|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är ny medlem, ni verkar riktigt duktiga här att forska reda på saker om bilarna så jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Äntligen finansiering fixad, jag kommer nu köpa en M5 E60 :) Gärna en 2007a men inte supersuperviktigt men rätt så... Förmodligen så kommer jag lacka om den totalt så färgen spelar mindre roll. Den jag har hittat närmst är denna, dock har den 16 ägare (massa bilfirmor emellan och flera som har bytt varannan dag?? Fischy. Gjorde en carfax och såg inga problem direkt. Men fullt M-testad utan problem och 1 års garanti. Låter bra? Vad tror ni? Gärna snabbt svar om det går. Länk | |
|
Känns inte denna vettigare? Länk |
|
| Killen som äger den första jobbar som recondare och verkar vara väldigt pedant så jag betvivlar inte att den är välskött från hans ägande i alla fall! | |
|
Tack för tipset! Ja han som har den där 2000milaren verkar toppen, men tyvärr för mkt pengar och tyvärr bara privatkund. C.EK: OK, ja han låter trevlig, dock så är det väldigt konstigt att det är så många privatpersoner med bara ngn dag emellan...? 2012-03 Antal registrerade ägare i Sverige: 16. 2011-09-12 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson. Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av företag. Fordonet är anmält för påställning för i trafik i Sverige. 2011-09-05 77 000 km Fordon bjuds ut till försäljning. 2011-08-08 Fordon bjuds ut till försäljning. 2011-07-27 Fordonet är anmält för avställning för trafik i Sverige. 2011-05-31 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson. 2011-05-30 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson. 2011-05-16 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson. 2011-04-19 Fordon bjuds ut till försäljning. 2011-04-18 70 136 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Eskilstuna, Sverige. Efterkontroll genomförd. Godkänd besiktning. 2011-04-18 Fordonet besiktat. 2011-04-04 69 046 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Eskilstuna, Sverige. Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Besiktad med anmärkning, efterkontroll krävs. 2010-05-25 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson. 2010-05-24 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av företag. 2009-12-30 30 000 km Fordon bjuds ut till försäljning. 2009-12-29 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson. Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av återförsäljare. 2009-09-16 Fordon bjuds ut till försäljning. 2009-07-20 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson. 2009-07-13 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson. Fordonet är anmält för påställning för i trafik i Sverige. 2009-05-25 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av företag. Fordonet är anmält för avställning för trafik i Sverige. Fordon redovisas som försäkrad med tillfällig försäkring som ägs av återförsäljaren. 2009-03-20 40 000 km Fordon bjuds ut till försäljning. 2007-05-03 I trafik första gången i Sverige. Rapporterad som företagsfordon. 2007-03-07 Fordon förregistrerat i Sverige med registreringsnummer FEA141. 2007-03 Fordon tillverkad i Dingolfing, Tyskland. |
|
| För mycket pengar? 390k vs 370k kan de väl inte hänga på om man ska köpa en M5a | |
| Det skiljer ju bara 20k mellan bilarna? | |
|
Ja om jag kunde så skulle jag betalat och köpte den såklart, men jag måste gå genom firma så det är så det är, oavsett om det är 20 mer eller mindre :/ Tycker ni första bilen ser bra ut? Inga andra tankar? :) |
|
|
Personligen hade jag nog inte köpt den bilen som har 16!! ägare sedan 2007. Dessutom gick dem inte igenom första besiktningen ens. Vet du vad som var fel? Verkar ju inte som att den har varit särskilt välskött. Hade jag varit som du, hade jag letat vidare och inte haft bråttom. Det finns fina M-bilar där ute, det kan ta lite tid att hitta dem bara. Lycka till!! |
|
| Med det ägarregistret du klippt in ovan skulle jag inte köpt bil nr 1. | |
| Bimmer75; behöver ju inte betyda något stort fel, en efterkontroll får du ju t.ex om du kör in med tonade rutor. Men som de andra säger så hade 16 ägare avskräckt mig också, även om jag är säker på att senaste ägaren skött den mer än väl. | |
|
Ja exakt, 16 ägare med bilfirmorna, som jag fattar texten så är det 7 privatpersoner (vissa är byte varje dag i följd?) och sedan ev 2 företag som har ägt bilen. Ja min känsla är dålig från start så jag ska nog lyssna på min känsla kombinerat med er. Det är lite mycket som är på spel. Alltså när jag har kollat för 1mån<1 vecka sedan så fanns det rätt många 2007or uppe, nu har alla försvunnit... :( Nedanstådende bil (nr3) ska jag åka och titta på imorgon då det är rätt nära. Det är bilhandlarens nära väns bil som han förmedlar köpet köpet genom sin firma. Import från tyskland 2007 (saknar därför värmepaketet?) vid 5000 mil, sedan samma ägare i resterande 3000 mil. Ägaren har tydligen servat bilen själv med 500mil intervaller och resten har en firma fixat. Det är lite hartge prylar på men de kostar ju inte så mkt (well fälgarna kostar väl en del) Vad tror ni? Länk |
|
|
