AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.491

Död stereo och problem med färddator/instrument, e39

Hejsan.

Jag köpte en 528 e39 för ca en månad sedan, har gått bra tills:

Jag var ute och körde på motorvägen häromdagen, när jag plötsligt såg på hastighetsmätaren att jag körde i 30km/h, trots att det gick lika fort som omkringliggande bilar, uppskattningsvis drygt 100.

Bestämde mig för att köra av och starta om bilen (ut med nyckeln, starta igen), märkte på avfarten att inte heller blinkern fungerade. Började bli lite rädd.. vilka andra system fungerar inte? Färddatorn svarade tex inte.

Parkerade, tog ut nyckeln, noterade att jag fortfarande körde i 30km/h, även varvräknaren och displayen under hastighetsmätaren (den med döda pixlar) var frusna.

Startade bilen igen, körde fortfarande i 30. Upprepade några gånger.
Svor.
Ryckte loss minuspolen på batteriet, väntade några minuter, satte tillbaka minuspolen och startade. Allt funkade. Trodde jag.

Nu visar det sig att stereon inte funkar, oavsett vilka stereoknappar jag trycker på :(

Stereon är en sådan här: Länk

Någon som har varit med om något liknande, vet vad man kan göra och/eller kan få liv i min stereo?

Jag brukar ha inställningen "en gång är ingen gång", det är trots allt ett gäng datorer som skall komunicera, hur kan det gå annat än päronformat?

Men, jag vill gärna ha liv i stereon. Snälla...

/ Fredrik
Jag skulle nog försökt röna ut orsaken till problemet. Om du råkar ha nåt fel i spänningsregleringen i generatorn och/eller ett batteri som håller på att ge upp så kan du få dyrbara följdfel. Kolla upp detta innan du ger dig på stereon.
Är batteriet friskt, kabelskorna väl fastspända? Hur laddar generatorn? Mät med en rättvisande multimeter direkt över batteripolerna med motorn igång, du skall ha runt 13,8-14V.
Handlat privat? Du bör annars kunna hävda 3 mån garanti av handlaren.

FP
Visa användare
195
Sainio
Alpina B8 4.6 Cabrio -96
BMW 540iA Touring -98
BMW 528iA Touring -98
BMW 320iA Cabriolet -89
Låter som gemeratorn laddar dåligt.
Batteriet är dåligt, när jag kom till försäljaren, så startade inte bilen.
De hjälpstartade med kabel, dagen efter behövde bilen hjälpstartas igen, trots 50-60km oavbruten körsträcka.

Sedan dess har jag kört 2x45km varje vardag, men indikatorn på batteriet visar fortfarande svart (dvs sämsta, "byt", eller vad det står). Dock startar bilen alltid snällt nu.

Ett annat fel är att motorn "ibland", kanske en gång i veckan, tvärdör.
Om jag kör när det händer, så startar bilens rörelsemoment motorn igen, det känns bara som ett kraftigt ryck och man ser att varvräknaren snabbt dippar mot noll, men någon gång har det hänt vid trafikljus och då blir det till att starta om med startmotorn.

Tror ni alltså att det kan bero på batteriet? Jag trodde att generatorn skulle ta hand om spänningen, så länge motorn är igång.

/ Fredrik
Batteriet är en viktig komponent och kan ofta orsaka diverse problem. Att köra några halvtimmespass på 50-60km ger tyvärr inte så mycket laddning, det är tidsfaktorn som spelar in. En laddning över ett dygn med extern laddare är det som behövs, för att sedan bedöma batteriets kapacitet.
En annan central och viktig komponent är tändningslåsets brytare. Den slits och kan med tiden ge problem som påminner starkt om dina.

FP
Tänkte återkoppla lite.
Laddning av batteriet löste problemet med stereo/färddator.
Byte av kamaxelgivare (av försäljaren, garanti) löste problemet att motorn tjuvstannade.
Ca två månader utan problem nu (jag vet, man skall aldrig säga sånt...).

Tack för hjälpen.

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.