|
|
|
|---|---|
|
hejsan ! jag har en bmw m3 e46 som om man kör lugnt så upplever man ett klonkande ljud när man växlar under 3000 varv från bakaxlen , kan kanske va nått helt anart där nån stans ? (Släpper upp koplingen hyfsat fort men endå inte allt för ryckigt) mina frågor till det är : hur ska det låta där ifrån ? Normalt ? vad kan det va ? kostnad att fixa ? | |
|
Det är så från fabrik för att det ska finnas lite spel i drivlinan, kallas M-clonk. Vissa låter mer, andra mindre. Man hör det oftast när man växlar mellan 1an och 2an i låga hastigheter. Prova byt bakaxeloljan och se om lite av ljudet försvinner? |
|
|
tack för svaret ! så då är det ett helt normalt ljud , ja de växlarna stämmer.:) förra ägeren på bilen hade hållt på med oljebyten inne på bmw , de hade haft fel olja och så sa han . vad ska man ha för olja ? finns det nån som gör att det blir tystare ? |
|
|
kan nån få tag vart man kan läsa om denna oljan art nr: 83222282583 kanske kan den va nått att slå i ? |
|
|
Oljan hjälper väll inte mot klonket, men däremot så hjälper det en del med nya bussningar i bakvagnen. |
|
|
Klonkar gör det alltid mer eller mindre, även med nya bussningar :) Men man lär sig växla så det inte klonkar mycket :P Men svårt för mig att veta hur mycket just din klonkar, alltid värt att kolla så du har fräscha bussningar (samt att infästningen inte är sprucken). |
|
| Ljudet kommer inte från bussningarna utan från diffen/bakaxeln. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.