|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Varför ska man tvunget köra som Schumacher bara för att man kör en M-bil? För transport från A till B är det väl ändå ypperligt att tillämpa tantkörning - sen kan man ju låta hornen växa ut vid andra tillfällen. /Masten |
|
| Så antingen kör man om en tant eller som Schumi? | |
|
Naturligtvis inte. Jag förstår bara inte varför det skulle vara fel att tillämpa snålkörning med en motorstark bil. /Masten |
|
|
Precis. Hur tänker ni som resonerar så kring en M-bil? Måste den läggas på varvstoppet hela tiden? Nä, ta och väx upp. ///BMW - Was sonst! |
|
| Inget fel i att köra Renault Clio 1,1 när man är mångmiljardär heller. | |
| Men det finns väl ganska många steg mellan tantkörning och varvstoppet? Jag kan också snålköra min men orka hålla på med ecodriving när man kan njuta av BMWs fina bilar. | |
|
Vet inte om det krävs lanske högre IQ än 10 för att förstå att jag endast ville se vad jag kan få ner den på! Jag ligger annars på en snittförbrukning om 1,4-1,5 L / Mil BMW CS #07491 |
|
| Min iq ligger på 152 med gällande normalfördelningsspridning för Sverige, så jag förstår mycket väl att du vill se vad du kan komma ner i för förbrukning. Men varför mala i 6h? Det är irrationellt att mala med en M3 i 6h som en tant. Det är knappast meriterade. :) | |
|
Nu va det så att jag ville testa hur snålt det gick att köra Kristianstad - Stockholm om man körde med farthållaren inställd på 120km/h. Verklig förbrukning ska noteras. Hur kul är det att köra ligga i 190km/h på motorvägen då jag redan vet hur fort min bil går. Dötrist är bara förnamnet. Skönare att glida, då du vet att hästarna bara ligger och ruvar under huven. Har som sagt annars en snittförbruknung på 1,4-1,5, så ja kärringkör inte direkt. BMW CS #07491 |
|
| Fan va folk är lättretade och trångsynta på det här forumet... | |
| Även min gamla m3 e36:a gick under 0,8 vid längre sträckor. Provade även jag, just därför att det är kul och se om man KAN köra snålt. | |
| Måste man ens motivera varför man kör snålt? Det är väl till fördel för precis alla?! | |
|
Det är pga att vissa i tråden har fastnat i en återvändszon, dom inte kan ta sig ur utan dåliga bortförklaringar. Ni är välkommna att svänga ut nu. Ingen fara på taket! Med vänlig hälsning, Fredrik BMW CS #07491 |
|
|
Jag körde också min M3:a (E46 SMG) på under 0.8, klart imponerad över hur snålt den gick att köra! Faktum är att jag kunde köra min M3:a lika snålt som min gamla E46 320, vilket är helt sjukt - det var den tröttaste bil jag någonsin ägt. Min M5 E61 däremot var en helt annan historia. Jag kom ALDRIG under 1,5l/mil (färddator visade dock 1,3-1,4 men det var inte sant) med en toppnotering på 2,8 utan att jag ens försökte... törstig som en alkoholist i öknen! |
|
|
M5 e34 92b tur/retur gbg-jkpg + 4x200m repor 1 tank 90 liter :) c:a 3.2 L/mil 530 e34 540 motor med ess kompressormapp utan kompressor vid tillfället, 3.24 slutväxel m5 e28 diff (om jag minns rätt) 5 petad låda topphastighet på 5ans växel 243 km/h. Autobahnkryssning i 200 km/h gav snittförbrukning på 1.3 l/mil det tyckte jag vart förvånande vid tillfället. :) |
|
|
BMW M3 E36 3.0 Sedan -95 som hade rullat 23000mil. Stockholm -> Färila, ca 35mil, varierade hastigheter, dock större del av resan på E4an med ca 120km/h. Förbrukning 0.78 l/mil. Körde inte med någon tanke på att köra snålt utan körde en normal långkörning och blev bara positivt överraskad när jag kom fram. Men en tank med stadskörning i sthlms stad med samma bil, 1.21 l/mil ;) Men det är helt ok oxå, hade en V70 2.4 140hk som familjebil förut, den ville ha 1.2 i stadskörning oxå :/ |
|
| Tips: M3:an drar riktigt litet om man låter den stå ;) | |
|
Eftersom Beolab utmanar andra märken, bl.a. volvo v70, antar jag den i egenskap av ägare till volvo s60 t5 och bollar tillbaka utmaningen med lika effektstart bil som hans m3 e46. 0,71l/mil under 58 mil fördelat på 5 resor (dvs fem kallstarter), främst landsväg i hastigheter mellan 50-130 med körning genom samhälle, rondeller, trafikljus m.m. Bil: volvo s60 t5 -05, ca 340hk. Ska tilläggas att jag körde på 16" vinterhjul vilka är lättare än 18" s-hjul. T5 -05 |
|
Verdi |
Det är ju inte 65 mil mellan Kristianstad och Sthlm, om du inte tog en omväg på ca 10 mil? Har du räknat fel? |
J.Lindström |
MT-ADAM: Nej, färddatorn ska man lägga på minst en dl/mil...min 540 E39:a (2001) tar dock rekord bland mina bilar jag ägt gällande felvisning...körde man 110km/h visade färddatorn efter en resa 0,67-0,7 men i verkligenheten var det nästan alltid 0,95. Annars håller jag med SotaM...körde min Morfars V70 på 0,67 landsväg, förvisso låg hastigheten mellan 90-100 men det var fyra pers i bilen. Sambons XC70-04 2,5T automat körde jag fram och tillbaka Stockholm-Västerås på 0,82 verklig förbrukning, det inkluderat några mil i Stockholm och landsvägsfart 120-130...inte fy skam. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.