|
|
|
|---|---|
|
Hallå. Funderar starkt på att köpa en 530D 05-07 som rullat mellan 15-20k mil. Dessa kan man får för runt 100k eller lite över beroende på utrustning mm. Skulle passa mina behov perfekt nu när det är unge på väg och allt. Frågan som jag ställer mig är om det är att anse som ett tryggt och bra köp? Eller är risken att det blir dyrt pga prolem som börjar komma där i krokarna? Känns allmänt som att man får mycket bil för pengarna men skenet kanske bedrar!? Vad rekommenderar ni som kör liknande modeller som rullat runt 20k mil? | |
|
Nu är jag inte säker på när partikelfiltret kom på dessa dieslar, men detta kan man behöva byta ut på vissa modeller kring 15-20000mil..det GÅR säkert att skippa detta byte ändå långt upp i miltal, men jag har för mig(vet inte) att BMW rekommenderar ca 16000mil som bytesintervall. Ja, det jag vill ha sagt är att det inte är gratis att byta detta filter.. Mvh Janne. |
|
|
Värt att kika på är nivåregleringen som i värsta fall kan bli en hyffsat tråkig utgift. Att också kika på är så att all el fungerar då kabelbrott i bagageluckan är vanligt och även den en tråkig utgift. I övrigt är diesel sexan en motor man sällan har problem med och som rullar i ur och skur. Är service och alla papper i ordning och partikelfilter m.m. bytt och allt fungerar kommer ni ha en trogen kompis ett par år framöver :) Visst man kan aldrig försäkra sig om att allt kommer att fungera men slitage delar osv. får man ju räkna med :) Lycka till med bilköpet. |
|
|
Tack för svaren. Att köpa begagnat med några år på nacken blir sällan problemfritt så vissa kostnader får man ju räkna med. Partikellfiltret vet jag om och det kostar vad jag förstått ca 15k att få bytt så det är ju en kostnad man måste ha i åtanke vid bilköpet. Frågan är ju vad man tjänar mest på i längden, att köpa en lite nyare modell säg 07-09 med lite mindre mil på mätaren men för ett högre inköpspris eller gå ner i pris och köpa en 04-06 som rullat lite längre... Ett inte alldeles självklart och enkelt beslut :) Vad hade ni valt rent generellt? |
|
|
En bil av årsmodell 2007 och framåt är ansiktslyft och det är en klar fördel, lite annorlunda utseende, bättre material interiört och starkare samt snålare motorer. Fräschare helt enkelt! //Bjersér |
|
|
Fundera på en 525d i stället. Samma motor som 530 endast nertrimmad. Satte i vtech i min igår och vipps blev där 290 hästar och 600nm vrid Jämför pris/skatt/osv mellan de skall du se det blir billigare med525 :-) lycka till |
|
|
x3mkungen: Helt rätt men gäller BARA facelift. Innan facelift är det en 2.5 liters. Mvh Chrille aka. Chriz Loud |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.