AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.730

Beslutsångest ang val av coilovers M3 E36

Sida 1 av 2
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Sitter här halvt in i natten med skärmen full av olika webläsarfönster med diverse webshop'ar uppe... Tänkte beställt ett nytt coiloverkit till min M3'a men vet inte riktigt hur jag ska göra nu. Tankar, synpunkter och erfarenheter mottages tacksamt!

Tanken var från början ett XYZ eller K-Sport då jag vill ha en medellösning mellan gatåka och lite banträffar, vad jag läst om dessa kit ska de vara prisvärda men givetvis finns det bättre.
Nu iom att euron är låg sneglade jag på lite KW och Bilstein-kit från Tyskland som känns mer lockande om än en aning dyrare... Hur hade ni andra gjort?

K-Sport / XYZ = ca 8000:-
KW V2 = ca 11000:-
KW V3 = ca 14000:-
Bilstein PSS9 = ca 15000:-

Tacksam för svar! :)

Jag kör med kw kit på min m3 e46.

Är supernöjd. Har dock inte testat de andra kitten.
Men det beror ju helt på hur man ska använda bilen. Men jag skulle inte sätta på ett billigt kit på min m3:a. Man får man vad betalar för.

MVH

Martin
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Kör du med V2 eller V3? V3'an känns lite avancerad, mycket inställningar som gör att bilen kan bli svår att ställa in, eller?
Jag har tidigare varit väldigt negativt inställd till K-sport och andra billiga märken men har börjat ändra uppfattning lite efter att väldigt många verkar nöjda med det man får för pengarna... Svårt det här!

Hej!

Jag har v2 kit räcker gott och väl för mig.
Har uppdaterat med camberstag bak samt camberplats fram, bilen funkar kanon.

Det beror ju som sagt på hur du ska använda bilen.
Visst så tror jag att det billigare kitten funkar bra. Men det är nog livslängd det handlar om tror ja. Jag skulle som sagt inte sätta det på min bil.

Här har du ett enklare kit. Har haft endel med millway att göra det är kanon.
Länk
Ställbar höjd.

MVH

Martin
Men du hade hittat ett för 15000 med ställbar hårdhet:)
Jag är nog en aning "partisk" men ändå...Första frågan är vad är du ute efter, egentligen? "Snygg sänkning" samt friska dämpare/fjädrar med goda inställningsmöjligheter? Skall du åka bana ofta, o framför allt kör du "bra"? Har du verkligen läst på om vilka för/nackdelar det finns med coilovers?
När jag köpte mitt kit till E36 (D2) så var jag ute efter en "snygg sänkning", med rimlig väghållning. På E39 sitter det K-Sport, rullat dryga 1000 mil, nöjd! Till o med "BMW-nörd meken" som monterade kitet var imponerad, dels av finishen men även hur bilen betedde sig.
När det kommer till "Kina-kit" så är det MÅNGA som har åsikter, ofta negativa, utan att ens ha gett de en chans. Naturligtvis är ett märkes-kit för dubbla pengen bättre, men det är en haltande jämförelse, speciellt om man beaktar "man får vad man betalar för", jacka upp dig så "Kina kitet" hamnar i samma prisnivå så blir det nog betydligt tajtare...
En annan fördel med "Kina kit" är att fjädringsvägen behålls, oavsett hur mycket man sänker, en fördel i mina ögon. Att ändra höjden genom att flytta fjädertallriken känns verkligen "TA-Technix billigt". Ta en titt på Lowtec med, de ligger hyffsat till prismässigt, Länk
Jag kör k-sport på min M3 e36 och är mycket nöjd med dem. Har inga andra kit att jämföra med men det funkar fint för min typ av användning. Köpte kitet av samma anledning som Dawwe, en snygg sänkning och rimlig väghållning. Har kört hittills kört ca 1000 mil(2 säsonger) inklusive en tripp till Nürburgring och har inget att anmärka på.
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Lite debatt blidde det, kul :)

Jag verkar vara som ni andra - dels vill jag kunna sänka bilen steglöst för att kunna få till den ride-height jag anser ser bäst ut kontra matchar de fysiska förutsättningarna med hjulhus, fälgbredd etc.
Dels vill jag förbättra väghållningen, med nuvarande kit som egentligen är för icke-M3'or är bilen inte värd att kallas en M3'a... krängarinfästningen är i bärarmen istället, samt att de börjar bli svampiga och känns inget bra.

Det är inte särskilt mycket banåka för min del, 5-6 körningar per år kanske plus nån konbana men i förhållande till hur lite jag allmänt kör bilen kanske banåkat står för 50%. Stötighet/komfort bryr jag mig mindre om, detta är ingen bruksbil för min del utan körs bara vid glidarrundor på fina vägar alternativt träffar.

Har inget emot Kina-grejer men av erfarenhet på mina bruksbilar brukar billiga coiloverkit för 5000 spänn inte vara mycket att ha efter att de gått nåt tusental mil... Någon dämpare har brustit för mig... Men givetvis finns en uppsjö av billiga märken och alla är ju inte lika dåliga för det.
Men gällande det billigare kitten. Så undrar man ju hur de kan vara 4000:- billigare för samma typ av produkt. Om det inte skiljer på kvalitet eller funktion så undrar man ju hur de gör?

