|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Sedan jag sålt min e46 coupé och blivit med touring så har suget efter en kul andrabil ökat från medel till högt.=) Som så många andra på det här forumet så tycker jag att e24 är en av de absolut finaste, om inte de finaste, bilarna som BMW byggt och jag har gått och drömt om en sådan ganska länge. Jag har läst en del i trådarna här på forumet och surfat runt både på Blocket och mobile.de. Som jag både läst och kunnat konstatera själv så verkar bilarna inte direkt vara så mycket billigare i Tyskland så alternativet att importera en känns inte så aktuellt. Jag har ännu så länge inte kommit mycket längre än till att surfa runt, titta på annonser och drömma =) men det är en fråga som jag skulle vilja ha lite hjälp med från er här på forumet. Jag är intresserad av att köpa en bil i ett bra bruksskick. Jag har inte kunnandet när det gäller att meka bil för att köpa ett rent renoveringsobjekt och pyssla med själv och inte ekonomin för att köpa ett riktigt fint exemplar. De har ju ökat ganska mycket i pris de senaste åren... Vad tycker ni är en rimlig nivå att lägga sig på avseende modell, tidig eller sen etc? (Vet ju t ex de tidiga modellerna som tillverkades av Karmann var mer rotbenägna än de som tillverkades av BMW själva.) Jag tycker det är ganska svårt att avgöra eftersom priserna kan skilja väldigt mycket mellan bilar som åtminstone exteriört ser helt ok ut. Här är ett ex som jag tittat på. Länk En 633 och inte 635 som det står i annonsen. Ser helt ok ut exteriört. Ganska sliten är lädret. Framför allt enligt uppgift ingen rost! Inga snygga fälgar direkt men original följer ju med. 3 vxl automat kanske drar ned värdet? Skulle den vara ett exempel på ett ok exemplar om man vill ha en trevlig e24 som är helt ok att köra med men som trots allt behöver lite omvårdnad utan att ruinera en. Blev ett långt inlägg det här men jag hoppas ni förstår vad jag är ute efter.=) | |
|
Nu vet jag inte hur det ligger till på automatväxlade, men de manuella av tidig årsmodell, har ganska hög utväxling och är 4 växlade, vilket innebär högt varvtal vid landsvägs åka och bränsle förbrukning som är högre än vad den behöver vara. Någon som kan automaterna får fylla i korrekta fakta här... Även de nyare bilarna kan rosta något helt sanslöst, det vet jag på sämsta möjliga sätt. Så ur det perspektivet spelar det ingen roll alls, man får avgöra från exemplar till exemplar. Lackskador är lätt fixat, rost är mer komplicerat även om man kan själv. Dyrast / svårast är inrednings detaljer, och lister / krom utvändigt. Äldre bilar har ej ABS som kan vara skönt att "Slippa" Brytpunkten är -82 Gamla -83 "Nya" om du inte redan läst dig till det. / Daniel |
|
|
Har du tid tycker jag du ska åka o titta på Daniel-635s bil. Är du inte tillräckligt E24 Sjuk innan blir du riktigt sjuk då..... Han har Gjort ett hästjobb och vet var fallgroparna Finns. Läskigt läcker bil som skulle produceras Precis så då det begav sig tycker jag. (lätt att säga i efterhand som alltid) Mvh Jonas B |
|
|
Hej ! Min personliga uppfattning är att jag skulle aldrig ge dom pengarna dom begär för den bilen för just det exemplaret. Då jag har en E24 baserad på E12 chassie själv anser jag att jag vet vad jag pratar om när jag säger att leta efter en E24 1983 eller nyare då dessa baseras på den modernare E28an. Lättare att få tag på chassiedelar helt enkelt. Visserligen kan jag tycka att dom äldre modellerna har sin charm med bakstötfångaren tex men det är ju personligt. Du kommer säkert att få många goda råd från andra här på forumet, det här var mina råd iaf. Lycka till ! Mvh Janne |
|
|
Hoppsan du hade fått svar redan ser jag, hade inte uppdaterat på ett tag..... ;-) Daniel-635 vet vad han pratar om tror jag. Janne |
|
|
