|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
Stefan: Jag har följt tråden sen start och som alla andra säger så kan jag bara djupt beklaga allt från första början till ditt bedrövliga bemötande från IF. Stora publika bolag som IF är alltid rädda om sitt "goda" rykte och lägger miljoner på marknadsföring för att framstå som "the good guys". Försök om det känns som ett alternativ att slå dem där det känns som mest...tidningar, tv (Plus) samt övrig media. AP i all ära men detta bör lyftas i större forum för få rätt proportioner. Lycka till framöver! München |
|
| Bra sagt,Munchen! | |
|
If behöver inte vara rädda om sina kunder för de har så många av dem att några avhoppare inte gör någon skillnad. De säljer många försäkringar via unionen och i vanliga fall så lockar de med rabatt om man har villaförsäkringen hos de,. En rabatt som man även får hos andra bolag. |
|
| Men alltså, om en äcklig rånare bara har suttit i min bil så hade jag själv köpt nya stolar,ratt,vxlspak, ja allt dom har hunnit befläcka med sina vidriga händer,fötter,röv,rygg! Hoppas dom hade på sig handskar och nytvättade rånarkläder när dom svinade! | |
|
Försäkringsbolaget gör inget fel i att de låter reparera bilen. Om det är ekonomiskt att laga den finns det ingen anledning att inte göra det. Visst bilen blev stulen och ådrog sig skador i samband med det, men det är ingenting som inte går att reparera. Om ägaren av bilen inte vill behålla den är det inte svårare än att han säljer den och köper sig en annan bil. Jag inser att andra kommer angripa detta inlägg och min åsikt för att jag skrivit vad jag tycker och att det inte faller i linje med andras åsikter. |
|
|
Chris87. Du har rätt i det du säger. Det som tar tid i detta är att Polisen är inblandad och ska göra sitt. |
|
|
skulle vilja se dig skriva detta Chris87 om det vore din bil... /Anders |
|
| Det tog ca en vecka för polisen resterande är problem med att få fram delar från tyskland. | |
fredde 7 |
Som det låter i detta fallet borde bolaget ersatt försäkringstagaren med en ny bil. Den var ju så nära ny den kunde bli. Bilen som nu bolaget reparerar kommer aldrig bli i närheten av ny, inte för försäkringstagaren iallafall. Värdeminskningen under den tid bilen står på verkstad är väl inte heller så kul.Köper man en 550d är den ju garanterat roligast när man är en av få som har en. Försäkringar är superbra ända tills man behöver utnyttja dem. |
|
Fredde 7 skriver: "Försäkringar är superbra ända tills man behöver utnyttja dem." Jag håller med om detta, allt låter och verkar så bra tills den dag man behöver använda dem. __________ Mvh Grelle |
|
|
Fredde 7 Ny är den när den rullar ut ur bilhallen. Om bilen är ett år gammal så är den inte ny, och man kan inte förvänta sig att få gå till bilhallen och kvittera ut en ny. Hade försäkringsbolagen haft en policy att lösa in bilar oavsett så hade vi inte sett annat, folk hade begärt det till höger och vänster för minsta lilla. Kostar det 80k att laga så löser de inte ut bilen om värdet är 400k Om detta var fallet så hade vi haft ännu högre försäkringspremier. Tråkigt men sant. Jag har inte heller mycket för försäkringsbolagen, och i detta fall är det lite speciellt då bilen tillgreps under pistolhot, sen borde de skämmas när de kommer å säger att det är ett beställningsjobb, men det är lätt att säga när man sitter bakom skrivbordet på sitt fina kontor. Jag hade ej heller velat sitta i den mins när 2 pundare bröts sig in i min bil och polisen grep dem, jag synade hela bilen efter kanyler och sprutor. |
|
|
Problemet med att välja försäkringsbolag är ju att man ofta går på bra premie då man ju tyvärr inte har en chans att bedöma hur de behandlar sin kund när väl skadan är framme. Det vet man ju först som i Stefans fall när det hänt. Personligen ska jag aldrig IF för mina bilar. Kommer lägga om när prova-på perioden är slut. Antar du har en BMW försäkring prova-på Stefan? Jag har en känsla av att lokala bolag som LF är bättre. kanske ska vi starta en tråd om erfarenhet av olika bolag vid skador, olyckor, bilrån mm? För att få en erfa-bank och inte bara gå på premie och fina dyra Tekla filmer? Det här fallet torde ju vara badwill för BMW som valr att samarbeta med IF. /Anders |
