AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
80.844

HITTAD M550D

Sida 2 av 6
tragisk historia, jag som också var intr tidigare av en likadan M550dT, har lurat lite på en X5 M50d, men X5-orna är ju tämligen stöldbegärliga av vanliga motorerna så hur länge skulle man få behålla en sådan...

/Anders
Kan man inte som privatperson göra något för att förbättra stöldskyddet? I detta fall med ett konkret rån förstår jag att det finns mycket lite att göra men jag tänker på alla de parkerade X5/X6 som lämnar landet likt en prenumerationstjänst men hemadress i öst. Vill inte gå offtopic i denna annars mycket intressanta tråd men det är ju svårt att låta bli att fundera...jag vet att man på Cayenne kan montera en kraftig plåt på rätt ställe vilket förhindrar det första ingreppet som görs för att bilen ska gå att låsa upp utan nyckel.
ni
520
niklas100
520d 2008
skrev det i den förra tråden men kan inte förstå att inte försäkringsbolagen ställer krav på gps spårning på nyare bilar hade varit ett enkelt sätt att spåra bilen finns billiga gps sändare problemet är ju att de stackarna som har tex x5 x6 får en skyhög premie
pga alla stölder av dessa bilar
ang alla bilar som går till öst nånstans måste de ju rulla förbi en tullstation varför kontrolleras inte bilarna noggrannare av tullen ??
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
GPS-sändare stör man lätt ut med en GSM-störare, så de gör inte speciellt mycket skillnad. Tror en GSM-jammer ingår i standardutrustningen när man "hämtar" bil.
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Hört något nytt?

ni
520
niklas100
520d 2008
Ok vidare till nästa fråga hur jan man köra igenom tullen med en nystulen bil utan att detta kollas såg att engelska polisen använde sig av en scanner som läste reg plåtar och varnade för tex stulna bilar
Kanske hade varit nåt för Tullverket att investera i
Lus; Snillen spekulerar:). Polisen lyckades ta hand om tre stycken stulna BMW X6:or tack vare spårsändare.

Den första hade spårsändare och var på väg norrut genom Sverige i Gävletrakten åkte Larmtjänst ut med lokala polisen och stoppade X6an som framfördes med gula tyska tillfällighetsskyltar, dagen efter var samma lokala poliser ute och åkte och kikade efter andra bilar med gula tillfälliga skyltar och se där kom ännu en X6 med sådana skyltar. Den var också stulen...

Då ringde dem tullen i Haparanda och undrade om någon BMW X6 med gula skyltar kört förbi, det hade det 1½ timme innan, den stoppades av finska polisen innan den nått ryska gränsen, så tack vare spårsändaren hittades tre stycken stulna BMW X6.

Den rejält stylade (TechArt?) Porsche Cayenne som stals förra året och hittades i en container i frihamnen hittades pga dess spårsändare.

Stephan
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Hur går det för dig?
Ca
92
Calle kula
BMW 530IM touring 2006
Hej Stefan

Jag har sett din bil.... stog och grät brevid den. Den såg inte så trevlig ut kan jag säga. Har du själv fått se den ?

Mvh Carl
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Stephan

Är det vanligt att bilarna körs norr över? Verkar vara en lång omväg. Men klart om gränserna är obevakade, är det givetvis lättare.
Var och titta på den igår. Står nedplockad på verkstaden. Hur fn folk kan göra något dyligt och inte åker dom fast heller tror jag. Enda ljuset är väl att den inte behöver lackeras om mer en en ny front . Skärmar dörrar bakskärmar tak baklucka verkar ha klarat sig. Men det är mycket fram som ska bytas, något verkar ha åkt in under krockbalken för den är kvar. Den ser som sagt inte snygg ut ganska mycket sot på den efter polisens undersökning. Stort problem att det kommer att ta tid att få tillbaka den. Har nu gått 4 veckor, kommer minst att ta 6-8 veckor innan den är klar. Blir förbannad på försäkringsbolaget som tycker det vore bäst o billigast för mig att skaffa en annan bil under tiden. Dom typ vägrar lösa in den skulle bli för dyrt för dom, det är väl bättre att en privatperson får ta den smällen. If reklam på tv ser bra ut, verkligheten en annan. Det ramlar inte ner en ny bil direkt som i reklamen i alla fall. Så vad gör man annat än att vänta????
Stefan, står inte bolaget för en liknande kombi som lånebil under tiden som dom lagar din? Försäkringsbolaget kan väll inte hävda och tycka att det låter vettigt att du ska köpa en ny bil bara för att det tar tid att laga din?
Jo men endast 45 dagar samt att man får betala 25% själv tror jag det va samt per mil så det är inte gratis samt att detta tar kanske 90 dagar.
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Hoppas att du snart för nöjet att köra din M550d igen.
Jag fick nöjet att åka med i en M550dT för några veckor sedan.
Vilket monster! : )

BMW Club Schweden-BMW Sport Club
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Hänt något nytt?
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Hur f*n vet dom att motorn och andra vitala delar såsom låda axlar mm inte börjar krångla efter en tid?

Jag skulle inte ta i den bilen med tång. Prata med en advokat.

Lycka till
Verkstaden sliter sitt hår tydligen svårt att få fram alla delar men i fredags såg det ganska ljust ut så kanske om någon vecka är den klar. Vill egentligen inte ha den tillbaka men if säger att skadorna måste uppgå till halva värdet för att lösas. Sitter tydligen en extra kylare på sidan enligt verkstaden som plockat isär bilen, enligt bmw tyskland sitter det ingen extra kylare så kan tänka mig att det inte är lätt att beställa delar. Längtar efter att ha bil igen varit utan i 10 veckor på måndag. Återstår att se om man får åka ensam eller om fru o barn vågar, ha en trevlig kväll alla!!!
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Stefan Beklagar verkligen de som har hänt! Hoppas att du återhämtar dig efter bilrånet! Många tror inte de är nån fara, men som sagt, de är ett trauma för hjärnan och kan ställa till de mer än vad folk tror! krya på dig och hoppas rånarna får de straff dom förtjänar! Hur vet firman att motorn inte tagit skada av idiot körningen? Inte räcker de med att lyssna på motorn och ta ett komptest för att veta att den är frisk. Jag hade tyvärr inte kunnat ta tillbaka samma bil som några kriminella rånare idiorkört med! Möjligen om du får en ny motor. Så förstår verkligen din situation och hoppas de finns möjlighet att du får ny bil eller iallafall ny motor!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Förutsatt att motorn inte tagit skada av själva trappkörningen så bör det inte vara någon större fara med motorn i övrigt. En automatväxlad diesel tål en hel del. Så jag tror inte det ska behöva vara någon fara.

Jag förstår dock helt och hållet att du har blandade känslor att ta tillbaka bilen (vem hade inte haft det?), och ibland hoppas man att försäkringsbolagen ska vara lite mer mänskliga.

Tycker inte dom varit mänskliga alls. Reklamen på tv är så jvl löjlig i själva verket får man vänta flera månader o hyrbil har man fn inte råd med. Ska fråga vid hämtning om det är gjort någon test på bilen för övrigt. Besiktningsmannen och jag är inte direkt polare så är det något som inte är nyskick eller är som innan då får han hämta bilen, jag kpmmer bara att tjata på han sen får han ta det med verkstaden för dom har varit bra. Det ända besikningsmannen säger är (det blir nyskick på bilen) jag svarar på det man ser då. Är ganska arg uppgiven faktiskt men hoppas den blir som innan det hände. Vad som inte kan bli som innan är det som sitter innanför pannbenet men det skiter dom i. Tack för all sympati man får här gillar det skarpt!!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.