|
|
|
|---|---|
| Hej, jag tänkte byta från min gamla 118d till en nyare men vill ogärna stöka med nya vintersulor. Enligt BMW "passar inte" "gamla" fälgar från e87 på nya f20 men enligt vad jag kan förstå så är det enda BMW ändrat på bultdimensionen, från 12x1.50b till 14x1,25b, så är bara hålen i de gamla fälgarna tillräckligt stora för de nya större bultarna så borde det väl lira? | |
| Jag sparade mina vinterdäck från min -09 och satte dom på min -12 F20, det är förvisso inte orginalfälgar och däcken är 195 breda, men dom passar. | |
| Men du var tvungen att köra med nya bultar ay? | |
| med all säkerhet är det samma bultar och samma mått på båda bilarna | |
| Har ett set M5 F10 18"x8, 8.5 som passar F20 till salu. | |
| Om du använder f20 bultarna (från sommardäcken) på din f20 med E87 hjul så borde det gå bra OM(!) det bara är det som skiljer sig (1.25 och 1.5 är olika gängstigning). | |
| Tack för svar, jag får prova när Vintern sätter in. | |
|
Hej! Får ni någon klarhet i detta ett år senare? Min mamma ska byta upp sig från E46 till F20 och jag tänker att möjligheten finns till att hennes vinterdäck kan leva vidare.. /M |
|
| 195/65/15 är det på E46 om det hjälper.. | |
|
Vi står i begrepp att byta hustruns 116d E87 mot en F20, och tycker också det skulle vara bra om det gick att använda de gamla vinterhjulen...... Både bultmönster och centrumhål är samma på E87 och F20, däremot skiljer det på offset (37 mm på E87, 42 eller 44 mm på F20). Kan nog gå ändå. Det som däremot kan bli problem är, att F20 har grövre bultar, med 14 mm diameter mot E87:ans 12 mm. Vissa fälgar har bulthål där 14 mm bultar inte går igenom - då får man borra eller fräsa upp hålen. En sak jag däremot inte har gått till botten med ännu är, om det funkar med 15" fälgar på F20. Original finns vad jag kan hitta inga hjul med mindre än 16" diameter, och våra vinterfälgar till E87:an är 15". Någon som har provat? |
|
| 7x16et44 är original på e87 och dom passar inte på f20 som vill ha 7x16et40. Dom 4mm spelade större roll än jag trodde... 15" vet jag inget om. | |
| Sålde ett set 8x18 ET34 225/45/18 från en E90 LCI till en F20 och dom satt perfekt! | |
|
Kan besvara min egen fråga ovan - de flesta E87-fälgar funkar på F20, men man kan få lov att borra upp bulthålen eftersom F20 har M14 hjulbultar mot M12 på "gamla" ettan (och övriga serier också, för den delen). Om offset (ET) är ett problem, kan man lösa det med en spacer - det skiljer bara 3-7 mm beroende på fälgtyp. Däremot får inte bromsoken plats i 15"-fälgar, verkar det - 16" är minsta fälgdiameter på F20. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.