AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
544

Bmw 535ia 90a

wa
4
waxed
Bmw e34 520
Tjena!
Skulle behöva få lite tips å hjälp.

Har då en 535ia 90a som tickar , bilen går lite ojämnt på tomgång men går fint när du kör vanligt och även trycker på!
Så det jag undrar är vad de kan vara för fel, och om det kan vara allvarligt fel för att den tickar och tomgången är lite ojämn?.

Tack på förhand

Mvh Nicklas
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Hmm...det som brukar kunna "strejka" utan att vara någonting allvarligt på dessa motorer är att du har en smula felställda ventiler + att elkontaktanslutningarna brukar "ärga" på t.ex lmm, gasspjällsansl. , kontakterna på termostathuset(främst den till styrenheten)..dessa kan sammantaget störa tomgången.

Rengör alla elanslutningar först och gör en ventiljustering som första steg...mitt tips iaf.

Tickandet kan också vara helt normalt ty insprutningsventilerna brukar ticka lite, Tomgångsproblemet KAN då vara lite ärg på elkontakterna jag skrev ovan + också lite beroende på fel ventilspel.

När du/verkstaden gör ventiljusteringen så se till att kontrollera oljesmörjningsröret(kamaxelsmörjn.) som kan släppa lite i banjobultarna(dra åt dessa(2 st) med känsla.. INTE för hårt då kan du strypa oljetillförseln till kamaxeln!).

Finns en del att läsa om detta i forumet, kolla i "sök inlägg"(högst upp på sidan) så hittar du säkert en hel del.

Lycka till!

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.