|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Spelar nog ingen större roll om det är en BMW eller en Volvo eller...., de tar in insugningsluften från ungefär samma "höjd" allihop. Vi får väl hoppas att det bara är elektronic som behöver torka lite. |
|
|
Nu är jag verkligen ingen elektriker men hur långsiktigt är det att "låta elektronik" torka? har det hänt något med vatten i kablage/elkomponenter så bör dom väl bytas? |
|
|
De flesta komponenter är helt vattentäta, kretskorten är lackerade så att fukt ej kommer åt ledningsbanorna och huset till styrdonet är tätat. Kontaktdonen brukar också vara tätade, men det är nog den svagaste punkten. Särskilt om det står vatten i/runt kontakterna kan det ju störa = måste tvättas/torkas. Det bästa är att inte bara låta torka utan att tvätta korten i elektronikrengöring (tar bort ev. kalk o dyl) som sedan får dunsta. Alla bilar har samma problem som Hasso skriver, vill man undvika det får man sätta på en snorkel: Länk På E39 gjordes en modifiering med en "liten snorkel" vid sidan av ordinarie insug för att förbättra simförmågan. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Elektroniken sitter typ under vindrutans höjd i en ganska tät box så du måste i princip dränka bilen för att dränka elektronikboxen. Det finns alltid alternativ som är bättre än att köra ned i vattensamlingar och suga in vatten i motorn. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
hehe Ännu mer tveksam till att köra bmw i framtiden? Jo du... Vad du behöver är en hilux och rejält med fogskum! Länk |
|
|
Nåt nytt om bilen? ---- BMW CS #6212 |
|
| Jag förstår att inte bilar är vattentäta men det var ju inte så vi körde ner i en sjödirekt och sedan var det bara vår bil som stanade. Oavsett så har jag fått besked av BMW nu. Först ringde de och sa att de skulle byta 40 komponenter till en kostnad av 50 000 kr. En timme senare ringde de och sa att de ska byta motor pga att den har skurit. Jag har precis fått besked av BMW Originalförsäkringar och de står för kostnaden. Skönt! Nu får vi vänta ytterliggare två veckor innan vi få bilen trots att de hittat en motor. Det ska bli skönt att få tillbaka bilen nu och att det inte slutade med ekonomisk katastrof. | |
| Skurit? | |
| japp, enligt BMW. | |
|
Ungefär hur djupt vatten var det? Var det över hjulen? Det är ju illa om 15 cm vatten gör så att motorn skär ihop... De bilar jag haft har f.ö. haft luftintaget upptill i motorn (60 cm över marken) och inte underst i motorn som en jäkla dammsugare :# |
|
| Ja då fick jag ju rätt, vatten är ju lite svårt att "komprimera"... | |
|
En E60/E61 tar in sin luft vid njurarna så det måste varit rejält djupt om motorn skulle tagit in vatten. Har ens haveriet med vattnet att göra? Mvh Chrille aka. Chriz Loud |
|
|
BMW har luftintaget över kylaren eller bakom kofångaren (då med nödsnorkel vid luftfiltret) på de bilar jag sett. Det är ju mycket som påverkar vad som händer, enstaka fall säger ju inget. BMW är dock generellt låga bilar med låga fronter, kanske kör man ner i vattnet med lite fart, vägen är guppig så bilen dippar ner osv så att frontspoilern skär vattnet och slår upp det i insug/motorrum etc etc. Så beroende på hastighet och omständigheter klarar man betydligt mer än 15cm. Motorn borde inte ha skurit utan böjt en vevstake el dyl? Hälften av de elgrejer de byter är garanterat felfria men byts just in case. |
|
| Om man kör lugnt igenom, så borde bilen klara att vattnet står precis upp till njurarna. Men så fort man kommer med fart, så kan de ju räcka med vatten upp till stötfångaren, så trycks ju vattnet uppåt? | |
|
Alltid spännande med folk som vågar chansa lite extra! Jag hör också till den skaran som helt enkelt hade låtit bli att köra den vägen. Det är mycket man tycker att man behöver göra, men bra mycket mindre man verkligen måste göra. Hur djupt var det egentligen där du blev stående? Kul att det löser sig för trådskaparen utan ekonomiskt efterspel. |
|
|
Han skriver ju att det inte var nån sjö han körde ner i, så vi kanske kan anta att det inte nådde upp till kofongaren och då borde inte vattnet kommit in via luftintaget. Först säger bmw att han måste byta 50 grejer, sen säger de att den skurit. Om den skurit så borde de sett det på oljan de första de gör. Undrar hur de har kommit fram till felet, lyfte de toppen och konstaterade eller antog det bara det eftersom motorn inte gick runt, och de ej vet vad felet beror på. Undrar vart den gamla motorn + boxar hamnar nånstans när försäkringsbolaget reparerat bilen? |
|
| Var å skroten idag o ventilerade rubricerat ärende. Skrotmekarn sa att de fått in en sådan motor som inte gick att dra runt pga vatten. De hade låtit torka motorn o sen gick motorn utan problem. Verkstan hade trott att motorn var stendöd men icke. Kanske kan finnas visst värde i din gamla motor.... | |
|
"Undrar hur de har kommit fram till felet" Får en auktoriserad verkstad göra något annat idag än att först rådfråga felminnet...? Kanske därför de gav olika besked inom så kort tid - först har någon börjat rabbla upp felkoder från felminnet, sedan kanske samme person, eller någon annan lagt två och två ihop och insett vad som hänt osv. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Eller så kanske hittar felet eftersom man inte kan felsöka eller vet hur en motor fungerar. och man lätt kan säga att den skurit och byta motor då man vet att kundens bil kommer att lagas eftersom det finns ett försäkringsbolag som går inte å står för cashen. |
|
|
Om det varit vatten i en eller flera cylindrar är säkerligen den/de vevstakarna krökta...även om motorn "går runt" efter den dränerats på vatten. Så att köpa ovan nämnda motor på skroten kan vara en stor risktagning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.