AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.758

Var farthållare standard på 330 e46 2003?

Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
frågas kom... Om inte, hur mycke jobb är det att eftermontera?

Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Multiratt S249A finns redan, så räcker det då att bara byta ut knapp panelen på ratten?

Nej farthållare var tillval. Farthållare var inte ens standard på 335i E90! Farthållare brukar vara hyfsatt lätt att eftermontera. Stephan
Har man inte automatiskt farthållare om man har multiratten?
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Jag eftermonterade själv på min förra bil, som var en 330ci -03
Jag köpte den här från schmiedmann

Länk

Och fick med montageanvisning skickat via mail i pdf format.

Att sen montera dit allt gick på 3.5 tim och då gjorde jag allt väääldigt lungt och försiktigt!
Det som ska göras är att koppla bort batteriet och vänta ett tag, ta lös airbag, lossa panelen som går på undersidan av rattstången, ta bort plasten som ska bytas ut till den med knappar och sen koppla i den en färdig kontakt som finns på själva ratten.
Sen fortsätter man och bara kopplar in kablar och drar från ratt till en kabelstam som går till ljusomkopplaren (ljusvred?) där är en kabelstam som är 5cm i diameter, där ska 2 kablar klippas och skarvas på.
Sen ska en kabel dras fram till säkringsboxen som finns under huven, vars det sitter en färdig kontakt att bara stoppa i den i.

Därefter är det bara att återmontera allt i omvänd ordning och fara ut och cruisa på farthållaren! :)

Innan jag gjorde detta så trodde jag att det var tvunget att kodas in hos bmw, och det troddde även bmw, men så var inte fallet utan allting med belysning osv i knapparna fungerade perfekt från början!

(puh..! Blev jobbigt att skriva från iphonen)
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Det visade sig att bilen hade farthållare fast än det inte stod med på utrustninglistan. Men det verkar va rätt lätt att eftermontera som sagt, finns bra DIY videos på tuben. Nu står det en fin lågmilad svart 330ia '03 i garaget :)

Farthållare står inte med i utr.listan till min bil heller men jag tror, som sagt var, att den ingår per automatik om bilen har multiratt.
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
I bilen jag hade så satt det den 3 ekrade m-sport ratten, och den hade konstigt nog inte farthållare...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.