AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.207

Smarttop OEM-moduler som tweakar cabbfuntioner - problem?

Visa användare
40
Kax
Z4 sDrive 23i -10
Jag är riktigt sugen på att köpa en modul som tweakar funktionerna till taket. Det finns tydligen några moduler som ger möjlighet att slippa hålla knappen intryckt under upp/nedfällning. (Dessutom kan man köra taket under rull.) Och man får funktionerna comfort access och fjärrkontrollstängning trots att de inte var beställda av första ägaren.

Jag vet att patrikhson har installerat detta. Jag har på olika forum hittat folk som fått problem med taket men är osäker på om det verkligen är relaterat till OEM-modulerna.

Har någon i Sverige erfarenheter från detta?

Hej!

det är nog denna modulen du tänker på
Länk

Sidan verkar inte fungera längre :(

annars så programmerade jag om min z4 idag. Med ECS expert och fick ner och upp cabnings funktionen att fungera från nyckeln :) men jag måste ju hålla in knappen hela tiden.
såg nu att du hade den nya modellen av z4:an då kanske detta funkar från fabrik ?
Visa användare
40
Kax
Z4 sDrive 23i -10
Hej oluyp. Tack för ditt input. ECS verkar inte finnas längre men jag såg i en annan tråd att det finns något liknande - CTMfree, som Shadow4 pushar för. Den ger också möjlighet att köra cabben under rörelse.

Tyvärr var den första ägaren till min bil lite sparsam med extrafunktioner så jag har bara fjärröppning och saknar fjärrstängning och öppning för bagagelastning. Dessa funktioner får man med modulen Smarttop. Dessutom ger den "fire-and-forget"-funktion Annars är det ju smidigare med CTMfree eftersom man inte behöver installera hårdvara.

Det finns några berättelser om felfunktioner med Smarttop; en som fått mekaniken skadad och någon som råkat ut för att bilen cabbat ner under natten i regn. Dessa historier är dock ett par år gamla så man kan ju hoppas att funktionen är säkrare i dagens moduler.

Jag velar fortfarande i frågan. Funderar på om det vore bättre att beställa från den svenska representanten för dubbla kostnaden. Då borde ju konsumentskyddet vara starkare om problem uppstår.
Visa användare
40
Kax
Z4 sDrive 23i -10
Kom på att det kanske vore läge för en uppdatering om Smarttop från mods4cars. Jag har ju efterfrågat erfarenheter här och nu kan jag själv bidra. Det tog ett tag innan jag slutligen bestämde mig men förra våren beställde jag en modul från den svenska representanten. Tänkte att leveransen skulle gå snabbare då, men den skickades ändå från USA så det tog ett bra tag. Det tog så lång tid att jag t.o.m kände mig nödsakad att maila och fråga vad som hänt. Den svenska firman svarade utan större entusiasm att den var på väg och efter ytterligare en tid fick jag påminna igen. Efter drygt en månad kom den till slut och det var ju en lättnad. Skulle jag beställa igen blev det nog direkt från tillverkaren...

Installationen var ganska enkel och sedan dess har jag alltså haft alla funktioner som går att beställa när man köper en ny Z4 plus några som inte alls finns i original:

* Komfortöppning så att jag kan få ut golfbagen utan att stänga taket helt;
* öppning och stängning utan att behöva trycka knappen hela tiden;
* bestämma om av-/påcabbning ska avslutas med öppna eller stängda rutor;
* stänga rutorna utan att hålla ner knappen hela tiden;
* möjlighet att öppna/stänga taket under körning (något som nog bör användas sparsamt om man vill spara länkaget).

Erfarenheter efter en säsong är att det funkar mycket bra. Vid några enstaka tillfällen har en ruta stannat på halva vägen vid stängning. Man får alltså göra en liten kontroll innan man lämnar bilen att allt är stängt.

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd och kan rekommendera denna produkt :-)
sl
5
slungsikt
118d -08, Z4 2,3 -09
Kan bara hålla med angående Smarttop.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.