|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Detta ser faktiskt ut att vara en sönderplockad M20 adapter Länk Asch, nu kliar det i fingrarna och demontera min adapter imorrn :-) Men det är nog en termostat där, intressanta frågan är då - när öppnar den? |
|
Hoppsan, jag länkade nog till någon M10 adapter Länk Hursomhelst filteradaptern (till M20) måste innehålla en termostat, annars skulle det inte gå (anser jag). En vaxcylinder är stark så den bör bemästra den där fjädern... mvh/ Anders |
|
|
Ah, där är ju vaxcylindern :-) Törs man gissa på 80 grader öppningstemp? mvh/ Anders |
|
Aha, är det så att vaxcylindern (stålcylindern) expanderar när den blir varm och skjuter den lilla pinnen utåt/uppåt? Är väl så en vanlig vattentermostat fungerar också? Ja, 80/90 grader låter rimligt. Hmm, annars får jag ta hem den där cylindern och se vid vilken temperatur den reagerar vid. |
|
Ja en stålcylinder med vax är en bättre beskrivning. Fungerar mycket riktigt likt en vattentermostat. Kanalerna i filteradaptern bildar tillsammans med termostaten en shunt. Kall olja shuntas internt i adaptren (som om det inte funnits någon oljekylare). När det blir varmare shuntas mer eller mindre (beroende på temperatur) olja att passera genom oljekylaren. mvh/ Anders |
|
| Oj de här blev en intressant tråd! "Bmw slangen" Sorry för den usla förklaringen på min lösning! Hittade helt enkelt bara 2 hål som passade och skruvade dit den utan att demontera nånting! Drog även dit 2 stripes i var sin ända bara för att de kändes bättre! Sen bort med oljefiltret, mina hemagjorda oljetemp/tryck adapter. Plockade lös dom och pulade in oljetemp, oljetryckgivare i oljefilter/kylare adaptern! Skruvade dit hela adaptern! Men de blev trång under extraktorgrenisarna med oljefiltret, bilen måste då vara kall när man byter de:) Sen monterade jag slangarna till adaptern enligt bilden anders länkade från realoem! Har nu varmkört bilen ett bra tag med varierande körning till hård körning! Olje tempen har som mest legat på 100 hittils! Återkommer med mer info under dagen! Nu jobbet hejs! | |
| Har försökt trigga upp oljetempen,,102-103 som mest! Hårdkörning med mycke varvningar över 7000. | |
|
Bmw Slangen: Tackar för tips, men har problem att finna var jag kan hitta adaptern till olje kylare till min bil. Om du har en jäkla lust att se om du kan finna det och länka, så hade jag varit tacksam. Mvh Niklas |
|
Oooops, nu råkade jag söka på E36.... Här var en på Ireland Engineering som fungerar som så att man bara byter ut locket på oljefilterbehållaren Länk Här är Turner Motorsport Stage I Länk Läser man på Turner Motorsport så använder de i princip uteslutande BMW originaldelar, de tar allt från E36 M3. Så det är nog det enklaste - köp delar från E36 M3. Kanske man kan göra likadant på E46? Såg nu denna från VAC Motorsport, kanske något som lämpar sig? Länk |
| Tack så jättemycket. | |
| Länk | |
|
Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.