|
|
|
|---|---|
|
Tänkte starta en tråd för min 335a för att samla allt jag gör i en och samma tråd. Kanske skriver jag om nått som nån tycker är intressant i efterhand, om inte så blir det samlad historik för min egen skull :) Importerade en svart 335i cab -07a från Tyskland för ett par veckor sen, vilket gick utan några som helst problem. Den har gått c:a 13k mil, svart skinnklädsel, dynamics-paketet, M-sportchassi, instegslister, ratt och växelspak och, håll i hatten, infällbar dragkrok! :) All inredning i kolfiber samt 19" M6-fälgar. Bilder kommer :) Jag har inget direkt mål med bilen utan det lutar mot de vanliga "uppgraderingar" så som avgas, insug och ev. chippning. Gjorde oljebyte förra helgen, det var inga större problem. Fick hem min OBDII/K+DCAN-kabel igår (ebay, c:a 200 spänn) och har spenderat halva dagen med att få igång INPA, EDIABAS och NCS Expert (körde in allt på en virtuell XP-maskin) och efter lite krånglande så har jag fått igång det och programmerat den klassiska digitala hastighetsmätaren samt läst felkodshistorik från INPA. Går det förresten läsa ut mer detaljerade felmeddelande samt DTC-koderna med INPA, eller behöver man något annat program till det? Fick bara ut BMW FC-koderna, som inte är lika detaljerade som DTC. Skrev tidigare om att motorlampan började lysa för några veckor sen, nu har jag fått som sagt fått ut koderna: 12 DME/DDE OKAY 5 Error stored. 29F4 A0. (Catalyst System Effeciency Below Threshold (Bank 1)) 29F5 A1. (Catalyst System Effeciency Below Threshold (Bank 2)), verkar vara nått problem med O2-sensorerna för avgasvärdena var perfekta när jag var hos bilprovningen. Verkar f.ö. vara ett ganska vanligt fel när bilen gått ett par tusen mil, att O2-sensorerna börjar faila. 2F9E 02. (Termic oil level sensor), inte för att oljenivån varit låg, men oljelampan tändes en dag, för att slockna nån minut senare. Oljan är nu bytt ändå så förhoppingsvis inget problem. Är tydligen rätt vanligt om man står med motorn igång i rätt brant backe t.ex. 2A9A 81. (Camshaft sensor inlet, signal), gissar på att sensorn glappar även där eller har fått in lite fukt etc. 3100 08. (Boost-pressure control, deactivation), gissar på att denna alltid dyker upp på N54 när datorn går i limp mode, så det är nog en effekt av ovanstående fel. Vad står den andra sifferkombinatione för, den med två hexadecimala tecken? A0, A1, 02 etc? Kan man få ut datum när koderna registrerades? Ska resta felen och se om de dyker upp igen, eller om det helt enkelt bara är sensor-glapp. Följande fel dök upp i andra moduler: 27 PGS OKAY 1 Error stored. A06B 64. (hittar inte denna felkod nånstans, men det har nått att göra med Passive Go System, dvs comfort-access-modulen, har dock inte märkt några problem med varje sig dörrar eller startmekanismer.) 6E BFS OKAY 1 Error stored. 9ECF 28. (hittar inte denna kod heller, men har nått att göra med Passenger Seat Module. Även där har jag inte märkt några problem). 72 FRM OKAY 1 Error stored. A8B3 64. (ljusmodulen, höger blinker bak felaktig, vilket jag märkt. När man startar bilen dyker detta fel upp i displayen. När man blinkar, blinkar lampan väldigt snabbt 3ggr sen funkar den som vanligt och felet försvinner. Verkar bero på korrodering i lamp-klustret vilket också verkar vara ett rätt vanligt fel på den här modellen) Nästa grej att fixa är byte av tändstiften vilka är påväg från England (skapligt mkt billigare det är att köpa delar från Tyskland och England än från Sverige). Vem är jag då? Jag är f.d. Honda-fantast och ägde bl.a. en Honda Civic Coupe för många år sen som jag gjorde motorbyte till en VTi-motor på, fram- och bakvagnskonvertering och mycket mycket mer. Sen dess har jag vart billös i många år, men nu är jag lycklig ägare till min första BMW och hoppas få förbli det i många år med för den delen ;) | |
|