Dessutom har ju den bruna gått snart hela 10.000 mil!! De M5:or som verkligen sålts med det miltalet har legat långt under 370 tusen...dessutom försvinner maskingarantin hos föräkringsbolagen efter 10000 mil vilket gör bilen ännu mer svårsåld nästa gång... Mitt råd är oxå att leta efter en bil med lägre mil och pris. Torstens bil går säkert att köpa för 360:-) PS: Bankerna lånar även ut pengar till köp av bil privat så du behöver ju inte slänga 50 tusen i halsen på en bilhandlare bara för det.... |
|
|
Normalt kan ni ju rätt lätt finna en bilhandlare som hjälper till med förmedlingen av affären, brukar kosta storleksordning 5000 kr. Hartgeprylarna kostar mer än du tror när de var nya, 21 tums hjul Hartge ger en blodig nota, men det är ju på en 7 år gammal bil så idag är det ju andra värden för dessa tillbehör men de lyfter ju bilen en hel del. Har haft en nästintill identisk M5a för många år sedan som även hade Hartges avgassystem, ratt och en hel del annat i Hartgeväg. Samma ägare 5 år på en M5a är ju ett stort plus, du hittar nog inte många med den ägarbilden, jämför ditt första objekt. Svensksåld eller import i det läget spelar ingen större roll när det är skicket och historiken som avgör. /Anders |
|
| kan ha helt fel, men vad jag vet så finns det inget som heter M-test sen ett par år, men givetvis kan bilen ha något äldre test. reservation för att jag inte har full koll. | |
|
M-test-verksamheten lades ned så sent som juli förra året så testet kan fortfarande vara ganska färskt. M-plustestet, det mest omfattande inkluderar även chassimätning så då borde den inte vara krockad och fusklagad i alla fall. |
|
|
Aha okej, ja detta test var i början 2011-09-06, det står bara M-Test på den faktiskt. Jag var idag och kollade på denna bil...! Länk Det var den första M5an som jag har kört faktiskt... När han startade den och ferittasystemet drog igång så tappade jag nästan hakan... OMG... Vilken bil... Hittade inte ett fel någonstans. Det fanns inget keyless eller softclose eller elsolskydd. tyckte den kändes rätt fattig utrustad. Tråkigt. SMGlådan växlade jättefint men jag vet inte, kändes som om den inte riktigt hittade rätt när man startade och växlade från ettan o tvåan utan gaspådrag men det är nog bara jag som inte kan, var lite nervös och mycket på spel. Vill ju inte dra full gas i en kurva och lägga den i en backe.... Allt annat funkade kalas. hela front och skärmar var omlackat pga stenskott sa han. Allt var tipp topp i övrigt. Drog ut på motorväg och stämplade ur trean och fyran. helvete i gatan... Den gick bra. säljaren som förmedlar köpet kunde bara ge 1 mån trafikgaranti och gav lösa löften om "vi fixar det såklart" vilket jag tyckte lät jättekonstigt och gjorde mig lite fundersam.. det är ju 6 mån minst som lag? oavsett? Jag köper ju av bilfirman, inte av hans vän som äger bilen idag. Meen tillsammans med bara 1 mån garanti och att den inte känns "kickass-har-allt" och 07a så blev jag osäker och det blir nog inte denna. 21" hartgefälgarna och ferittasystemet var ju klockrent dock...! Var en sväng förbi Bmw Bavaria Solna också och pratade med dem om en E60 de hade förra veckan men den såldes. Jag känner nog att jag vill köpa genom Bavaria eller likn och betala mkt mer. Känns tryggt. På måndag hör flera firmor av sig på månd om förmedlningar från privatpersoner, isåfall så öppnas ju en ny marknad också. :) Tack alla för era vettiga råd och kommentarer, superbra forum det här! Mer sånt! :) |
|
|
Glöm den. Finns inget som som talar för den, privatimport och 5 ägare sedan dess. Förarstolen ser dessutommer sliten ut än vad milen säger. Varför skulle de inte ge mer garanti? Är de inte MRF-anslutna? |
|
|
OK. Nja i sverige så är det dels han som äger den och sedan hans fru och finansbolaget, så man kan väl säga att det är 1 ägare i sverige. Oklart vad som har hänt i tyskland, fanns stämplar på allt i tyskland dock.. Han pratade något om MRF men jag fattade inte vad det var riktigt. :/ Han sa att det som besiktningen säger nej på fixar han utan problem. "Och om växellådan eller motorn pajjar så får vi ju lösa det såklart på något sätt genom ägaren".. Lät konstigt. |
|
| Skriver igen, glöm den! Du verkar själv tveksam....... | |
|
Jag håller med Kane, försök hålla huvudet kallt även om det är svårt. Du verkar lite ivrig, det är inget recept på en lyckad bilaffär;-) (Ta inte detta på fel sätt nu, jag var precis likadan själv när jag köpte min första M-bil...) Kom ihåg att det är köparens marknad just nu, det finns ingen anledning att slå till på något som inte känns 100%, det kommer fler bilar. Lösa löften och svepande fraser om att 'vi fixar det' är inte mycket värda om du väl står där med ett ordentligt ras. |
|
|
Hmmm, tänk så olika vi är.. Inga länkade bilar lockar mig, utom den som elfving1 tipsar om. Torstens välutrustade och, troligen, supervälskötta svensksålda bil. 3ägare sammanlagt. Det är väl den typen av bakgrund man önskar sig om man skall köpa en exklusiv bil, historia och utrustning känns väldigt väsentlig då det dels handlar om mycket pengar och ganska extrema kärror. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.