AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.570

VW Touareg

Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jag sitter och kollar runt lite på VW Touareg V6 TDI från årsmodell -11 och nyare då jag är lite sugen på att byta bil. Jag tycker det finns lite dåligt med tester m.m på denna modell och jag har heller inte hittat något bra VW forum, tyvärr.

Är det någon här som har erfarenhet av denna modell, för- och nackdelar, saker att tänka på osv.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Hej,

Jag var spekulant på samma förra året. Jag kikad och provkörde flera olika objekt.

Fördelarna som jag ser det:

Generösa utrymmen både fram och bak.
Stort bagagerum
Bra kör/åkkomfort med luftfjädringen
Den 8-stegade växellådan fungerar bra för biltypen.

Negativt:
VW är alltid VW, det är lite "sämre" kvalitet, dvs. lite mindre premium

Kommer man från en BMW med iDrive så kommer touchskärmen reta gallfeber på dig. Dessutom är det omöjligt att se något på skärmen när solen lyser in.

Sportstolarna har inget utdragbart lårstöd.

Övrigt:
Bilen ska även ha några olika körprogram beroende på underlag osv. Det ger föraren en hint om att bilen har en ambition att ta sig runt även utanför asfalten :)

Mvh/ Niclas
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Tack för bra feedback! Har du någon aning om hur förbrukningen ligger på den nya 245hk motorn?

Jag ska ta och låna hem en och prova ordentligt. Jag gillar ju trots allt bilen jag har i dagsläget så vi får se...
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Det är likadan motor som jag har i min nuvarande bil. Jag kör just nu på i snitt 0,77 l/mil. Jag tror att man kan räkna med en snittförbukning på 0,9-1l/mil. Men allt beror på körsätt så klart.

Mvh/ Niclas
Återupplivar denna tråd.

Har haft en demo Touareg hemma och provkört och lastat. Efter att ha kört BMW sista 8 åren och därmed frälst tog det emot att ens tänka tanken att köra Touareg. Dock, efter nästan ett dygn med den måste jag säga att den gick rätt fint. Satt högt och skönt, sköna stolar, bra i styrningen, fina paneler men i mina ögon kasst entertainment system, har professional på 525an och rejält mycket bättre gränssnitt etc. Dock går det nog att leva med Touaregens.

Som jag ser det med plus och minus.

Känns rätt gedigen
Snygg bil
204hk V6an räckte gott men klart 245 (?) varit att föredra
Fin växellåda (EJ DSG lådan)
Priset - en helt ok utrustad bil för 430´ nu på kampanj.

Nackdelar, bagaget är litet mot för en kombi, men helt ok i SUV världen
Det är en Folka
Känslan är inte riktigt hundra, jag satt i nya X5an på BMW förra veckan, känns som Touareg ligger en generation bakom, vilket den iofs gör då det kommer ut en ny nästa år.

Av olika anledningar behöver vi en SUV, gärna med stort bagage. Helst inte över 450´, inga problem med 4-5000 mil och 2-3 år gammal. Kör E70 så den är inte aktuell. Provkört Pajero - fetbort, ML - riktigt fina, kan vara något faktiskt, men inte lika kul som Bemer..

Tar gärna input, kanske någon kör Touareg och kan återkoppla om hur den funkar etc. Är VW bra egentligen? Har hört en del skit om de kvalitetsmässigt.

Terry N
Hej

Ska försöka mig på en sammanfattning, har haft min i 2 år och bara kört 2600 mil. Skulle egentligen bara haft den ngt år, (köpte den av en bekant) men jag har blivit lite fast, svårt att se vad man ska köpa istället för den pengen om man fortf vill åka i samma segment.
Bra komfort - luftfjädringen är mkt skönt, beroendeframakallande
Praktisk - man tar sig fram överallt - har börjat traila båt också, den är mkt stark, kan dra 3500 kg med E -kort!
Växellådan är mkt fin, 8-steg ger en sömlös överföring.
Designen är ju en smaksak - men den håller rätt bra tycker jag, 19-tum och sportpaket gör den snygg tycker jag.

- infotainment och Nav är väl lite efter, pekskärm blir smutsig, har dock aldrig haft problem med solen.

Min bil har alla paket inkl luftfjädring, satsa på en bil med iaf sport paket, premiumpaket och ffa luftfjädring, Nav klarar man sig utan...

Sportpaketet är inkluderat 12 vägs elstolar - mkt sköna, saknar lårstödet lite som jag hade tidigare på bmw, men det fungerar ok eftersom du kan ställa ner stolen så pass mkt.

Problem, jag hade ett litet oljeläckage på en packning till turbon, det har varit det enda.
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Hade själv en -12 Touareg, 245 hk, riktig nöjd med den. Kändes som en gigantisk Golf. Kom från en fullsmetad X5 SD E70 och tycker inte Touareg var nåt sämre trots mindre motor. Riktig pigg och bra. Faktisk tycker jag fyrhjulsdriften var snäppet vassare än på X5'an. Touareg delar drivlina och motor med Q7, Cayenne och Phaeton med 3,0 TDI motorn. Touchskärm funkade riktig bra tycker jag, även navigatorn var jag riktig nöjd med. Bra sittkomfort, dock inte som BMWs komfortstolar men bra ändå. Lite lägre, bredare och längre än X5 om jag inte minns fel.

Så absolut ingen tokig bil, men jag hade nog inte köpt mindre motor än 245 hk.

Crille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.