|
|
|
|---|---|
| går det o hålborra skivorna själv? nån som gjort det? | |
|
Tja, det finns ju företag som hålborrar vanliga bromsskivor men det är ju lite mer komplicerat än att bara ta fram borrsvängen och göra några hål på måfå... ;o) Dels har du t ex problemet med att hålen måste sitta helt symetriskt för att inte orsaka obalans och dels har du problemet med att en ventilerad skiva har "pelare" i mellanrummet och du inte bör borra i dem. Så frågan är om det inte blir både billigare och betydligt bättre att köpa hålborrade skivor om man vill ha sådana, åtminstone om man inte har tillgång till ganska advancerade maskiner. Mvh Johan B |
|
| Min chef gjorde det på sina skivor. Det funkade bra med en vanlig pelarborrmaskin. Var noga med att dela in skivan rätt så det inte blir obalans. Han såg sin kompis göra det å han äger en väl känd bil trimningsfirma. | |
|
Tänk på att hålborrade bromsskivor spricker lätt. Vassa hörn (hål-bromsyta) + häftig temperaturväxling är grogrund för sprickor. mvh/ Anders |
|
| Man få fasa av kanterna lite så det inte bli så vassa hål. | |
|
...och sedan låta bli att bromsa så nya vassa kanter uppstår (iom att skivan slits). Alternativt byta skivor / fasa hålen ofta. ;-) mvh/ Anders |
|
| Ha du rätt i :) Chefen frågade om jag åxå ville ha så på mina skivor. Nääää sa ja. Dom funkar bra ändå å det är ingen race bil. | |
| ok! ser ju lite häftigare ut med borrat! får fundera lite, e det bara värmeavledningen som blir bättre? | |
|
Länk Han har slitsat mina skivor till E30 cabben o de vart riktigt bra! If God doesn't drive BMW, then why is the sky blue and white Mvh Jocke W BMW CS #01430 |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@dd : Eftersom du borrar bort material minskar du den värmeenergi som bromsskivan kan absorbera (den blir alltså varmare något snabbare). Enda anledningen varför man har hålborrat är för att avleda de gaser som utvecklas från bromsbeläggen. Detta är egentligen endast ett problem när du har mycket stora belägg och gaserna har svårt att evakueras effektivt. Slitsade skivor är oftast ett bättre alternativ och evakuerar också gaserna som bildas. Men vilket problem är det vi försöker lösa? Vilka problem upplever du idag med ditt bromssytem? Eller är det mer show än go? "If it's worth doing, it's worth overdoing" Länk |
| hmmm! till en början mer show än go! motorn kommer senare, tänkte göra vid bilen utseendemässigt först, och stora bromsar o hjul kräver snygga skivor, tycker iallafall jag. | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Bra bromsar är ju aldrig dåligt, och kan förstå att om man monterar lite större fälgar som visar mer av bromsarna så kan det se lite oproportioneligt med en uppsättning cykelbromsar :-) Kan lätt se så ut om man har stora öppna fälgar. Men jag skulle nog ändåså valt slitsade, utstrålar ju viss "go" men det beror ju lite på hur dina övriga planer ser ut. |
|
"Overdoing" var onekligen rätt beskrivning, det måste vara mer luft än stål i den bromsskivan! MOAHAHAHA... Länk Mvh |
|
| hmmmm, ser ju hemskt ut! slitsade ser ju klart snyggare ut, får se hur jag gör, tar ju några år innan bilen blir klar. nu gäller det väghållningen, men det får man väl skapa en ny tråd om. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.