AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
333

Köp av 525ia

Hej! Jag tänker köpa en 525ia 1991-1993 och undrar lite vad man bör se upp med? några tips om vad man bör kolla. Några barn-sjukdommar finns det? samt vilken prisklass ligger de på?

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Tja!
Jag rekommenderar en 525i -93 eller nyare, eftersom de har VANOS. De motorerna har något bättre vridmoment och drar lite mindre bränsle. De ligger runt 50000 kr. Jag har hört att 525or runt 91 har problem med tändspolarna, det sitter ju 6 st på dem och då blir det dyrt. Fast köper du en bil som har gått runt 20000 mil så har dem säkert bytt dem. Annars är det ju de gamla vanliga E34 felen. Dörrlås? Framvagn? Bromsar? Stötdämpare? Rost runt tanklocken? Vattenpump? Termostat? Kolla bilen. Lycka till! 525i är en bra BMW! MVH - Per
Tigerr
Att titta på:
Rost vid listen längst ut, längst ner på dörrarna - tränger lätt in vatten
Vattenpump brukar lämna in vid runt 10.000 mil - Kolla om den är bytt, var anars beredd på att göra det
Se upp med sänkning och hemmabyggen samt mycket spoilers och grejer - Kan tyda på att bilen blivit hårt körd
Gör stora M-testet (2000 spänn, men det är det ABSOlUT värt!!) Du får reda på ALLT om bilen skick
Sen så är det det vanlig: service, bra lack, fräch interiört och exteriört, seriös ägare etc etc... Håller med Surre - Köp 93 eller senare, det kommer du INTE att ångra!

Tigerr
Tigerr
Oj, glömde en sak..

Lycka till med bilen, E34 är en pärla! :)

Tigerr
Ja E34 525 är ett gott val. Kolla noga alla bussningar i framvagnen. Bilen ska inte vibrera då du bromsar och du ska inte höra något klonkande. Ganska valiga fel på 525 or. Kolla även värmen.

525i 1990 24V

Yamaha MountainMax 700
Länk
Tack för alla tipsen!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.