AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.591

Vibrationer i ratten Bmw e46?

Hej! Har haft irriterande vibrationer i ratten på min 330i e46 ett tag nu. började som små men de har nu blivit något värre. De uppkommer vid 90-100km/h.

Har visserligen inte kollat ballanseringen på nya fälgarna men hade samma problem på mina andra sommarfälgar så börjar fundera på om det kanske kan vara länkarms-bussningarna?

Hissade upp bilen idag och bröt lite och det finns ett litet spel i bussningarna. Skall de var helt stumma eller skall det vara ett litet spel i dem?

I så fall, var och vilka bussningar skall man byta till?

Schmidenman hade några Meyle heavy duty förstärkta. Skall man satsa på sådana eller räcker det med ''orginal'' bussningar?

Tack på förhand // Karlsson
Satsa hellre på Powerflex om du ska byta ändå. Lättare att montera också.

Ska finnas ett annat märke som är Gula också, men minns inte vad det heter. Var en kille som köpt dem i en annan tråd här på AP.
Här är ett annat märke också.

Länk
Hej! Ja suttit o tittat på powerflex, det var väll mest att det var enkelt och bra att köpa från sverige.

500:- med frakt från england på ebay.

Bussningen skall inte flexa någonting alls då? Tänkte för vissa bussningar har ju ett visst spel.

Mvh Karlsson
we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
Inget kännbart spel nej..

Vilken bussning är du ute efter ?

Fördelen är ifall du köper Meyle heavy duty från Schmiedmann för dryga 700kr för båda. Så slipper du pressa å slita:

Bara bort med två skruv och in med dom nya.

Schmiedmanns art nummer 3003112604HD

Om vi nu pratar om dom bakre bussningarna.
werpa:Ja det är den bakra bussningen på främre länkarmarna jag pratar om.

Ja lite så jag tänkte med. är ju inge större jobb att pressa ur de gamla och i med nya, men helt klart mycket enklare att bara som du säger bort med gamla och dit med nya fästet, men håller powerflex bättre så är det värt det lilla extra arbetet det krävs att byta dem.

Får se om någon annan har någon åsikt om vilka som funkar bäst behöver inte beställa idag iaf då paypal har sina jädra överföringsdagar.

// Karlsson
Powerflex är jätte lätta att sätta i. Kan även beställa dem via Shmiedmann om du vill det. Gjorde så själv, för det var ingen peng att spara på dessa när jag kollade runt. Tar mer eller mindre samma peng över allt för Powerflex.

Själv borrar jag bara ut de gamla original bussningarna. 3-4 hål rakt genom gummit också mer eller mindre trillar den ut. Sedan bara knacka ut metall ringen som sitter kvar.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Jag bytte till Meyle HD bakre länkarmsbussningar på min 323 Ci nyligen och fick mindre vibrationer i ratten. Dock var det så pass att framhjulen skakade om man sparkade på däckens anliggningsyta, men personal på Bilprovningen tyckte det var helt ok ändå. Dom gamla var bytta 2004 på garanti och såg väldigt lika ut som Meyle HD-bussningarna (men original).

Inte helt enkelt att få av, eller på. Men med lite tricks så går det.

Min lösning för återmontering höger fram:
Länk

(vänstern gick på med handkraft)

Steifan: Fick du vibrationer trots att du bytte till nya eller fattade jag dig fel?

//Karlsson
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Karlssonsracing, Kanske skulle ha lagt till "än innan" i den meningen. Fick alltså mindre vibrationer -> än innan <-, vibrerar litegrann nu också men verkar vara väldigt underlagsberoende.

Ska ev byta till polybussningar framöver nu när jag har två bussningshållare till övers att pyssla med.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När bakre bussningarna är slut i bärarmarna brukar även spindellederna i bärarmen vara sliten = byt både bärarmar och bussningarna samtidigt!

Även styrlederna kan vara slut...så bäst är att byta hela rubbet när man ändå skall vara där och lossa prylar.

Smidigast är nog att köpa ett helt framvagnskit från t ex Claus autoparts - då blir det dessutom förhållandevis billig.

Både slitna spindelleder och slitna styrleder kan orsaka vibrationer vid bromsning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
..tillägg: Slitna bussningar och leder kan orsaka vibrationer som kommer även när man inte bromsar!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hej! Men det jag tycker är konstigt är att vibrationerna inte uppkommer för jämnan utan det vibrerar bara ibland och då slår ratten ca 1cm ungefär.

Borde det inte vibrera jämt om det var bussningarna som gör att det vibrerar?

// Karlsson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.