|
|
|
|---|---|
|
Såg denna artikel idag: Länk! Även om jag förstår kundens förtvivlan så håller jag delvis med verkstaden - svårt att få igenom något på goodwill när man inte har servat bilen på 6000mil! | |
|
Varför då? Felet har ju uppenbarligen ingenting med själva serviceprogrammet att göra. Det där med kravet på fullstämplad servicebok handlar mest om tillverkarnas vilja att komma undan. Om motorn hade skurit på grund av att ha körts på samma olja i 6000 mil hade det varit en annan sak. |
|
|
Det jag tänkte på var om nu bilen varit inne på regelbunden service hade chansen för globala uppdateringar, kunskaper, diagnos mm varit större än att ha den helt utanför verkstaden. Det hinner trots allt hända en del på tre år... Annars håller jag med om att felet i sig inte har med själva servicen i sig. Goodwill är något som går utanför det vanliga garantiprogrammet - och då brukar det vara lite andra spelregler dessvärre. |
|
|
Verkstaden vill byta kabelhärvan kostnadsfritt, så även serviceansvarig för regionen medan goodwillavdelningen i Köpenhamn säger tvärt nej. Så uppfattade jag artikeln. Stephan |
|
|
Jag uppfattar det som att kunden haft bilen på verkstaden flera gånger under garantitiden för samma fel som sedan blev värre efter garantitidens utgång. Då har verkstaden fått chansen att reparera bilen vid flera tillfällen men misslyckats. Nu får kunden stå för deras slarv. |
|
|
Jag tycker det här skämmer ut Citroën mer än kunden. Man kan argumentera för hur okunnig kunden är som kör 6 000 mil utan att serva men det är inte rimligt att biltillverkarna skall kunna ställa krav på att service har genomförts när en service gör varken från eller till vad gäller felets upptäckande eller avhjälpande. Mecedes har väl tramsat runt på samma sätt vad gäller rostskyddsgarantin, vilket naturligtvis blev parodiskt när inte service inbegrep en ordentlig besiktning av lackens kvalitet. Kunden skulle då själv påpeka behovet av detta inför varje service och be om att få en notering... |
|
|
40000 spänn för att byta huvudkabelhärva?? Hela elsystemet menar de då? Annars huvudkabelhärva för allt som har med motor att göra kan knappast kosta ens i närheten av 40k? Har alla kablar brunnit upp? Eller är det glapp i en av 400 kablar, okänt vilken, hoppas det funkar bättre efter byte för 40k??! Givetvis är det inte bra att verkstaden inte påpekat att bilen behöver service, men det betuder ju inte att det är verkstaden som har ansvaret för att service utförs. Åtminstone så länge det nånstans i serviceboken till bilen står t.ex. att den behöver service med "intervall X-Y, bilen talar själv om när" etc så att ägaren klart och tydligt kan läsa sig till att 5000 mil inte är ok. Jag stör mig också på att tillverkarna kräver absolut trogenhet från kund (=pumpa på pengar) för att sedan slingra sig så långt det går i alla fall. Det borde bara tvärtom, biltillverkarna borde ta betydligt större ansvar och i princip alltid avhjälpa alla fel "som normalt aldrig inträffar" (dvs fel som drabbar t.ex. färre än 2% av bilarna), samt typfel (där samma fel drabbar t.ex. >20% av bilarna) kostnadsfritt inom en tioårsperiod. Slå ut merkostnaden på nypriset eller utveckla en bättre bil, så reglerar marknaden sig själv. Skulle passa fint inom ramen för lite sunt miljötänk också istället för att köra bra bilar till skroten pga höga kostnader för enskilda kunder. |
|
fredde 7 |
bmw är inte bättre. De lämnar ingen garanti på reservdelar..eller jo om de byter dem och du betalar... Faan att man måste ha med dessa as att göra. Angående detta fallet tycker jag cittra borde stå för allt, kunden i artikeln är ju en typisk perfekt cittrakund. trebarnsfar som säkert inte byter säkringar själv.plus att han har tre ungar att prägla till citronister;) hur fasiken tänkte cittra? |
| 40000 kr är nog inte bara själva kablaget, misstänker att man måste plocka bort en ohygglig massa saker för att komma åt. Tidsåtgången är nog den stora kostnadsposten i detta fall. | |
| Ja just det, det är ingen E39a där man byter härvan på kvart. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.