Hej PerP, Vet du vad? Om du inte har tummen helt mellan långfingret och ringfingret så kommer du att kunna lära dig skruva, pilla, laga, byta och greja. Jag blev själv med en 850 för några månader sedan. Det är ju inte direkt den skruv-enklaste bil BMW byggt, direkt. Innan dess var det mest avancerade jag gjort på en bil att byta däck och putsa. Sedan dess har jag lärt mig hur man byter stötdämpare och kopplar ur EDC-systemet, bytt AC-panelen, bytt stereo, plockat ner dörrens insida och plockat ihop igen, bytt stereo, letat trasiga lamp-givare, lagat trasig taklucka, bytt bromsskivor, letat delar på amerikanska Ebay och tyska E-bay också för den delen... Och på skroten. Dessutom har jag lärt mig att det finns en hemsida som heter realoem.com som är rätt bra. :) Jag har börjat fråga mig vad man ska ha bilmekaniker till, när man lika gärna kan ha semester och ett lantställe och lite rostiga verktyg som man ärvt från morfar. Är du en sådan där som tyckte om att bygga teknik-lego när du var liten? Då lär du kunna lära dig att skruva isär en E24:a och plocka ihop den igen utan att det blir åtta skruva och fyra beslag över. Du vet, är det en andra bil du köper, så behöver du liksom inte stessa utan kan ta det lugnt och leta delar, läsa lite på olika forum, leta mer delar när du ändå är i farten (OBS farten!), läsa lite mer, gå in och fråga på BMW om han vet... Den ser väl fin ut, den du länkade där i början. Åk dit, titta, pruta och köp. Du vet, halva nöjet med att ha en andra-bil är hur mycket ditt självförtroende kommer öka när du vet med dig att du gjort det mesta själv. Och du, var inte orolig om du någon enstaka gång gör fel, för det finns en verkstad som kan ordna det åt dig! Lycka till! |
|
| För övrigt håller jag med dig om att E24 är en av de finaste bilar BMW byggt, fast det är å andra sidan de flesta BMW! | |
|
Hej AlexanderK, Det var himla trevligt och uppmuntrande skrivet av dig! /Från en som också är "rädd" för att meka. Mvh Bernsa |
|
|
AlexanderK, tack för ditt trevliga inlägg! Det var väldigt roligt att läsa. Ja det där med att meka själv är väl som med matte antar jag. Vill man inte tro att man kan så lär man aldrig lära sig heller.=) Och visst är det så att allt går ju att rätta till. Janne, tack för infon om att e24 gyggt på två olika 5-serie. Det visste jag inte. Tycker precis som du att de gamla har en viss charm. De är liksom rena och snygga i linjerna. Precis som en e24 ska vara!=) Jag kan tänka mig att man verkligen tjänar på att ta god tid på sig när det gäller e24 och hitta det där rätta exemplaret. Kul på ett sätt att de uppskattas och börjar bli klassiker men lite trist är det att se prisena öka hela tiden. Såg att det ganska nyligen kommit in en till på Blocket som såg fin ut. Länk har dock inte gjort någon närmare bakgrundskoll. Man ser att den är importerad. Jag är lite kluven till automat eller manuell. Min spontana känsla dock är att automat passar de som inte är M ganska bra. Jag letar vidare! Tack för alla svaren! |
|
|
PerP Det borde finnas billigare exemplar än dom du har som exempel men det viktigaste är nog vilket skick bilen är i. Fick jag välja mellan dom två som du länkat så skulle jag gärna ge 15K till för den senaste om dom är likvärdiga i rosthänseende, Men som du säger så verkar priserna ha stigit senaste tiden. Jag tror att det är viktigt med en bra historik för då är chansen större att bilen håller värdet eller ökar i värde bäst. Det visar väl även att bilen haft engagerade ägare förut. Det kostar både pengar och tid att renovera en E24 så att köpa en fin direkt kan vara en klok affär men syna den noga före köp för dom har många ställen där det kan rosta. Håll oss gärna uppdaterade i ditt sökande då det är kul att följa. :-) Mvh Janne |
|
|
Hej Per! Den senaste bilen du länkat till tycker jag ser klart intressant ut! Den ser fin ut och dessutom har den Lotusvitt skinn och sportstolar. Jag har hört någon gång att bara ca: 10% av bilarna hade sportstolar, dessutom är vitt skinn väldigt ovanligt! Sportstolarna är också skönare än standardstolarma. Man kan säga att det är som att sitta I bilen respektive PÅ den. :-) BBS-fälgarna är också helrätta och den har varit ute på annons tidigare i år så prutmån finns säkert. Det som för mig talar emot den är automatlådan men det är för att jag vill växla själv! En 635:a är dessutom väldigt lättkörd då sexan har bra bottenvrid så automat känns för mig bara onödigt. Det lönar sig i längden att köpa en fräsch bil från början. Eftersom bilarna är rätt gamla vid det här laget så kommer du ändå att hitta saker att göra, var så säker. Om inte annat kommer du att upptäcka hur kul det är att uppgradera bilen på olika sätt :-) En sak som kan "komma" på en bil som rullat ca 25000 mil är kamaxelbyte, jag gjorde det vid 29' på min men drt kan komma tidigare beroende på hur bilen körts och hur oljeservicear skötts. Då bör man även se till att helrenovera toppen och då är man uppe i runt 25000:- om man lämnar bort jobbet. Det var lite tankar från mig i natten. Lycka till! /Fredrik vacker förare ska ha vacker bil:)Länk |