|
| Chris87 vad jag tycker är att dom borde ta hänsyn till att den gått ca 250mil!. Du tycker jag ska sälja den, vad tror du jag förlorar på det?. Vad tror du det står i carfax tex. Stulen krockad skulle du själv vilja köpa den?. Sen har vi den andra biten med frugan vill hon någonsin gå mot bilen igen. När man har blivit hotad med pistol kanske det inte är så lätt för alla att gå fram till den igen. Sen köper man en ny bil för att få en ny som man vet vad den varit med om. Vet inte om jag orkar bråka mer med dom, Får se när jag får den tillbaka blir jag inte nöjd då ska han som lovat nykick få ta tag i problemen jag tänker inte tjata på verkstaden den biten får han ta som lovat nyskick på den. | |
|
Stefan Fråga dem vad de klassar som en ny bil. Om de ens knystar om att detta skulle vara ett beställningsjobb så kan du fråga "Om du skulle göra ett beställningsjobb för att få en ny bil hade du då gjort det på en felfri bil som gått 250 mil, tycker du själv att det är värt självrisken och besväret för 250mil?" Stefan reparerar de den så tar du den till motsvarande motormännen de kommer hitta allt som inte är shysst eller korrekt reparerat. |
|
|
Stefan nygren: De tar ju hänsyn till att bilen enbart gått 250 mil genom att inte skrota den. Att du förlorar pengar vid en försäljning är självklart, det hade du gjort oavsett. Så länge bilen reparerats fackmannamässigt Nu vet jag inte vilken typ av information Carfax lagrar för svensksålda bilar, men som jag förstått det erbjuder de enbart samma information som Transportstyrelsens hemsida ger ut gratis. Jag är inte helt hundra på detta så jag kan ha fel. Jag tycker synd om dig och din familj för den skada, både fysisk och psykisk, som pistolrånet av bilen har orsakat er. Jag förstår hur du tänker men samtidigt sysslar inte försäkringsbolagen med välgörenhet. Precis som delorian skriver kan försäkringsbolagen inte bara ge bort en ny bil när de är ekonomiskt lönsamt att laga den befintliga. Om du skulle få en ny exakt likadan bil p g a det som inträffat måste de vara konsekventa och även ge näste man eller kvinna som drabbas samma ersättning. |
|
|
beställningsjobb? menar man att DU skulle ha beställt detta??? Isåfall skulle jag kontakta en advokat och stämma dem för förtal! Tycker du skall anlita en jurist, ex vis via M som för din talan mot detta bolag. Chris, ditt inlägg känns lite löjligt. Alla frågar vi när vi kikar på en begagnad bil om den olycksfri, accidentfree osv. Självklart är denna bil värd betydligt mindre idag än om Stefan fått köra den som han tänkt och den inte blivit stulen och misshandlad. Självklart skall väl en försäkring ersätta honom för det värdefall som bilen får. Vad tusan skall man annars ha försäkring för. Tror inte du skulle köpa denna bil om du ser som Stefan skriver i en Carfax, stulen ... /Anders |
|
|
Förstår inte varför man inte kan köpa en bil som varit stulen men nu är riktigt reparerad och helt återställd? Rädd att smittas av tjuvsjukan och bli tjuv? Dessutom är det väl inte så farligt att behålla bilen enligt mig, visst är det förjävligt att bli hotad och av med bilen på det viset men vad är det för skillnad att skaffa en exakt likadan bil? Risken att det ska hända igen är lika stor och efter reparation och rekond som det blir efter stöld så är det inget fel på bilen, varken invändigt eller utvändigt. Kan man inte sätta sig i en bil som blivit lagad och rekondad bara för att man fått den stulen, iofs på ett grovt sätt så tycker jag att man är lite överkänslig, men alla reagerar ju iofs olika. De synar ju bilen mekaniskt också och skulle det komma upp något fel senare(vilket det sällan gör) så tar ju försäkringen hand om det. Dock gillar jag själv inte f.bolag, sjuka premier och de gör miljardvinster varje år och ska trots det höja premierna och vägrar sammarbeta med sina kunder. Har själv haft en värderingsman som ljugit rakt upp i ansiktet och försökt "stjäla" delar från min bil, kontaktade försäkringsbolaget och förhindrade det dock. Samma