AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
969

kokar i expansionskärlet?

har en 318i-93 och när jag stannade motorn så kokade det i expansionskärlet temperaturen visade normalt i bilen. kan det vara termostaten som inte öppnar???
Pe
19
Peter Kandemalm
323i -97 (E36)
Jag har precis samma problem.
Är mycket nyfiken på om någon kan hjälpa oss med detta.
Har pratat med BMW, och inte riktigt fått något bra svar. I stil med: Kanske kan vara någon cirkulationspump som pumpar runt vattnet en stund efteråt... eller att det skulle kunna vara någon fläkt eller ngt...
Jag tycker att detta verkar vara väldigt konstigt. Kan någon ge ett bra svar så vore jag mycket tacksam.
ps. Det saknas inte vatten i kylaren heller och temperaturen är stabil under hård/mjuk körning hela tiden!
he
22
hellacopters
328i Touring -95
Hej!
Det kanske är kylarlocket som inte släpper ur trycket som det ska!
mvh Roger
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jag hade samma problem fram till igår. Det var locket till expansionskärlet som var dåligt. Eftersom det är ett trycklock så öppnas locket vid ett visst tryck. (På min bil 100kpa) Om detta lock inte håller tätt/öppnar för tidigt så kokar vattnet vid en lägre temp eftersom trycket är lägre i kylsystemet.

Mvh Johan

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
hellacopters:
Du hann före mig! =)
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Jag fick samma problem igår eftermiddag då det kokade till utav bara *** i expansionskärlet så till slut så sprutade vattnet rätt ut på gatan. Jag gjorde ett blocktest idag och det visade tyvär att toppackningen har gett upp så nu har sysselsättning denna helgen oxå. hehe..

Nån som vet vad en sotningssats kostar?

who dares wins...
Crusty
Hade osså samma problem med att det kokade i expansionskärlet! Mest när det var varmt!
I.o.m att thermostaten funkade o allt annat såg ok ut gjorde jag en rensning av kylarsystemet! Vattnet var så skitigt att det hade satt igen på vissa ställen o vattnet kunde inte gå runt!!
Efter jag rensat allt var det bara att tuta o köra! Har aldrig hänt därefter!!

///Crusty
åker nog på och byta topplocks packning jag också FAAN!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.