|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Påväg hem från jobbet idag så hamnade jag i en rätt rejäl kö på motorvägen. höll väl en 5-10km/h i ungefär 20 minuter när jag märkte att vattentempen steg från sin vanliga temp upp mot det röda. Den var precis på väg in i det röda området innan jag bestämde mig för att svänga av och köra lite landsväg i högre hastighet. Då sjönk den till det vanliga igen. Det är rätt varmt idag (~23grader). Kan även notera att AC'n började kyla dåligt där efter ett tag. Vad kan det vara för något som gör detta? Den bör väl palla kökörning ett bra tag innan den kokar över i normala fall tycker man? Bilen i fråga är en 323Ci -00 E46. Tack på förhand! | |
| Är vatten nivån okej eller det har avdunstat i kärlet och därför som den inte tålde lika mycket värme som tidigare. | |
| Har inte kollat vattennivån. Inte ens tänkt på det, det är ju rätt självklart! | |
| Går elfläkten igång? Verkar som om det är dåligt luftflöde genom kylarna eftersom AC´n inte heller fungerar som den ska. | |
| Jag har precis kört flera mil med bara hälften av kylarvattnet (3,5 av 6,5liter) i 35 graders värme inkl stadskörning/köbildning, och det har inte varit några problem med tempen. Min bil är en 528 -99. Lufttemperaturen lär inte vara orsaken till ditt problem. | |
| Hmm, med halva kylvätskevolymen lär ju inte vattnet nå tempgivaren heller. Låter skumt att det skulle gå utan att toppen tar skada. | |
| Anders-72: ifall toppen skulle tagit skada hur märker man det isåfall? Kylarsystemet är nu lagat och bilen går som vanligt/tidigare. Du hjälpte mig i andra tråden (tack!) så du kommer säkert ihåg vad som hände. | |
| Tillägg: när vi började köra så var systemet fullt så det var inte så lite hela vägen utan bara sista biten. | |
| Aha, just det ja. luftskruven! Ja, så länge vattennivån inte minskar eller oljan blir gråaktig och oklar så har du nog klarat toppen. Men de brukar inte fixa låg vattennivå i vanliga fall. | |
| Hur är det enklaste sättet att se om elfläkten går igång? Är det att låta den stå på tomgång ett tag och lyssna? | |
|
Låt den stå på tomgång och när det kommit upp i temp, så ska den starta. Kolla din vatten nivå. Det kanske går på vissa, men som min egen när nivån sjönk, så har tempen haft tendens att vandra uppåt när man fastnat i kö på motorvägen som exempel och det är varmt ute. |
|
| Clintan66: hur mycket sjönk din vattennivå? | |
| Nivå givaren i expansions kärlet låg på botten mer eller mindre. | |
| Sätt på ACn också (om det är varmt ute) så ska elfläkten starta även innan kylvätsketemperaturen börjar vandra uppåt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.