värderingsman ljög om vilka valmöjligheter jag hade som lösning med försärkingsbolaget och kostade mig pengar som jag inte får ersättning för genom den lögnen. Det ärendet är inte helt avslutat än utan jag kommer driva vidare det med värderingsmannen och förhoppningsvis få honom avsatt. Så är inget fan av försäkringsbolag. De gör ju allt för att själva få så stor vinst som möjligt, kunden kommer ofta i andra hand. Har den erfarenheten att de inte ringer upp när de säger att de ska göra det och drar ut och segar på ärendet så att kunden ska lessna till slut och ta det skitbud som de kastar mot en. Bilen repareras alltid om kostnaden för reparationer uppgår upp till 80% av bilens värde, så att försöka få ut en helt ny bil för skador som kanske kommer kosta 10-30% av bilens värde är ju orimligt, det måste ni förstå själv. Nu får jag väl massvis av kritik men säger bara hur det funkar. Skulle inte ha några problem med att köpa en bil som en gång varit stulen men blivit helt återställd, så länge det är gjort ordentligt. Är ju ändå proffs som lagat bilen och förstår inte nojan bakom det. Visst, det kan uppstå problem i efterhand men mekaniska skador brukar visa sig ganska omgående, inom ett par hundra mil och är det senare än så beror det till största sannolikhet inte på misshandeln av de som stal bilen då bilarna som sagt synas ganska ordenligt för det sista försäkringsbolagen vill är att få problem senare och behöva slanta upp mer än nödvändigt för att de missat något i skadebedömningen. Att det är pundare som stjäl bilen betyder inte att det kommer ligga droger eller verktyg i bilen. Varför leta efter sprutor och kanyler? Räcker väl med att säga att man letat efter sprutor. Pundare brukar inte byta till en annan storlek på kanyl direkt.. Om så vore fallet så rekondas bilarna i regel efter stöld och reparation så det bör inte dyka upp något oväntat. Fast jag skulle säkert scanna igenom min egen bil själv en gång extra efter stöld om det vore fallet. Tråkigt är det ju i vilket fall men att kräva en ny bil är lite överdrivet om skadorna inte är allt för allvarliga. Men klart att det är tråkigt att få sin nya bil stulen och in på verkstad för rep innan 1000mil... Lider med er på den punkten. Hoppas det löser sig på bästa möjliga sätt för dig iaf och att du inte får mer problem... Tjuvar dras till premiumbilar tråkigt nog. Finns ju system man kan installera i bilen så att de går att hitta bilen och stänga av från mobilen/dator ifall bilen skulle bli stulen, dock rätt dyrt men värt i en så pass dyr bil. Men alltid lätt att vara efterklok och menar inte alls att trycka ner er med det sagt. |
|
| Inför en redigeringsfunktion... För att få fri tillgång till bil under tiden den är på verkstad så behövs det ju tillägg på försäkringen och nu vet jag inte om just IF har det, just IF och folksam (folkskam) är bland de värsta bolagen att ha att göra med vad det gäller att få ersättning för vad det nu gäller enligt mig men har ni tilläggsförsäkringar som täcker att ni får en likvärdig bil tills er är lagad så är det klart ni ska driva framåt med det, om inte så är det tyvärr inte så mycket att göra. | |
| Cheffer håller med dig om att bilen kommer säkert vara i likadant skick efter dom renoverat den! MEN faktum kvarstår fortfarande: Bilen har varit stulen, om jag ska köpa en bil och kollar upp den och ser att den varit stulen så köper jag inte den bilen! Och själva känslan att veta räcker för mig att må dåligt om man ska köra bilen och må bra! Har man en sån bil och man ser den ståendes på uppfarten så skänker den ernorm glädle åt ägaren bara av att titta på den och givetvis köra den! Tyvärr så blir de så att bilen tappar "själen" när den våldtagits även fast den är 100gånger finare än den var före rånet! Detta är nog svårt att förstå om man inte är bil entusiast! Sorry om jag gick på djupet lite, men så ser då jag på saken iaf och tycker grymt synd om offrerna! | |
| Och jag förstår även försäkringsbolaget att dom inte vill lösa in bilen för att bilen själ är borta så vad ska man göra, svår sits | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.