AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.416

535 (E34) Går varm, "klegg i kylvattnet" vart kommer det ifrån?

E-
9
E-weezy
535iA -92
Tja!
Har som sagt en 535iA 92a!
Den har kokat två ggr nu har varit jävligt snabb med att vrida av innan den når rödmarkering samt vänta ut värmen innan jag pillar.
Efter första gången så spolade jag kylet samt det som gick i motorn och då kom det massa orange ljust krämaktigt klet, inte överdrivet mycket men tillräckligt för att spola en extra gång.
Efter detta så löste sig värme problemet direkt, körde ca en månad med stabil temperatur. Sen en dag så började tempen vandra uppåt lite mer än vad den vanligtvis gör, dagen efter så var det ännu värre och ledde till kok, men stängde av jädrans snabbt då jag höll koll på mätarn.
Denna gången var det likaså en del av det ovan nämnda kletet i kylsystemet... toppen verkar frisk för den går att köra med såpass mycket och går jämn och fint tills det går åt ------...
Vart kan då detta komma ifrån? Min teori var byta topp och problemet löst...
Men vafan sen tänkte jag lite... vad om det läcker in olja till kylsystemet via t.ex automatlådans kylning som väl löper i kylaren till motorn?
Börjar bli lite sur på detta osäkra tillstånd då jag pendlar och vill kunna lita på kärran!!

HJÄLP MIG NU SNÄLLA :D
E-
9
E-weezy
535iA -92
Om någon kunnig vet om oljetrycket igenom kylaren är högre än vattentrycket? Eller vart oljan kommer ifrån?
Motoroljan är fin och inget vatten i den.
el
81
elfving1
Seat Leon ST Cupra -15
Hade exakt samma symptom på min förra bil, en 535 -92. Då var det topppackningen.
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Samma här på en 88 735ia.....
Var toppackningen som gått på den också.

MVH David Öfverdahl
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
Helt klart topppackningen. Fick samma på en gammal e28 528. Det kom bara helt plötsligt, den hade aldrig gått varm ens.
E-
9
E-weezy
535iA -92
Tackar för svaren, får väl testa på hur det känns att byta packningen på en av dessa motorer då :)
Alltid ngt som ska fixas med dom gamla bilarna, men lite erfarenhet plockar man ju med sig :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
M20- och M30-motorerna är underbart roliga att meka med :-) Så det ska inte vara några större problem, har själv bytt fast då hade jag hela motorn urplockad och renoverade den samtidigt så det var ju lite enklare då.

No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
Helt rätt inställning :)
E-
9
E-weezy
535iA -92
Hej!
Lyfter tråden igen!
Tänkte börja byta packningen snart samt lite annat på vägen ;)
Tänkte även göra en liten guide med bilder så andra kan få nytta av det av det kanske? :)
Har dock en fråga till alla experter här!
Har hört att det är ett gammalt fel från fabrik att dessa toppackningar går och även toppbult?
Söker info om detta, då dom vad jag hört använt fel sorts toppbult till aluminium toppen och detta inte går ihop med blocket vid varmt kallt och viseversa... man skulle då åtgärda detta genom att byta ut toppbultarna till en annan typ av bult?
Är väldigt nyfiken då jag ska göra detta arbetet med bilen nu, tacksam för ett bra svar och gärna lite disskution :D
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

M30 motorerna har inga fel på toppbultarna eller topplocket i sig mig veterligen.. inte efter typ ca 1980 när topplocket gjordes om en del för bl.a. bättre kylning..

Visst, kamaxelsmörjningen är viktigt att kontrollera när man t.ex gör en ventiljustering(kolla banjobultarna som håller oljesmörjningsröret, dessa ska inte dras för hårt och inte heller låtas "ralla upp" då blir det kamaxelproblem i slutändan).
Vill då ha sagt med ovanstående resonemang att banjobultarna MÅSTE kollas vid varje ventiljustering på M30 och dras åt med känsla INTE för hårt heller då deformeras röret och då vet man ju vad som inträffar som ett brev på posten..

3,0 motorerna o tidiga 528:or(första E12 modellen) hade lite mer problem med topplocken OM man inte var extra vaksam på överhettningstendenser.
Fanns lite annat som var av lite tveksam hållbarhet typ vipparmar etc, men det ska numera inte finnas som ett speciellt problem det heller.

Lite känslig för att överhettas är den iofs på senare modeller också, men det gäller i princip alla långa motorer typ då raka sexor och att toppackningen havererar vid då överhettning..

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
På M20-motorer fanns däremot ett konstruktion/material-fel på topplocksskruvarna vilket kunde resultera i att skruvskallen lossnade. De nya topplocksskruvarna utan detta problem är lätta att känna igen då de har Torx-skallar medans de gamla har vanliga sexkant-skallar.

Bra initiativ om guide. Har länge tänkt göra detta själv, men jag tog bort mitt topplock med motorn urlyft och den var ganska rensad också så det skulle inte bli en så representativ guide för någon som skulle göra det med motorn kvar och endast byta topplocket.

Men behöver du bilder på några detaljer eller dylikt så har jag hundratals :-)

Angående oljespridarröret så rekommenderar jag att man köper nya skruvar med låsningsvätska på sig från BMW och drar sedan med rekommenderat moment. Därefter ska detta problem vara ur världen (fast man bör ju såklart kolla att de inte lossnat vid varje ventiljustering). Observera att man MÅSTE ha nya tätningsbrickor (två per skruv) då dessa är engångsartiklar (crush washers).
E-
9
E-weezy
535iA -92
Hej!
Tack för alla svar!
Kommer säkert trycka in lite mer info i samband med renoveringen, kommer försöka göra en bra guide med hjälp av er som vill :)
bilder är alltid bra att ha, återkommer för det.
Kommer starta renovering/lite mer, vid månadsskiftet så då börjar jag på min guide med lite inköpstips ;)
Skriv gärna ner om ni vet bra ställen där man kan handla grejer!
Ska renovera fram och bakvagn i samma veva! :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.