjat hyrbilsfösäkringen så brukar IF betala en summa pengar per dag du varit av ned bilen. Iallafall var det så för några år sedan. Men man måste nog påtala detta själv.
Märkligt att vissa personer här verkar tycka att det inte spelar någon roll om deras bilar blir stulna och att många delar på bilen blir skadad. Är helt övertygad om att även ni skulle reagera om det gällde just era bilar. Stefan gör ju helt klart en relativt stor förlust på denna bil. Självklart blir bilen först och främst värd mindre, sen får han ju löpande betala dels någon form av finansieringskostnad utan att ha tillgång till sin bil samt även måste betala kostnader för en ersättningsbil/lånebil. Själv anser jag att IF-s agerande inte imponerar på mig i alla fall och jag kommer definitivt byta till annat försäkringsbolag på mina bilar där jag inom kort har två bilar på "prova-på försäkring" hos BMW. En bil kan aldrig bli i "nyskick" efter detta.

/Anders
Karl-Hilding
cheffer går fordonsprogrammet och är 21 år och äger en bil för 3000 kr.
Kom igen när du köpt en ny bil för en halv milj och den blir stulen och om du då tycker "den är reparerad" så inga problem.
Med känsla.
Det är ingen som sagt att försökringsbolaget inte ska reparera bilen om den blir skadad.
ch
129
cheffer
525i -90
Hilding, vad yrar du i? Försök inte göra någon presentation av mig när du inte har någon koll på läget alls, du ska ge fan i det även om du kände mig också. Snobbiga skit fasoner.

Ja, jag är 21 år. Går inte i skola utan arbetar hårt och kör rx7 fd3s och bmw 330iT som vardagsbilar. Har iofs kvar 525an också men den ska säljas vilken dag som helst nu, bara varit slö där och inte orkat lägga ut den men den går iväg strax för 5k, skulle dock kunna få en hel del mer men orkar inte ha den ståendes längre nu. Att jag inte uppdaterat här har mer att göra med att jag inte är allt för aktiv på sidan men det betyder inte att du känner mig på något sätt eller har en aning om vad jag gör/äger :) Så innan du gör bort dig mer så ta och knip igen bara, för du har ingen koll. Jag får väl ha de åsikter som jag har och tycka som jag vill? Har säkert mer världsvana än dig dessutom... Du sitter helt inskränkt och spyr galla över folk som du inte har någon kännedom om. För ett halvår sedan ungefär blev jag rånad av polis och 3 militärer med 3 ak47or riktade mot mig, det gjorde inte så att jag förlorade känslan för landet och folket där jag var. Shit happends, get over it. Lite samma sak faktiskt :)

Är väl helt enkelt inte så känslig och tycker att en bil som varit stulen och kommer tillbaka och är reparerad är okej så länge allt är helt ordentligt gjort. Du får nog läsa noggrannare vad jag skrivit så kanske du ser att jag tydligt sagt att det är individuellt hur man reagerar :) rx7an är en av mina drömbilar, en bilmodell som jag älskar och skulle bli vansinnig om den skulle bli stulen men skulle den komma tillbaka så skulle jag behålla den om inte f.bolaget löser in den och den blir ordentligt lagad om den blivit skadad. Även om den är värderad till ~100k istället för 500k så har inte det så stor betydelse för mig, jag har hellre den än en m550d om jag ska vara ärlig då det är en bil som ligger närmare hjärtat för mig.

Sorry för OT

Hoppas iaf att det löser sig så bra som möjligt i slutändan för TS.
In
355
Inot
745iA -02
Radbryt snälla, orkar inte läsa annars :)
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Hur kan 80% av relativt nyligen investerade pengar "inte spela så stor roll"? Det är vad jag skulle kalla snobbigt Cheffer :)

Rätt jobbigt om man förlorar så mycket pengar direkt för att en h*ra har kört sönder bilen en gång, det räcker för att dom flesta köper annat eller nytt.......

Jag hade inte velat ha kvar bilen efteråt punkt slut.

Lycka till Stefan!
Hur kunde den här tråden som handlar om Stefan och hans M550D gå över till att handla om en 21åring som har en Mazda RX-7 och har blivit rånad i något krigsdrabbat land?! Skriv en egen tråd om dina erfarenheter och sluta skriva i den här!

Det är klart att man inte vill ha tillbaka en bil som har blivit körd utför en trappa och har blivit misshandlad på ett sätt ingen kan veta exakt hur. Ska någon ta över den ska det vara med vetskap om detta och då blir värdet ett annat.

Det är aldrig trevligt med bilbrott med vapenhot förra året blev en MB C63 AMG nästan stulen men ägare drog iväg med öppen dörr och försökte sedan köra på tjuven medan tjuven letade ägarens dotter eller om det var flickvän = inga skador men C63ägaren sålde bilen direkt. För knappt 10år sedan blev en äldre man från Småland av med sin Volvo XC90 vid Älvsjömässan (hans son blev utryckt ur bilen och tjuven drog förbi ägaren som undrade varför han inte stannade) = ägaren köpte en XC70 i stället och ville inte åka till sthlm något mer.

Dessa reaktioner tror jag är mer vanliga än att inte bry sig och bara köra vidare.

Personligen hade jag nog velat få bilen inlöst mot nypriset (eller med avdrag för körda mil) och sedan ta beslutet vad jag skulle köpa på nytt.

