AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.903

Tona dörrsidorutorna e92 coupé

m3
59
m3aa
BMW M3 coupé -12
BMW 1000RR -17
BMW K1300S -14
Är det svårt att lossa dörrsidan på en coupé då jag tänkte tona sidorutorna. Nån som har erfarenhet och hur har ni gått tillväga? Kan tänka mig det är lite mer komplicerat än en 90tals bil?

Jag kan inte tala för hur man lossar dörrsidorna, dock så kan jag meddela att toningsfilmen har svårt att fästa mot det rutmönster (svarta små prickar) som är på rutan mot B-stolpen. Riktigt svårt att få det att fästa tom....

Lösningarna kan vara att sandpappra bort rutmönstret eller att helt enkelt ha tålamod och vara sjukt noggrann med värme etc

m3
59
m3aa
BMW M3 coupé -12
BMW 1000RR -17
BMW K1300S -14
Ok jo så är det ju på dom flesta bilar. Verkar som sagt inte helt lätt att ta bort sidorna så det vågar jag mig nog inte på.
Lo
55
LordGoder
525iA -94
Du behöver varken värma eller sandpappra på prickarna
Se däremot till att ha en bra solfim, och sedan "gummikort" som du håller inutti en finare tygtrasa så att du inte repar filmen, sedan är det bara att pressa ut vattnet mot sidorna så kommer det fästa alldeles galant
m3
59
m3aa
BMW M3 coupé -12
BMW 1000RR -17
BMW K1300S -14
Har en bra film, kosta 700spänn för 3 meter så bör ju duga :) Men hur gör jag för att få ner filmen bakom gummilisten?
Lo
55
LordGoder
525iA -94
Antingen gör du som så att du strippar dörren på klädsel.och lossar gummilisten.
Eller så lossar du dörrklädsel och plockar ut rutorna ur dörrarna
Det är så jag gör när jag gör solfilmsjobb, men så är jag bilglasmästare också så det finns ju en hel arsenal av verktyg på firman för o klara alla problem man kan stöta på
m3
59
m3aa
BMW M3 coupé -12
BMW 1000RR -17
BMW K1300S -14
Hur får jag bort dörrsidorna då, några specialverktyg som behövs?
Lo
55
LordGoder
525iA -94
Tror inte att du behöver några specialverktyg
Antagligen bara stjärnskruv och torxskruv
Kolla om du hittar någon list som verkar sitt lite löst
Alternativt i underkant på dörrsidan samt bakpm handtaget du tar tag i för att stänfa dörren
Ta det försiktigt dock så du inte spräcker någon plast
Och se till att inte koppla ur några sladdar med tändningen på för så kommer det ploppa upp felkoser
Visa användare
789
johmei
335i E92
Ta bort dörrpanelen: Länk

Men det räcker kanske med att bara ta ut listen: Länk

Där kan du även läsa hur man åtgärdar listen för att inte repa toningen. Ett problem inte alla råkar ut för men kanske värt det om man ändå är inne å grötar i dörren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.