|
|
Jag skulle satsat på -87:an. Du får förmodligen betala mer för den än den äldre, men det lönar sig absolut i längden. Som Fredrik sa, det lönar sig att köpa en bil som är någorlunda i ordning. En billigare och sämre bil som ska renoveras till samma skick blir i längden dyrare. Och med det vill jag säga att jag inte räknar med att få igen pengarna när jag renoverar en sån här bil... Inte som priserna ser ut nu i alla fall! Trevligt med den kanonsnygga inredningen och sportstolar i vitt skinn. Läckert! Jag är ju väldigt förtjust i de där BBS-fälgarna också. Så rätt på en 80-talare. Kan också skriva under på att rostigt krom och framskärmar är dyrt som kvicksilver, så se upp med det och pruta rejält om du hittar rost där. Jag köpte en framskärm för 4 - 5 år sedan och har för mig att listpriset låg på runt 5000 olackerat. Krom och gummilister fram går på ca 4 - 6.000:- mellan tummen o pekfingret. Åk och titta på den! |
|
|
Tack för upplysningen om bilen på Blocket, Fredrik! Om man hittar en bil som på något sätt står ut, sällsynt utrustning, färg eller liknande så är det ju såklart extra roligt. (Jag lyckades t ex hitta en av få e91:or med den något udda färgen tasmaniengrün. Känns ganska bra att inte möta en exakt likadan bil i varje gathörn.) Jag börjar känna att en bra historik kombinerat med hyfsat skick (=lite rost) är viktigast. Precis som Fredrik skriver så betyder det ju mycket att veta att tidigare ägare brytt sig om sin bil. När det gäller historiken så känner jag dessutom att det här forumet är så otroligt värdefullt. Det är jättekul att diskutera med andra som har samma stora intresse som en själv och som dessutom är så engagerade och kunniga. En fråga förresten som jag inte lyckats få svar på när jag surfat runt för att hitta info om 6-serien. Vilka bilar är det som är utrustade med spoilern på bakluckan? Har det med årsmodellen eller ett utrsutningspaket att göra? När man tittar på gamla e24 (typ sjuttiotalare) så är det vanligare att de saknar spoilern medan åttiotalarna nästan alltid har den. Jag såg förresten att bilen som jag länkade till förvsunnit från Blocket... Får se om den dyker upp igen så kanske jag slår till.=) Jakten på en e24 är för min del ganska långsiktig och jag har ingen stress. Jag känner dock att jag fått jättebra återkoppling från er, både vad som är viktigt att tänka på innan köp och att lära sig att meka själv när det väl blivit köp. Tack för det! Oavsett vad så kommer ni att få uppdateringar på hur det går.=) |
|
|
Ja, som du ser i Forumet på 6-8 serierna så finns det hur mycket som helst att läsa. Är du med i BMW-klubben? Om inte så gå med och se till att träffa lite E24-ägare! Förresten, det där som 635Csi ovan skrev är ett bra exempel på att lära sig meka. Renovera kamaxeln är ett bra exempel. En sådan grej är inte svårare än att vilken bilmekaniker som helst kan göra det. Du känner säkert minst tre bilmekaniker, eller hur? Fråga den du litar på mest av dem om han har lust att hjälpa dig. Då börjar ni med att skruva isär toppen, därefter konstaterar ni vilka delar som behöver bytas eller renoveras, åk in till BMW och beställ delar och sedan börja pula när de kommer. Dessutom lär du dig det, och kommer känna dig sjukt nöjd varenda gång du sitter i bilen, för det där härligt spinnande ljudet från ventilerna är från när du själv renoverade dem, till en bråkdel av kostnaden för att lämna in dem. Jag bytte stötdämpare på min E31, och det fick jag höra skulle vara en affär på just ca 25.000 om jag ville ha Bilstein B6. (Dvs för att lämna in den, beställa delarna och få det monterat och klart). Det kostade när jag handlat lite på Ebay, bekantat mig med en flygmekaniker med halv bilverkstad i källaren och dessutom pulat lite själv; ca 8500. För övrigt är den vita sjukt snygg. Den verkar fortfarande vara till salu, och nu går vi mot hösten och han vill sälja. Passa på! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.