Jag skulle aldrig sätta på ett billigt kit på min m3:a.

5-6 gånger per år är väldigt bra ändå måste jag ju säga. Mer än vad jag kör just nu.

Jag hade kört på ett kw2 kit ställbarhöjd men ej hårdhet. Räcker gott och väl.
Sen om man vill ha ställbar hårdhet så är det ju kw3 eller PSS9 kit.

Men det är ju du som ska köra bilen + att det är dina pengar.

Här är min bil med kw2 sats, cirka 2 camber fram och cirka 3,2 camber bak.
Länk

MVH

Martin
meibrant: En förklaring är att det är "lite" lägre löner i asien än i tex Tyskland. Deras utvecklingskostnade är låga även de eftersom de "kopierar" erkänt bra märken, o gör sedan ändringar/förbättringar. Bromsoken tex är i princip Brembo-kopior men med flera kolva o mer slimmade för att passa utan spacers om möjligt. Dämparna har de säkert sneglat på hur de andra bygger, det är jag helt säker på. Sammantaget har det alltså lägre lönekostnader, lägre utvecklingskostnader, lägre produktionskostnader o dessutom kan de göra samordnade inköp av "prylar" o på så vis pressa priserna på kvalitetsprylar som de sedan använder i de färdiga produkterna....Där i ligger en del av förklaringen till det lägre priset, eller om du hellre vill: Ett "Kina Kit" för 8000 kr lirar nog inte i riktigt samma division som ett Bilstein för 15000, men då får man komma ihåg att Kina kitet är hälften så dyrt, men är det verkligen bara hälften så bra? Jag tror inte det, absolut Bilstein är bättre, men om DU skulle få köra 2 identiska bilar, varav den ena med Bilstein o den andra med ett "8000kr Kina Kit" så är jag ytterst tveksam till att du skulle kunna skilja de åt, förmodligen inte ens genom att titta på varvtiderna...
gO
1.407
gOry
335i Touring
Jag var också inne på PSS9 kitet, men efter ha löst runt en massa och insett att många var nöjda med K-sport även de som kör bana och tävlar, så fick de bli det.
Slog även till när raidopower hade sin höstrea så de vart väldigt billigt med nytt chassi.
Kan säga att jag är mycket nöjd, saknas bara en hörninvägning.

Om du funderar på PSS9, så är de bra att veta att de finns ett antal olika modeller.
Jag sökte med ljus och lykta efter Clubsport kitet på tyska ebay när de var dags, vilket är de man vill ha.
Tror de är modell nummer GM5-B576 eller GM5-B567 de är 116 eller 106mm fjäder. De vanliga GM5-8845 är för "svampigt" har jag fått höra...
gO
1.407
gOry
335i Touring
löst = läst
be
182
beyma
BMW M3-03 343++ Halta kameler (Såld)
Jag kör med kw3 funkar kalas..

vill man ha något som går att renovera på hemmaplan så är det öhlins eller sellholm som gäller.
Men då börjar det bli på riktigt så att säga.
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Jag tror Samuel på Millway kan renovera tex KW... Dock kan han inte renovera Bilstein-dämpare då det var något särskild ventilhistoria, hängde inte med riktigt när han förklarade. Dock kan Forza fixa dom tror jag....

Lutar väldigt mycket åt ett KW V2 just nu eftersom varken K-Sport eller XYZ finns i lager så lär det gå fortare att få fram ett KW från Tyskland.

Jag vet att tillverkningen är billigare i Kina.

Men räkna på 8000:-

Det bli inte mycket över om alla ska ha sin del.
Så även om det är billigare i Kina så måste de tumma på något.
Men alla gör ju vad de vill med sina bilar.
Men jag skulle aldrig sätta på ett sånt kit på min m3:a.
Möjligtvis på 318.
Men det går inte att jämföra.

Med vänlig hälsning,

raidopowers kit funkar helt ok om man inte kör på vintern - eloxeringen är inte fullt så bra och man får ganska snabbt ett tråkigt utseende på grejorna. Har man det dock som en ren entusiast bil fungerar det ypperligt.

KW, Bilstein, Intraxx är kanongrejor - men inte dubbelt så bra som priset.

Ska du ha top of the line grejor så kör på de stora märkena, annars kör raidopower eller liknande kvalitén är faktiskt över förväntan.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Sen så finns det ju dom som ska skruva så att hjulen sitter innan för skärmkanterna, då spelar de egentligen ingen större roll vad man kör för kit! Man lika gärna kapa fjädrarna ifall man ska förstöra geometrin på de viset.
Vad menar du?
Hjulet ska ju sitta innanför skärmkant.
Eller har du någon annan ide?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Ja visst, mena mer när de sänker bilen så mycket så överst på skärmkanten börjar dölja däcken och fälg...
Jo men det viktigaste är ju att det inte tar i något.
Sen hur skärmen ligger är väl inte så viktigt.

Anledningen till coilovers är ju väghållning. Inte cosmetisk korrekt.
Vill man bara ha utseende så kan man kap fjädrar.

Millway har hjälpt mig att få de rätta inställningar på mitt kit.
Så har man problem kan man ju höra med dem.

Med vänlig hälsning,

Martin
gO
1.407
gOry
335i Touring
Jaha okey!... Så när bärarmar börjar peka uppåt är inget man bör bry sig om då eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.