Det som vore intressant att få reda på (vet säkert bara rånaren) varför var han i Gnesta och varför tog han en M550d? Hade han tagit något annat "häftigt" om Stefan och M550d inte kommit förbi? M550 är så pass diskret att det lika gärna kunde ha varit en 520dMT.

Mvh Stephan
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Att får en skada på en nybil är alltid i min värld en mardröm, men som i detta fall bli rånad och få bilen sönderkörd är naturligtvis tusen gånger värre.
Så klart vill man inte ha tillbaka en sådan bil, och jag skulle ha full förståelse om bilen när den är reparerad säljs eller byts in. I detta fall leder väl troligen en sådan affär till ekonomisk ruin vilket gör det hela ännu sorgligare.

Strax efter jag första gången läste om 550-rånet fick jag min nya 320d F30 med 100 mil på mätaren påkörd och skrapad så att fronten måste lackeras om, det räckte för att jag skulle må dåligt ett tag, men i jämförelse med vad Stefan har varit med om känns det löjligt att ens nämna.

Jag lider verkligen med dig Stefan och hoppas att situationen på något sätt ordnar sig så du blir nöjd.

Att folk som kör över 10 år gamla bilar inte har riktigt samma sätt att se på det hela är förståeligt, men jag tror att dom flesta hade kännt samma som Stefan om man varit med om liknande

BMW CS #5139
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag tycker att vi bör stötta Stefan i detta, tror att han har full koll på det negativa - det viktigaste är att han och hans fru mår bra. Strö inte mer salt i såren.

Jag ogillar miljötalibaner - skarpt.
/Andreas
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Jag vill bara förtydliga att min poäng var att Stefan inte SKA behöva gå igenom det här med försäkringsbolaget. Bilens egentliga värde efter detta kontra reparationskostnaderna samt händelsen i sig vad gäller det traumatiska bör anses och behandlas som ett separat case från deras sida...........

Jag håller självklart för Stefan och tycker att diskussionen om krigsdrabbat våld och Mazdor etc 10 år gamla BMW-bilar bör sluta direkt, då kan vi lika bra agree to disagree

Det är väl skillnad på olycka och OLYCKA eller handlar det bara om pengar???

Detta är ju också en rätt "extrem" bil och dess andra ägare osv lär vilja veta allt om bilen samtidigt som första ägaren kanske inte ens vågar, vill eller behöver ha kvar den efter denna händelse..
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Häng något nytt? Fått tillbaka bilen, va ett tag sedan
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Jag tycker att detta är mer än det ekonomiska i det hela.

Även om det inte går att skita i bilen, så skulle jag vilja säga "Skit i bilen, vad gör IF för din FRU?"

Jag läste den här tråden och ska ta med den när jag ska teckna en ny försäkring på nån bil bara för att jag vill ha skriftlig genomgång av villkoren kring dylikt.

Jag har oxå bråkat med IF om ersättning vid nyköpt bil och var inte nöjd alls...

Hoppas att allt löser sig på ett bra sätt för dig och din familj Stefan.

/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Thomash.

Om han nu skiter i bilen så tror jag att det blir svårare att få den såld :)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

Har varit så less på detta så jag har inte skrivit på länge.
Tog 13 veckor innan jag fick tillbaka bilen, vart inte bra så den har varit inne 5ggr till sammanlagt ca 3 veckor till.
Knappt använt den men var till fjällen över nyår, fortfarande fungerar inte allt.
Jag vart galen för?? vet inte i ordningen, ringde bolaget som bad mig skriva en mail.
gjorde det på helgen han ringde upp på måndagen och tyckte inte det såg så kul ut, var första gången han visade någon sympati över huvud taget.
Han vidarebefodrade den till 2 högre på bolaget samt bmw, på torsdagen fick jag mail att dom löser in den.
Har beställt ny samt att jag har denna kvar tills den nya kommer.
Var igår ute och körde 12 mil, sen tidigare varnar den för fotgängarskyddet, nu varnar den ochså för dynamisk stötdämparkontroll samt körstabilisering.
det värsta var att något gick sönder vänster fram så den är bara bakhjulsdriven.
Drivaxeln sitter lös samt att det rasslade ordentligt, felmontering eller sviter av trappkörningen? Ska nu till fjällen nästa helg så nu är det bråda tider för dom att hämta och laga eller ge mig en annan bil som jag kan åka med.
Är så jävla trött på detta, hadde dom lyssnat på verkstaden och löst in den med en gång så hadde jag sluppit ca 35 veckors j-vla strul. Stackars sate som köper denna son nu är lagad för ca 400 000!!!! samt att den inte är bra ännu. Så se upp för den sen när den ska säljas. Stefan
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Tråkig historia men kände på mig att det skulle bli så.

Varför är det alltid strul när saker ska fixas, känns som inte finns så mycket stolthet i något hantverk, lacken dålig, taskig passform mm.

Skönt att försäkringsbolaget får pynta, dom undviker ju det till största mån, men du har rätt till bilen som den var innan och det kommer den inte bli verkar det som utan att få en ny.

Jag menar lagar dom den ordentligt nu vilket dom förmodligen kommer att göra då försäkringsbolaget inte vill förlora ännu mer pengar ser jag inget fel i att köpa den, OM man får veta vad som hänt innan men det tror jag knappast någon går ut med.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.