Bytte tändstift, luftfilter och kupefilter idag (tips, köp luft- och kupefilter på ebay, skapligt billigare än hos BMW), Vid tändstiftbytet såg jag att det var olja i tändstiftcylinder 2 och 3, kanske 2cm i båda, ungefär precis så det räckte upp till tändspolen. Såg redan när jag lyfte bort tändspolelocket att det låg lite olja bredvid loppen till 2an och 3an (det är precis vid oljepåfyllningshålet) så gissar att de två små pölarna beror på att någon spillt olja vid påfyllning, hur kan det annars hamna olja där? Vad gäller oljan i tändstiftshålen så antar jag att det är ventilkåpspackningen (den är visst i ett stycke inkl tätning för tändstiften)? Kan f.ö. bekräfta att tändstifthylsa 20045 från Biltema Länk passar utmärkt för att byta tändstift på N54-motorn |
|
| Bli poweruser medlem, de hade nog passat dig galant med massa mer funktioner! Jag tycker de är värt iaf! | |
| Om du har olja i tändstiftshålen och de kommer innifrån motorn så bör du kolla upp de snarast:( Kan ju tex vara ett vevlager som är dåligt. Men behöver inte vara nåt så allvarligt | |
|
Olja i tändstifts-hålen = dåligt vevlager? Förklaring tack. Min gissning: Olja i tändstifts-hålen = kass ventilkåpspackning eller i värsta fall porös/sprucken topp... |
|
| Det var en jäkla massa felkoder.. lite tråkigt på en ny köpt bil? Håller med om tipset ang. ebay (engelska ebay UK) Har själv slutat handla i Sverige.. allt är dubbelt så dyrt här även om man räknar med frakten. Har också haft olja i tändstift hålen (på en honda) fixade det med lite extra silikon under packningen. | |
| Dawwe Har rivit min gamla m20b25 och den hade dåliga vevlager...på cyl nr 2 var lagret helt slut och även där hade jag olja i tändstifts hålet! Eftersom de var så slut "antog" jag att den släpper igenom nån droppe olja. Ventilkåpspackningen var hel och min topp är i bra skick! Vars kommer oljan ifrån i min gamla motor om de inte är utifrån? Komptestade även och alla värden var bra, skiljde tror jag de var max 0,5 mellan cylindrarna. Får skilja enligt min bmw rep manual 1,5. | |
|
Har svårt att se vad ett skadad vevlager har med olja i tändstifthålet att göra, det är två helt skilda delar i motorn. Oljeläckage in till tändstifthålet kan bara komma inifrån (om inte nu nån dum jävel har försökt fylla på olja utan tratt när tändspolarna är bortplockade). Möjliga scenarion: 1. Inre ventilkåpspackningen (mot tändstifthålen) läcker. 2. Toppen/botten är skev / porös / sprucken så att ventilkåpspackningen inte tätar ordentligt / det läcker in från en spricka i toppen. 3. Tändstiftets gängor är spruckna o det läcker in underifrån från cylindern, som är totalhavererad (lite otroligt scenario :P) 4. Det läcker in olja ovanifrån tändspolen (hur det nu ska gå till). Här kommer en riktigt bra genomskärsbild av N54-motorn: Länk |
|
|
Grattis till bilköpet! 335 motorn är underbar, och cabrion/coupen är den snyggaste 3 serien. Hoppas du fick ett bra pris på den, och att felen du hittat är lätt åtgärdade. |
|
|
Har bytt ventilkåpspackning de senaste dagarna, kan bara säga FYY fan va jävligt det var. På min förra bil hade jag rivit och sattit ihop hela toppen på samma tid som det tog att få av ventilkåpan på bmwn, sinnes... Dagens skrämsel var startup när jag missat att koppla in 6ans kontakt till högtrycksspridaren, det lät inte så bra kan man säga :P Btw, ni som tycker det låter mkt om motorn vid kallstart, testa att plocka av den isolerade tändstiftskåpan :P Fixar ev. ihop en mindre DIY för dem som är intresserad för jag har inte hittat någon på nätet, inte ens på de amerikanska forumen. Kan säga att beskrivningen i Bentley-manualen stämmer sådär, flera saker man missat att ta upp. Är det verkligen den enda detaljerade verkstadsmanualen som finns för E9x-familjen? Tycker den är riktigt kass, svårtolkad och krånglig att hitta i, samt att det saknas viktiga saker. Sen gillar jag inte att man illustrerar med foton, sprängskisser är så otroligt mkt lättare att läsa och tolka. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.